Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اکثر مسافران مسیر غرب از جمله شهرستان سلسله به بروجرد و بالعکس، به دلیل کوتاه بودن مسیر ارتباطی پرسک  - بروجرد، به جای استفاده از جاده اصلی خرم آباد - بروجرد از مسیر پرسک استفاده می کنند تا در فاصله زمانی کوتاهتری به مقصد اصلی برسند.

محور ارتباطی شهرستان سلسله به بروجرد از گردنه معروف اسپژ در منطقه پرسک عبور می‌کند، محوری که علاوه بر سخت گذری و شیب دار بودن در فصل زمستان نیز برف گیر و حادثه خیز است و خطرات زیادی برای رانندگان و مسافران به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۹۴ به علت موقعیت خاص منطقه، به‌ منظور افزایش ایمنی محور و کاهش ۱۰۰ کیلومتری طول مسیر ارتباطی ۲ شهرستان، حفر تونل اسپژ در دستور کار قرار گرفت، کلنگ احداث آن به زمین زده و قرار شد ظرف مدت ۳۶ ماه به بهره برداری برسد.

اما تنها طرح ملی شهرستان سلسله با تخصیص سه میلیارد تومان اعتبار ظرف این مدت، فقط ۱۰۰ متر حفر تونل داشت و در همین حد باقی ماند، در حالیکه هم اکنون ارتباط استان کرمانشاه با مرکز کشور به ویژه اصفهان، از طریق محور صحنه، نهاوند، بروجرد و نجف آباد است اما با بهره برداری از تونل اسپژ، جاده راهبردی اصفهان به کرمانشاه از محور هرسین، نورآباد، الشتر، بروجرد و نجف‌آباد عبور می کند.

سالها این مسیر حادثه خیز جان و مال بسیاری از مسافران را به خطر انداخته و تصادفات مختلفی داشته است، همین چند روز گذشته بود که یک خودروی ۴۰۵ در این مسیر به علت سرعت بالا و غیر استاندارد بودن جاده، واژگون شد و جالب اینکه نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در حال عبور از مسیر بود، شاید معدود دفعاتی پیش بیاید که یک حادثه اینچنینی در مقابل دیدگان مسئولی می افتد تا گواه آن باشد پیگیری ها جهت افزایش ایمنی این محور و احداث تونل معروف اسپژ باید با قاطعیت دنبال و به نتیجه مطلوب منتهی شود.

تونل اسپژ به عنوان تنها پروژه ملی شهرستان سلسله دارای ۲ هزار و ۱۰۰ متر طول و بیش از ۹ متر عرض است، این تونل دارای ۲ لاین (مسیر) سواره تقریبا ۶۵ متری و ۲ شانه یک متری و ارتفاع تونل با تاسیسات، تهویه و روشنایی نیز ۷۰ متر است.

در سال های ابتدای شروع طرح مجموع ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث آن نیاز بود که معطلی ها، افزایش قیمت مصالح و گرانی های اخیر باعث شد که به رقمی بیش از آن نیاز باشد.

این طرح با پیگیری های انجام شده به تازگی جانی دوباره گرفته، حفاری مسیرهای ورودی و خروجی آن توسط شرکت جهاد نصر لرستان آغاز شده و دوباره امیدها را برای احداث این طرح ضروری شهرستان زنده کرده است. 

این پروژه همواره یکی از مطالبات مردم شهرستان سلسله و آرزوی دیرینه آن ها محسوب می شود چراکه با بهره برداری از این تونل، شهرستان سلسله به عنوان کریدور اتصال محور شرق به غرب استان محسوب خواهد شد.

تونل اسپژ نقش کلیدی در توسعه سلسله دارد

فرماندار سلسله در این باره با تاکید بر اهمیت زیرساخت ها در امر توسعه یافتگی اظهار داشت: این تونل با توجه به قابلیت های بالایی که دارد می تواند نقشی کلیدی را در توسعه شهرستان ایفا کند.

مرتضی مهدوی کیا با اشاره به پیگیری های نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی برای از سرگیری مجدد عملیات احداث این تونل عنوان کرد: از مزایای حفر این تونل کاهش تقریبا یک ساعته محور الشتر به بروجرد، ایمنی تردد و کاهش هزینه های نگهداری جاده است.

وی افزود: این پروژه در حال حاضر دارای حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و باتوجه به گذشت زمان، برای اجرایی شدن آن اعتباری بسیار بیشتر از ۴۱ میلیارد تومان مصوب شده نیاز است.

وی افزود: امیدواریم با تامین اعتبارات لازم، هرچه سریع تر شاهد اجرایی شدن و بهره برداری از پروژه مذکور باشیم.

 ۷۲ میلیارد تومان برای از سرگیری طرح تونل اسپژ سلسله مصوب شد

نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به ایرنا گفت: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در وزارت راه و شهرسازی و بیش از ۲۰ میلیارد تومان از محل های دیگر برای از سرگیری عملیات احداث تونل اسپژ شهرستان سلسله مصوب شد. 

یحیی ابراهیمی افزود: تونل اسپژ سال ۹۴ ، پنج میلیارد تومان تامین اعتبار شده و تنها سه میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده بود، اما با پیگیری هایی که سال گذشته به عنوان مهمترین مطالبه مردم شهرستان سلسله انجام گرفت توانستیم اعتبار تونل را در ردیف یک پیوست بودجه ذیل چهارخطه های استان قرار دهیم. 

وی ادامه داد: این امر در حالی اتفاق افتاد که تنها سه پروژه در حوزه راه و شهرسازی از بین یکهزار و ۵۰۰ پروژه کل کشور توانستند ردیف و بودجه مستقل ملی به خود اختصاص دهند.

ابراهیمی با بیان اینکه راه ارتباطی غرب کشور به مرکز از طریق همین تونل صورت خواهد گرفت عنوان کرد: تونل اسپژ در توسعه شهرستان سلسله نقش اساسی دارد بنابراین نسبت به تامین اعتبار آن تمرکز کردیم که در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مستقل برای این طرح اختصاص یافت.

وی ادامه داد: ۳۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات توازن منطقه ای، ۱۰ میلیارد تومان از یک منبع دیگر و حدود ۲۶ میلیارد تومان از بودجه ردیف چهارخطه های استان در سال ۱۴۰۰ برای این طرح مصوب شده است.

ابراهیمی تصریح کرد: فاصله بروجرد- الشتر ۱۸۰ کیلومتر است که با احداث این تونل حدود ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و موجب می‌شود  غرب کشور به مرکز ایران وصل شود و اکنون نیز عملیات حفر مجدد این تونل از ۲ مسیر خروجی و ورودی آغاز شده است. 

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تردد جاده ای لرستان سلسله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تردد جاده ای لرستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تردد جاده ای لرستان سلسله میلیارد تومان شهرستان سلسله بهره برداری پیگیری ها تونل اسپژ مصوب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط چهار مترو مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد گفت: در بحث حفاری تونل‌های مترو اکنون دو دستگاه حفار در خط سه و چهار در حال انجام حفاری تونل و سگمنت گذاری هستند.

کیانوش کیامرز افزود: درخط سه دستگاه حفار در جبهه غربی در حال حفاری باقی‌مانده تونل این خط به سمت الهیه است و اکنون به میدان امام علی (ع) رسیده و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است تا ظرف یک ماه آینده دستگاه حفار از زیر این میدان عبور کند.

مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه حفاری تونل خط چهار به طول ۱۴.۵ کیلومتر نیز توسط دستگاه حفار در حال انجام است اظهار کرد: تاکنون حفاری ۴ کیلومتر از این مسیر انجام‌شده است و دستگاه حفار پس از عبور از میدان امام حسین (ع) که با دقت بسیار زیاد انجام شد در حال حاضر به چهارراه گاز رسیده و در حال انجام حفاری به سمت میدان شهدا است.

کیامرز ادامه داد: دستگاه‌های حفار فعال در تونل خط سه و چهار قابلیت این را دارند تا با سرعت بیشتری حرکت کنند، اما این موضوع به تأمین منابع مالی مناسب بستگی دارد.

وی افزود: با توجه به تمرکز مدیریت شهری بر بهره‌برداری فاز اول خط سه اکنون بودجه کمتری به حفاری تونل‌ها اختصاص داده می‌شود، اما با رسیدن پول از محل انتشار اوراق مشارکت در شهریورماه امسال سرعت حفاری تونل‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ویدیو/ چین؛ متهم ردیف اول هک وزارت دفاع انگلیس
  • اختصاص ۲۰ پلاک مسکونی مشمولان قانون جوانی جمعیت در رضوانشهر
  • سراب سفره کوه سلسله
  • ۲۰ هزار تن کلزا در دهلران برداشت شد
  • آیین تکریم از مقام معلم در شهرستان دشتی برگزار شد
  • تونل وحشت؛ چرا هیچکس قبول نمی کند سرمربی بایرن مونیخ شود؟
  • اجرای بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط چهار مترو مشهد
  • انجام ۴ کیلومتر حفاری تونل خط ۴ متروی مشهد
  • درخواست عشایر شهرستان اهر برای هموارسازی مسیر‌های ییلاقی
  • آتش سوزی خودرو و فوت ۳ نفر در تونل