Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در این مراسم با گرامیداشت ولادت حضرت امام رضا (ع) و دهه کرامت، جشنواره رضوی را راهکار مناسبی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو بخش فردی و خانوادگی برگزار می گردد و تا اول آبان ماه سالجاری ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«معصومه حسنی‌خونسار» افزود: درگیر کردن «عموم مردم» با کتابخوانی و معرفی و شناساندن کتابخانه های عمومی در سطح جامعه یکی از مزایای برگزاری این جشنواره است.

وی تصریح کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ ائمه‌ معصومین(ع) به ویژه فرهنگ منور رضوی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین(ع) به‌ویژه حضرت امام رضا (ع)؛ شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل‌بیت (ع) از طریق انتشار گسترده‌ این آثار و اشاعه و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار، فعالیت می‌کند.

وی افزود:  از ۱۰ دوره گذشته نهاد کتابخانه های عمومی کشور توفیق برگزاری و میزبانی پنج دوره را داشته و این ششمین دوره ای است که توسط نهاد کتابخانه های عمومی برگزار می شود، و استان کرمانشاه نیز میزبان کتابخوانان و مخاطبین کتاب و کتابخوانی است.

به گفته وی، در دهمین دوره جشنواره در سال ۱۳۹۹با توجه به مشکلات به وجود آمده در خصوص شیوع کرونا و حذف بخش مکتوب این جشنواره در فضای مجازی برگزار شد که نزدیک به ۲۸ هزار نفر در آن شرکت کردند.

بخش جنبی به جشنواره اضافه شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به افزوده شدن بخش جنبی به جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: از دو دوره گذشته بخش جنبی به این جشنواره افزوده شده است، در دوره گذشته بخش امام جواد(ع) را داشتیم و در یازدهمین دوره نیز به دلیل داشتن دو نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ بخش امام زمان (عج) نیز به این جشنواره اضافه شده است.

وی افزود: در این دوره علاوه بر قالب های پرتکرار گذشته همچون چهار گزینه ای، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک بخش شعرگویی ویژه بزرگسالان و نوجوانان و قصه گویی از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با جشنواره را هم خواهیم داشت.

وی در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه در ادوار گذشته جشنواره محدودیت منابع داشتیم، در این دوره جوایزی را نیز برای ناشران جهت تولید منابع اختصاص داده شده تا ناشران هم ضمن مشارکت در این جشنواره بر غنی شدن منابع مرتبط با ائمه معصومین (ع) بیفزایند.

حسنی خونسار افزود: تلاش براین است که این جشنواره کاملا در بستر فضای مجازی برگزار شود. فایل کتاب ها در پایگاه جشنواره قابل دسترسی است و فایل صوتی و کتاب های بریل برای نابینایان نیز تولید شده و در کتابخانه های عمومی استان قابل دسترسی است. ضمن اینکه منابع مکتوب نیز در کتابخانه های سراسر استان در دسترس است.

وی یادآور شد، یازدهمین دوره جشنواره نیز مانند سال گذشته، در بستر الکترونیک از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی www.samakpl.ir و اپلیکیشن موبایلی برگزار می‌شود.

وی درباره ویژگی های این دوره از جشنواره افزود: منابع کمتر، ایجاد قالب های جدید متناسب با سلایق مختلف، گروه سنی کودک در دو بخش  ۴ تا ۷ سال و  ۸ تا ۱۲ سال به صورت مجزا داوری و تقدیر می‌شوند و خرید ۷هزار و۲۰۰ نسخه از هر عنوان کتاب توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور از جمله ویژگی های متمایز یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی است.

وی با معرفی عناوین این دوره به تفکیک گروه سنی گفت: در بخش کودک کتاب زندگی امام رضا(ع) نوشته سید «محمد مهاجرانی» توسط نشر کتابک و مجموعه ۱۴ معصوم، امام زمان (ع) نوشته «زهرا عبدی» نشر جمکران معرفی شده است.

حسنی خونسار، ضمن معرفی منابع بخش نوجوان نیز افزود: ۲ کتاب با عنوان «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره‌ی امام رضا(ع)و زیارت ایشان» نوشته «غلامرضا حیدری ابهری» از انتشارات به ‌نشر و «ده قصه از امام زمان عج» نوشته  «فریبا کلهر» از نشر قدیانی به عنوان منابع بخش نوجوان انتخاب شده اند.

شرکت بیش از ۲۸ هزار نفر در دهمین جشنواره کتابخوانی

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، در خصوص انتخاب منابع جوان و بزرگسال تصریح کرد: دو کتاب «چشمه های بهشت، گزیده عیون نوشته محمد هادی زاهدی از به نشر» و «پرسش ها وپاسخ های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور) نوشته رحیم کارگر از نشر معارف» به عنوان منابع جوان و بزرگسال انتخاب شده اند.

وی افزود: رشته های این دوره از جشنواره شامل نقاشی، پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، دو پویش «برای امام زمانم» ویژه نوجوانان و «مروّجان فرهنگ رضوی» ویژه کتابداران،  داستان کوتاه (داستانک، دل نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه‌گویی، حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر است.

حسنی خونسار با بیان اینکه درصدد معرفی کتب به آحاد جامعه هستیم، افزود: در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سال ۹۸ تعداد  ۲۷ هزار و ۲۷۷ نفر از استان کرمانشاه شرکت کردند که نسبت به سال  ۹۶تعداد ۷ هزار نفر رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: اکنون در استان کرمانشاه ۱۰۸ باب کتابخانه عمومی با زیربنای ۴۲ هزار و ۱۸۰ مترمربع فعال است.

حسنی خونسار یادآوری کرد: اکنون یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۲۲۷ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است و تعداد اعضای این کتابخانه ها به ۷۲ هزار نفر رسیده است.

وی همچنین تعداد کتب موجود در کتابخانه های عمومی استان را یک میلیون و ۱۸۴ هزار و۴۲۴ نسخه اعلام کرد. 

برچسب‌ها امام رضا نهاد كتابخانه های عمومی کشور جشنواره کرمانشاه کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام رضا نهاد كتابخانه های عمومی کشور جشنواره امام رضا نهاد كتابخانه های عمومی کشور جشنواره کرمانشاه کتاب مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه جشنواره کتابخوانی رضوی حسنی خونسار هزار نفر امام رضا کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

کد خبر 6095119 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب