Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، حیدر ویسی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان اظهار داشت: در راستای پایش زیستگاه وحیات وحش و پیگیری گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده سنجاب زمینی در حوزه شهرستان قروه کارشناسان محیط طبیعی این اداره کل از محل بازدید کردند.

اوبا اشاره به اینکه سنجاب‌ها جزء خانواده جوندگان هستند، اضافه کرد: پس از بررسی و پایش منطقه موفق به شناسایی یک کلنی سنجاب زمینی زرد با اسم علمی (Spermophilus fulvus) در مساحت حدود چهار هکتار در مراتع و حاشیه گندمزار مناطق آزاد شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه در این کلنی شناسایی شده تخمین زده می‌شود بیش از ۵۰ بطانه سنجاب زیست می‌کنند، افزود: سنجاب‌ها در گروه‌های نزدیک بهم لانه ساخته و زندگی می‌کنند؛ در نزدیکی و اطراف لانه در حالیکه روی دو پا ایستاده دیده می‌شوند به هنگام احساس خطر صدای سوت مانندی سر داده و به سرعت داخل لانه می‌رود.

یادآور شد: معمولا لانه یک راه خروجی داشته و در عمق ۵۰ تا ۱۰۰ ساتی‌متری سطح زمین قرار دارد. صبح و عصر فعالیت بیشتری دارد و در میانه روز به استراحت می‌پردازد.

او با بیان اینکه این حیوانات در مناطق سردسیر با سرد شدن هوا به خواب زمستانی طولانی فرو می‌روند، افزود: اواخر زمستان واوایل بهار هم پس از گرم شدن هوا از خواب بیدار می‌شوند و تا اواخر بهار به شدت فعال هستند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه سنجاب در سال ۲ بار تولید مثل کرده و هر بار ۵ تا ۹ بچه به دنیا می‌آورد، گفت: در ایران تاکنون سه گونه سنجاب زمینی شامل سنجاب زمینی ناخن دراز، سنجاب زمینی زرد و سنجاب زمینی آسیای صغیر شناسایی شده است.

ویسی اظهار داشت: در ایران تاکنون ۲ جمعیت کاملا مجزا از سنجاب زمینی در استان‌های همدان، کردستان، زنجان، قزوین و تهران و جمعیت دیگر در شمال شرق در استان خراسان رضوی وجود دارد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش سنجاب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۲۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد خبر داد و گفت: حضور پلنگ در آن منطقه جای نگرانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، نقی میرزاکریمی در پی انتشار تصویر پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد گفت: حضور پلنگ در آن محدوده طبیعی است و کوهستان و طبیعت اطراف روستاهای مشهد، کلاک و رودافشان یکی از بهترین زیستگاه‌های این گونه است.

وی اظهار داشت: پلنگ‌ها اغلب شب‌گرد و شب شکار بوده و بسیار پنهان کار و انسان گریزند و خطری مردم را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی نیست.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی به خصوص گربه سانان بزرگ جثه به آنها نزدیک نشوند و سریعاً موضوع را بلافاصله از طریق شماره ۰۹۹۲۱۰۰۱۵۴۰ به یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

کد خبر 747635

دیگر خبرها

  • غصب کردن لانه سنجاب دشتی توسط جغدها + فیلم
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • زنده‌گیری دو قلاده گربه جنگلی در مرودشت
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • معرفی ۲۴۰۰ متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند