Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در داستان‌های کودکان و قصه‌های فولکلور که معمولاً به جنبه‌های آدم‌های بدجنس می‌پردازند، پیرزنان چهره بدجنس و جادوگران هستند که سعی می‌کنند قهرمانان خوب داستان را به دام بیندازند.  این صحنه را در بسیاری از داستان‌های کودکانه، مانند داستان فلا، هانسل و گرتل، داستان راپونزل و دیگر داستان‌های کودکان می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال در داستان فلا، تحول وحشتناکی در شخصیت یک ملکه زیبا به وجود می‌آید و او به یک پیرزن شیطانی تبدیل می‌شود که بین ابزار‌های شیمیایی خود برای سنتز سم در زیرزمین مرموز خود کار می‌کند.  

در داستان هانسل و گرتل، جادوگر شرور سعی می‌کند بچه‌ها را در قابلمه بیندازد تا آن‌ها را بخورد. در داستان پری دریایی "پری دریایی کوچک"، جادوگر بدجنس زبان سان‌اریل را قطع می‌کند! علی رغم محتوای داستان‌ها، همه آن‌ها اتفاق نظر داشتند که همه جادوگران بدجنس، پیرزنان ترسناک هستند.

این ممکن است بزرگسالان را گیج کند که چرا به خصوص زنان مسن در داستان‌های افسانه‌ای کودکان در نقش جادوگر بازی می‌کنند. مطمئناً در مورد تحریف تصویر زنان پیر در قصه‌های کودکان توضیحی وجود دارد!

چرا جادوگران در افسانه‌های کودکانه، خانم‌های پیر هستند؟

معمولاً گفته می‌شود که زنان به طور خاص برای ایفای نقش‌های شیطانی ناشی از موقعیت تاریخی مادر در زندگی کودکان انتخاب می‌شدند. برای بچه‌ها، مادران دو دسته هستند؛ مادر بدی که مدام دستور می‌دهد و قوانینی برای شما وضع می‌کند و اگر از قوانین او تخطی کنید عصبانی می‌شود و مادر خوبی که مطمئن می‌شود همیشه خوب هستید و سعی می‌کند شما را شاد و سرزنده نگه دارد.

در میراث هر کشور، قصه‌هایی وجود داشت که توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها منتقل می‌شد و در مورد جادوگران شیطانی به نوه هایشان تعریف می‌کردند. ممکن است این داستان‌ها برای ترساندن کودکان از برخی رفتار‌های بد باشد، اما آن‌ها چنان محبوب شدند که به بخشی از ادبیات کودکان در کشور‌های مختلف تبدیل شدند.

به عنوان مثال در ادبیات روسیه شخصیت دشمن قدیمی بابا یاگا، پیرزنی ترسناک با دندان‌های آهنی و بینی قرمز و نوک تیز است که در کلبه‌ای با پا‌های شبیه مرغ زندگی می‌کند. این جادوگر بچه‌ها را می‌رباید و می‌خورد و روشی محبوب برای ترساندن کودکان اروپای شرقی و ایجاد کابوس در آن‌ها برای قرن‌ها بوده است.

در فرهنگ عامه ژاپن پیرزنی مرموز به نام یاما اوبا وجود دارد، جادوگر کوهستانی که در کلبه‌های خود به مردم حمله کرده و آن‌ها را می‌خورد.  اما همچنین به مسافر گمشده کمک می‌کند تا با خیال راحت به مقصد برسد.  به سادگی او جادوگری است که می‌تواند نابودی و مرگ یا خوشبختی و سعادت به همراه آورد!

در فرهنگ‌های دیگر مانند فرهنگ اسپانیا، مادربزرگ‌ها زمینه ساز خانواده‌ای پایدار، منسجم و مستحکم هستند و آن‌ها کسانی هستند که درمان همه بیماری‌ها را می‌دانند و جای تعجب نیست که مادربزرگ‌ها نقش مهمی در هر داستان و قصه اسپانیایی دارند.

منبع:تابناک با تو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: داستان نویسی ترساندن کودک داستان های کودکان داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۰۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا نماد سیاست سرکوب سیستماتیک در غرب است

احمد نادری در مطلبی دستگیری استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا را نماد سیاست سرکوب سیستماتیک در غرب دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو٬ احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در پیام رسان ایکس نوشت: دستبند بر دستان استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا نمود و نماد سیاست سرکوب سیستماتیک در غرب؛ که البته بسی پیچیده و پنهان اعمال می‌شود و اکنون پرده پنهان کاری فروافتاده و کوس رسوایی آن به صدا درآمده است.

دیگر خبرها

  • دستگیری استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا نماد سیاست سرکوب سیستماتیک در غرب است
  • چه رسم زیبایی داشتند بازاری‌های قدیمی! (فیلم)
  • پهلوان بودن واژه ایست بینهایت
  • جادوگر آرژانتینی یک قدم تا قهرمانی بزرگ
  • داستان عاشقانه سمی یک پروانه!
  •  دختر نوجوان قربانی بازی کودکانه خواهرزاده‌اش شد
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • یک مصاحبه قدیمی در مورد قاتل جادوگر آمریکایی؛ دیوید تیلور را می‌برم و به المپیک می‌روم!