Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد که در عملیات تفحص جهت یافتن میادین مین در منطقه متوجه شدند که نیروهای ارمنستان حتی  روی درختان نیز مین‌گذاری کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» آژانس مین روبی جمهوری آذربایجان وابسته به وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که نیروهای متخصص در یافتن میادین مین درعملیات خود با مین‌های ضد نفر کار گذاشته شده بر تنه درختان در جنگل‌های منطقه «خجاوند» مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش این نهاد، نیروهای ارمنستانی در نبرد قره باغ تله‌های انفنجاری بسیاری کار گذاشتند.

این نهاد به کارگذاشته شدن مین‌های «مان-100» بر تنه درختان واقع در جنگل‌های خجاوند با قدرت تخریب شعاع  100  تا 160 متر اشاره کردند. وزن این مین نیز پنج کیلوگرم اعلام شده و علیه پرسنل نظامی در جنگ استفاده می‌شود. استفاده از مین‌های برای وارد آوردن خسارت عمده به نیروهای نظامی در جنگ است.

مین ضد نفر گونه‌ای مین است که برای آسیب‌زدن به پیاده نظام دشمن به‌کار می‌رود. همانگونه که از اسم این مین‌ها پیداست، علیه نفرات دشمن طراحی شده‌اند که می‌توانند باعث کشته شدن یا زخمی شدن نفرات گردند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

چندی قبل کفیل نخست وزیر ارمنستان  گفت که تنها بخشی از نقشه میادین مین گذاری شده به جمهوری آذربایجان تحویل داده است. «نیکل پاشینیان» کفیل نخست وزیری ارمنستان گفت که مقام‌های ارمنستانی تنها بخشی از نقشه میادین مین گذاری شده را به باکو تحویل داده‌اند ولی آماده گفت‌وگوهای بیشتر هستند.

وی گفت: «برخی محافل مخالف ادعا کردند که تمام نقشه‌های میادین مین‌گذاری شده به جمهوری آذربایجان منتقل شده و نمی‌توان از بازگشت همه اسیران جنگی اطمینان حاصل کرد. عزیزان من، ما نقشه‌های میادین مین‌گذاری شده را تحویل داده‌ایم اما این بخش کوچکی از نقشه‌هایی است که داریم. »

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: باکو جمهوری آذربایجان ارمنستان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۹۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: حال عمومی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان که به تبریز منتقل شده‌اند، مساعد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، اصغر جعفری روحی صبح امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران تعداد مصدومان این حادثه را ۱۴ نفر اعلام و اظهار کرد: تمام این افراد بامداد امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ از طریق مرز نوردوز میان ایران و ارمنستان و از طریق چندین دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس وارد آذربایجان شرقی شدند و بلافاصله به بیمارستان امام رضا تبریز انتقال پیدا کردند.

وی با بیان اینکه یکی از مصدومان این حادثه رانندگی از بیمارستان مرخص شده است، افزود: ۱۳ نفر در بخش‌های مختلف بیمارستان امام رضا (ع) مراحل درمانی خود را سپری می‌کنند که بیشتر آن‌ها دچار ضرب‌دیدگی و مصدومیت از ناحیه سر، پا و دست هستند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: چهار نفر از مصدومان را زنان و سایرین را مردان در سنین مختلف تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایمنا، اتوبوس ایرانی شامگاه _شنبه نهم اردیبهشت_ در نزدیکی روستای خوتانان در استان سیونیک ارمنستان از جاده خارج و واژگون شد. بر اثر این حادثه پنج نفر جان باختند.

کد خبر 749029

دیگر خبرها

  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ