Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،بر اثر خشک شدن رودخانه‌های شهرستان نهاوند تعداد زیادی از ماهی‌ها تلف شدند و شهروندان دوستدار محیط زیست برای نجات باقی مانده ماهی‌ها تلاش می‌کنند.

مهرداد سلگی، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند گفت: خشکسالی کم سابقه در نیم قرن اخیر باعث به خطر افتادن جان آبزیان نهاوند به خصوص ماهیان بومی طولانی‌ترین رودخانه غرب ایران در نهاوند شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: نجات جان هزاران ماهی رودخانه‌های شهرستان نهاوند که بر اثر نبود آب جاری و خشکسالی در آستانه تلف شدن هستند عزمی همگانی بخصوص از طرف حامیان محیط زیست می‌خواهد.

سلگی اظهار داشت: رودخانه روستای لیلان نهاوند با وجود هزاران ماهی بر اثر خشکسالی در حال خشک شدن است .

اوگفت: جوانان حامی محیط زیست در اقدامی خودجوش درصد زیادی از ماهی‌هایی که در حال تلف شدن در رودخانه روستای لیلان بودند را در مخازن آب ریخته و در رودخانه گاماسیاب رهاسازی کردند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند افزود: این شهروندان با اقدامی ستودنی کمپینی جهت نجات ماهی‌ها تشکیل دادند و با این حرکت نمادین حساسیت خود را نسبت به محیط زیست و ماهیان در حال مرگ نشان دادند.

به دلیل خشک شدن رودخانه روستای عسگر آباد نهاوند تعدادی از ماهیان این رودخانه تلف شدند و تعدادی از آن‌ها ازسوی شهروندان با رهاسازی در رودخانه روستای بابارستم از تلف شدن نجات یافتند.


بارش‌های کم در چند سال گذشته در شهرستان نهاوند بی سابقه بوده و مشکلات کم آبی را در پی داشته است و باعث خشک شدن رودخانه‌های این شهرستان شده است.

عباس آزادبخت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نهاوند هم بیان کرد: امسال به دلیل خشکسال کشاورزان در نقاط مختلف نهاوند حق کاشت کشت دوم را ندارند و کشاورزانی که اقدام به این کارکنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

او گفت: متاسفانه امسال به دلیل کمبود بارش و نزولات جوی شرایط خوبی در شهرستان نداریم و همه باید تلاش کنیم و این شرایط سخت را مدیریت کنیم.

دادستان نهاوند اظهارداشت: چندین بار با کشاورزان و باغداران بخش مرکزی و شهرستان نهاوند در مورد نحوه تقسیم آب در این شرایط خشکسالی گفتگو کردیم تا هرچه زودتر این مشکلات برطرف شوند.


کریم حاج باباعلی مدیر جهاد کشاورزی نهاوند نیز گفت: امسال شرایط بسیار سختی را حداقل در ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کنیم به علت کمبود بارش نزولات جوی بیشتر کشت گندم و جو مزارع دیم خوراک دام‌ها شد و برداشت نشد.

او افزود: خشکسالی روی برداشت محصولات نهاوند تاثیر زیادی گذاشته بخصوص گندم و جو در مزارع دیم که سطح زیر کشت آن زیاد است.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند بیان کرد: متاسفانه امسال رودخانه گاماسیاب نهاوند حال و روز خوبی ندارد و بسیاری از آبزیان و بخصوص ماهی‌های بومی این رودخانه در حال تلف شدن هستند و روز به روز با گرم شدن تدریجی هوا میزان تبخیر آب زیاد می‌شود.

فریدون ظفری یکی از حامیان محیط زیست در روستای فیازمان که بیشترین ساحل رودخانه گاماسیاب را دارد می‌گوید: در طول مدت عمر بیش از ۵۰ ساله ام شرایطی به این سختی را در رودخانه گاماسیاب که از کنار روستای ما عبور می‌کند ندیده ام.

او افزود: هر روز رفته، رفته آب کمتر می‌شود رودخانه در حال خشک شدن است داد کشاورزان و باغداران در آمده است آبزیان و ماهی‌های بومی به برکه‌های کوچک پناه می‌برند تا شاید ادامه حیات دهند.

این حامی محیط زیست روستای فیازمان می‌گوید: از عموم مردم و گردشگران دعوت می‌کنیم با فاضلاب و باغی مانده مواد دور ریختی بیشتر از این جان ماهی‌ها را به خطر نیندازند در صورت مشاهد خشکی قسمتی از رودخانه ماهی‌ها را به مناطق عمیق رودخانه هدایت کنند.


گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست نهاوند رودخانه گاماسیاب رودخانه گاماسیاب رودخانه روستای شهرستان نهاوند محیط زیست تلف شدن ماهی ها خشک شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۰۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد

محمدرضا بسملی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست سبزوار از این متخلف محیط زیست یک قبضه سلاح غیرمجاز ساچمه زنی و پنج عدد فشنگ چهارپاره مخصوص شکار چهارپا، هفت عدد فشنگ ساچمه ریز مخصوص شکار پرنده و یک قبضه چاقو کشف و ضبط کردند.

رییس اداره محیط زیست سبزوار گفت: شهروندان وظیفه شناس و دوستداران محیط زیست، در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکار و صید، مورد را به یگان حفاظت محیط زیست سبزوار به شماره تماس۴۴۴۴۹۳۰۳ یا پاسگاه های انتظامی محل گزارش کنند.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و پروند با مجموع مساحت ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع ریوند و "کمرقلعه" با گستره ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های سبزوار، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی قرار دارند.

پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده "ریوند، پروند و شیراحمد" شهرستان سبزوار هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شکار در فیروزکوه
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • نظارت بر حمل و نقل پسماندهای ویژه در شهرستان کرج
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود