Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، از چند ماه پیش و البته با فشار بیشتر تحریم‌های بین المللی مدیریت شهری مشهد به سمت بومی سازی قطعات مورد نیاز حمل ونقلی خود پیش رفت و پس از همکاری مشترک شهرداری مشهد و گروه مپنا در تولید اولین اتوبوس برقی ایرانی، حالا نوبت به بومی سازی یکی از مدل‌های واگن قطارشهری رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته فرایند بومی سازی یکی از مدل‌های واگن قطار شهری مربوط به سیستم مترویی توسط شرکت‌های داخلی و با همکاری شهرداری‌های مختلف کشور با محوریت تهران انجام شد و این مدل قطار ملی رونمایی شد، اما مدیریت شهری مشهد با قرارداد اولیه‌ای که با گروه مپنا به امضا رسانده، قرار است واگن ملی قطارشهری مدل ال آرتی را بومی سازی کند و همان گونه که مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد هم اعلام کرده فرایند بومی سازی این مدل واگن به مراحلی پذیرفتنی رسیده است.

کیانوش کیامرز مدیر عامل قطار شهری مشهد با بیان اینکه ما برای خط یک قطار شهری خود که خط ال آرتی است نیازمند ۶۰ واگن دیگر هستیم گفت: ساخت این مدل واگن در برخی از کشور‌ها در حال انجام است اما با توجه به تحریم‌ها امکان خرید آن‌ها وجود نداشت و البته با توجه به نیاز شهر مشهد به تأمین ناوگان، موضوع بومی سازی این مدل واگن در دستور کار مدیریت شهری مشهد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

عملیات حفاری خط چهار قطار شهری مشهد آغاز شد

تولید واگن ملی با مهندسی معکوس

او افزود: شهرداری مشهد قراردادی اولیه با گروه مپنا برای بومی سازی واگن‌ها به امضا رساند و تا به امروز چندین گام هم برای تولید واگن برداشته شده است؛ ما برای اینکه کار به سرعت پیش برود یک دستگاه بوژی واگن ال آرتی را به گروه مپنا تحویل دادیم و این گروه مراحل مهندسی معکوس را تا به امروز خوب پیش برده است همچنین برخی از تجهیزات و لوازم یدکی را که شرکت قبلا از اروپا تهیه کرده بود برای انجام مراحل مهندسی معکوس به شرکت مپنا تحویل داده است.

در انتظار اعلام قیمت نهایی

مدیر عامل قطار شهری مشهد با بیان اینکه قطار ال آرتی جزو قطار‌های محدود در کشور است اما با توجه به نیاز مشهد و شهر‌های دیگر نظیر شیراز بومی سازی این مدل قطار لازم است ادامه داد: اکنون و با توجه به اقدامات انجام شده، مراحل مهندسی معکوس این قطار به جمع بندی رسیده است و ما منتظر هستیم تا قیمت نهایی را گروه مپنا به ما اعلام کند و پس از اعلام قیمت، لایحه را برای بستن قرارداد با درج زمان بندی انجام کار به شورا ارسال می‌کنیم.

کیامرز در پاسخ به این سؤال که در صورت راه اندازی ۶ کیلومتر برنامه ریزی شده خط ۳ حجم مسافرگیری در خطوط یک و ۲ هم افزایش پیدا می‌کند بنابراین کمبود موجود واگن در خط یک چگونه تأمین می‌شود بیان کرد: در صورتی که قرارداد ما با گروه مپنا نهایی و به مرحله تجاری سازی واگن برسد احتمالا ۱.۵ سال زمان نیاز است که محصول به بهره برداری برسد و با توجه به اینکه همچنان در شرایط تحریم هم هستیم امکان خریداری وجود ندارد اما باید گفت که ما در برخی ساعات پیک با مشکل مواجه هستیم و در صورت راه اندازی ۶ کیلومتر خط ۳ نیز حجم مسافرگیری و افزایش تعداد مسافر برای دیگر خطوط زیاد چشمگیر نیست.

او تصریح کرد: در مجموع هسته مرکزی این خط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دسترسی‌های جانبی و معماری نیز از پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی برخوردار است؛ در صورت تأمین مالی برای خرید تجهیزات امیدواریم این بخش از خط ۳ مترو مشهد در اوایل سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

 

منبع: شهرآرا

انتهای پیام//ز.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قطار شهری مشهد گروه مپنا ال آر تی قطار شهری مشهد مهندسی معکوس گروه مپنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش بلیت قطار‌های فوق‌العاده مشهد از فردا ساعت ۹ صبح

جلال مختاری مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: ‏با توجه به افزایش تقاضا در روزهای منتهی به شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام، روزانه سه رام ‎قطار فوق‌العاده در مسیر مشهد پیش‌بینی شد.

به گفته مختاری، بلیت‌ برای قطارهای فوق‌العاده از فردا سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۹ صبح همزمان از سکوهای اینترنتی و حضوری قابل خریداری خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • زخمی شدن ۴ نفر در برخورد دیزل قطار با واگن در اهواز
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • فروش بلیت قطارهای فوق العاده مشهد از امروز
  • پیش‌بینی روزانه ۳ رام قطار فوق‌العاده در مسیر مشهد
  • فروش بلیت قطار‌های فوق‌العاده مشهد از فردا ساعت ۹ صبح