Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو از رشد ۴۰ درصدی نرخ پایه خرید تضمینی برق در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به‌ گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان امروز پنجشنبه ۳ تیر در چهارمین نشست وزیران انرژی اکو، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و کارشناسانی که زحمات زیادی را برای افزایش اثربخشی آن عهده‌دار شده‌اند، اظهار کرد: امیدوارم مقامات که مسئولیت تأمین انرژی کشور‌های متبوع را عهددار هستند، در آستانه ورود به تابستان، چالش‌های این فصل را با سربلندی و موفقیت پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: منطقه اکو از ظرفیت‌های غنی و پتانسیل‌های ارزشمند منابع انسانی و طبیعی، ذخایر انرژی، بخش خصوص توانمند و نیز مزیت‌های ممتاز اتصالات منطقه‌ای بهره‌مند است و حتی در بخش برق، کشور‌های عضو اکو الزامات و شرایط لازم را برای تشکیل بازار برق منطقه‌ای دارا می‌باشند.

وی با بیان اینکه در سالیان اخیر گذاره "امنیت انرژی" در حال استحاله به "امنیت برق" است، ادامه داد: برق، کلید توسعه اجتماعی، اقتصادی و صنعتی آینده است و منبع انرژی مورد نیاز تمام فعالیت‌های بشری خواهد بود، چراکه تمامی منابع اولیه همانند گاز، نفت و امثال آن، به برق تبدیل شده و نیاز‌های جوامع اعم از حمل و نقل، ارتباطات، سرمایش، گرمایش و اغلب نیاز‌های بنیادین دیگر توسط انرژی الکتریکی تأمین خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه تأمین پایدار انرژی و ورود به بازار "انرژی برق" می‌تواند تضمین‌کننده‌ی امنیت کشور‌ها و ابزار درآمد اقتصادی پایدار باشد، گفت: این مهم، از طریق اتصال شبکه برق کشور‌های همجوار به همدیگر، میسر خواهد شد و این "اتصال برون‌مرزی شبکه‌های برق" نیز افزون بر این‌که می‌تواند زمینه ساز انتقال برق به کشور‌های همجوار و بعضاً ترانزیت برق به کشور‌های غیر مجاور شود، می‌تواند "قابلیت اطمینان" و "تاب آوری" شبکه‌های برق را نیز ارتقا دهد.

وی متذکر شد: در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت ژئوپلتیک کشور در بازار‌های جهانی انرژی، برنامه‌های توسعه مبادلات انرژی با کشور‌های منطقه در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد

اردکانیان با ارائه پیشنهادی، گفت: پیشنهاد ما این است که اکو، پایه‌گذار ایجاد یک کریدور انرژی منطقه‌ای به منظور ترویج همکاری‌های منطقه‌ای، تبادل دانش و تجربیات و استفاده از ظرفیت و پتانسیل کشور‌ها باشد؛ چرا که معتقدیم این کشور‌ها به لحاظ موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی از شرایط تقریباً یکسانی برخوردار هستند.

وزیر نیرو افزود: ایجاد چنین فعالیتی می‌تواند موجب جهت‌دهی به این تبادلات برای تأمین انرژی پایدار و ایجاد امنیت بیشتر از طریق توسعه نیروگاه‌های مختلف به ویژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی مورد نیاز کشور‌ها شود.

وی یادآور شد: در راستای تأسیس بازار برق منطقه‌ای اکو، با توجه به اقدامات صورت گرفته قبلی، پیشنهاد می‌کنم که دست اندرکاران و کارشناسان قدم‌های جدی‌تر و سریع‌تری برای تحقق این مهم بردارند. ایجاد مرکز انرژی پاک اکو که عمدتاً بر روی دو موضوع توسعه تجدیدپذیر‌ها و راندمان انرژی تمرکز خواهد داشت، از طریق سازمان اکو پیگیری می‌شود.

اردکانیان ادامه داد: خوشبختانه بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قرارداد‌های بلندمدت خرید تضمینی برق با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی با اعلام اینکه نرخ پایه خرید تضمینی برق، رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ماقبل آن داشته است، گفت: علاوه بر سیاست عقد قرارداد‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، ما آماده حضور سرمایه‌گذاران در ایران، برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از منابع خدادادی کشورمان مانند باد و خورشید و همکاری مستمر با سرمایه‌گذاران به منظور صادرات برق تولیدی‌شان به سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه ایران هستیم.

اردکانیان با بیان اینکه تاکنون شاهد بهره‌برداری از حدود ۸۷۷ مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بوده‌ایم، افزود: تمامی نیروگاه‌های مذکور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با بیش از ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در اکثر قریب به اتفاق مناطق ایران توسعه یافته‌اند.

وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک ویژه خود و هم‌چنین وجود شرایط زیرساختی مناسبی که در اختیار دارد، میزبانی «مرکز انرژی‌های پاک اکو» را بر عهده بگیرد.

وی در خاتمه اظهار کرد: امیدواریم که این نشست گام مؤثری در راستای همگرایی و ارتقای جایگاه سازمان اکو در منطقه را بردارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نرخ پایه خرید تضمینی برق انرژی پاک تأمین انرژی انرژی های تجدیدپذیر خرید تضمینی برق منطقه ای کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.

داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است