Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئله تامین مالی یکی از اصلی‌ترین مسائل در بحث پشتیبانی از تولید است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌ها به دلیل کمبود نقدینگی یا نبود تامین مالی پیوسته به صورت نیمه ظرفیت یا نیمه تمام رها شده‌اند. بسترسازی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خرد مردمی به خصوص در بحث پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور که به صورت نیمه‌تمام رها شده‌اند؛ بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو مسئله بسترسازی برای تامین مالی بخش مولد اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین رابطه با آقای فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: یکی از نیاز‌های اصلی و بنیادی که فعالین بازار سرمایه دارند، این است که برنامه جامعی با محوریت بخش خصوصی و با نگاه به بخش خصوصی برای تأمین مالی، از طریق شرکت‌های پذیرفته شده؛ یا دیگر ابزارهای مورد معامله تامین مالی پروژه‌ای مثل صندوق‌های پروژه یا شرکت سهام عام پروژه ارائه گردد.

وی افزود: من فکر میکنم اگر ما این راهبرد کلی و روش‌هایی مانند صندوق سهام عام پروژه و صندوق تامین مالی در بورس را در دستور کار قرار دهیم، دیگر شاهد اتفاقی مشابه آنچه بر بازار سرمایه در سال ۹۹ رخ داد نخواهیم بود؛ ضمن اینکه در این برنامه راهبردی با هدف ارتقاء حجم معاملات، حتی نام و تعداد صندوق‌هایی که قرار است در این زمینه فعالیت کنند مشخص خواهد بود. با به کارگیری تامین مالی پروژه‌ای، علاوه بر عمق‌دهی به بازار سرمایه، منابع موردنیاز برای توسعه کشور نیز از طریق بازار سرمایه و نقدینگی موجود تهیه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: نظام بازار پول که بیش از ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای بنگاه‌ها را تأمین می کند، دچار آفت شده و دارایی‌های بلا استفاده‌ای را در نظام بانکی و زیرمجموعه‌های خود به وجود آورده است.

با حضور نقدینگی در بازار سرمایه و ابزارهایی که وجود داشته و دارد؛ این نقدینگی فریز شده نیز در جهت توسعه کشور به این بازار سوق داده می‌شود.

عملا با به کارگیری تامین مالی به روش صندوق سهام عام پروژه، تهدیدی به نام خلق پول و نظام بانکی دیگر ایجاد نمی‌شود و بنگاه‌ها نیز دیگر در صف گرفتن وام بانکی با سود بالا نخواهند ایستاد و عملا طرح‌های توجیهی تأمین مالی در هر زمینه‌ای به راحتی در بازار سرمایه تامین مالی می‌شوند.

آقابزرگی در ادامه بیان داشت: پس دو نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول برنامه‌های درون سازمانی بازار سرمایه است که از طریق شورای عالی بورس و سازمان بورس راهبری می شود. نکته دوم نظارت بر عملیات نظام بانکی برای پیشگیری از انباشت دارایی‌های بلااستفاده است که حاصل اعتبارات و تسهیلاتی است که بانک‌ها می‌دهند.

این موضوع مستلزم درک منافع کلان اقتصادی است که چه بازار پول و چه بازار سرمایه را با یک سیاست راهبری کنیم و ظرفیتی را که سال۹۹ بازار سرمایه از خودش نشان داد را به اثبات برسانیم.

وی در بخشی از اظهاراتش به لزوم توجه به تولید با تامین منابع پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: امیدوارم تغییر و تحول در دولت، آغازی باشد بر تحولات اساسی در بازار سرمایه و مقدمات به جریان انداختن نقدینگی در تولید با محوریت بورس فراهم شود. این موضوع نیازمند اصلاح زیرساخت‌های بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای ترکیبی جدید است. ابزارهایی مانند صندوق پروژه و شرکت سهام عام پروژه در این زمینه بسیار کارآمد هستند.

آقابزرگی در پایان با بیان اینکه «کشور با بودجه عمرانی دولت، نمی‌تواند پروژه‌های خود را به اتمام برسانند»، گفت: بودجه عمرانی اولا نسبت به سالیان گذشته به شدت کاهش داشته و دوما محوریت طرح‌های عمرانی ما طرح‌های دولتی است، ما اگر بخواهیم بهره‌وری در اقتصاد را افزایش دهیم حتما باید نگاهمان به بخش خصوصی باشد، ضمن اینکه در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی باید حرکت کرد، بنابراین این موضوع نیز باید در بودجه اصلاح بشود و از ظرفیت‌های تامین مالی پروژه‌ای مانند شرکت سهام عام پروژه در بودجه نیز استفاده شود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست بازار سرمایه بورس تامین مالی شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست سهام عام پروژه بازار سرمایه تامین مالی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان

در نشست رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان، بر تحقق عملی شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد در نشستی با مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به تأکید شورای اسلامی شهر بر حمایت از برنامه‌هایی که امکان رونق و توسعه پایدار شهر اصفهان را فراهم می‌سازد، گفت: تقویت روندهای کارشناسی و فرایندهای تصمیم‌گیری‌ها در دستور کار مرکز پژوهش‌های شورای شهر قرار دارد و این مرکز از توسعه شبکه نخبگانی شهر حمایت می‌کند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم موضوع مشارکت‌محوری و داده‌محوری را در شهرداری پُررنگ کنیم و انتظار داریم که سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه به این مرکز کمک کنند، چرا که این نگاه باعث جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش میزان بهره‌وری در پروژه‌های شهری می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به استقبال شورای اسلامی شهر از توسعه پروژه‌های مشارکتی افزود: استفاده از سپرده‌های راکد خرد و کلان مردم، مستند سازی با شاخص‌های ترکیبی و ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهرداری اصفهان از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند محرک توسعه سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان باشد.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: همچنین ضرورت دارد با استفاده از ظرفیت‌های گسترده شهر اصفهان، برنامه‌هایی مدون همچون بازدید از نمایشگاه‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی را دستور کار قرار دهیم تا با شناخت بیشتر امکان جذب سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های شهر اصفهان فراهم شود.

از پیشنهادهای مشارکت‌کنندگان در زمینه تعریف پروژه‌های توسعه شهری، استقبال می‌کنیم

در ادامه این نشست مسعود حیدری مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز با اشاره به موضوعات تبیین شده و برنامه‌های مدون سازمان در سال جاری گفت: تبیین راهکارهای عملی شعار سال در دستور کار سازمان قرار دارد و در نظر داریم با استفاده از الگوهای نوین مشارکتی امکان مشارکت حداکثری شهروندان و توسعه فضای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها را فراهم سازیم.

وی تاکید کرد: سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی برای افزایش مشارکت مردمی و ورود بخش خصوصی، خود را متوقف به پروژه‌های موجود خویش نمی‌کند و از پیشنهادهای مشارکت‌کنندگان در زمینه تعریف پروژه‌های توسعه شهری، استقبال می‌کند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اضافه کرد: به‌منظور افزایش مشارکت شهروندان تعریف پروژه‌های جدید و جذاب را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم با تسهیل فرایندهای اداری و تلطیف بعضی قوانین و مقررات میزان مشارکت مردم را در پروژه‌های مختلف شهر افزایش دهیم.

کد خبر 747496

دیگر خبرها

  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • واحد‌های مسکن روستایی ویلایی با ظرفیت‌های مردمی ساخته می‌شوند
  • اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١۴٠٢
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را کامل می‌کنند؟
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • خاندزوی: بدهی‌های ایران تا سال قبل را به صفر رساندیم
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری