Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

علم الهدی: «شورای ائتلاف» [اصولگرایان] دعوت من را لبیک گفتند

سید احمد علم‌الهدی: بابیان این‌که از لحظه اول شورای ائتلاف را تأیید کردم، ادامه داد: الآن هم اعلام می‌کنم «شورای ائتلاف» مورد تأیید من است اما هر که انتخاب‌شده درنتیجه فرآیند است؛ از همان اول عزیزان را به ائتلاف دعوت کردم، بنشینند دورهم اتفاق و ائتلاف کنند، ائتلاف از ریشه الفت است که عزیزان و جریان‌های ولایتمدار ازنظر هدف، بینش سیاسی و جنبه ولایت‌محوری خودشان باهم الفت بگیرند و نتیجه این ائتلاف در فرآیندی که اجرای فرآیند به دست همه جریان‌ها انجام می‌گیرد، معرفی افراد نخبه به مردم باشد. نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: عزیزانی را به ائتلاف دعوت کردیم و شما دعوت من را لبیک گفتید، امیدواریم که نتیجه‌اش نیز خوب باشد و اسلام از این قضیه منتفع بشود، توسعه ارزش‌های دین به نتیجه برسد، مشارکت و فعالیت کردید و ان‌شاءالله در همه زحماتی که در عرصه استان کشیدید، مأجور باشید. وی با اشاره به تکلیف محور بود انسان در انجام فعالیت‌های خود، گفت: ما باید تکلیفمان را انجام دهیم، گاهی آدم اقدامی می‌کند که به نتیجه نمی‌رسد و دلسرد می‌شود، اگر جمع مورد تأیید ما درست عمل نکردند، نباید دلسرد شویم؛ در شرایطی که دروازه دموکراسی و مردم‌سالاری بازشده و هرکسی می‌تواند وارد نظام بشود، اگر در خانه بنشینیم، فردا که هزاران بلا سر اسلام و مسلمین بیاید نمی‌توانیم بگوییم ما وظیفه‌مان را انجام دادیم، مسئله مهم این است در افرادی که شما انتخاب کردید، مخالف انقلاب، مخالف دین و نفوذی دشمن نبود. 

انتقاد شدید مصطفی معین از اظهارات جهانپور

مصطفی معین، وزیر اسبق علوم، با انتشار عکس و متنی در اینستاگرام اظهارات اخیر یک مقام دولتی در توئیتر را به باد انتقاد گرفت. معین نوشت: «پفیوز» در فرهنگ دهخدا به معنی «سست و ضعیف و بیکاره و پخمه» است! حال باید دید که آیا کاربرد این واژه، شایسته چه کسانی است، مردم بی‌پناه و غیرمصون در برابر پاندمی کووید-۱۹ یا مدیرانی که غیر از بی‌کفایتی و ضعف مدیریت، اندوخته دیگری به جز توهم دانایی، بی‌ادبی، طلبکاری از مردم، تبختر و تملق چیزی در بساط ندارند! تاکنون فقط ۱/۲ درصد از مردم ایران دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و مصونیت یافته‌اند در صورتی که میانگین جهانی آن به ۱۷/۲ درصد رسیده است! این چه افتخاری است که ایران در بین کل کشورهای منطقه نیز آخرین رتبه را در زمینه واکسیناسیون عمومی دارد! هم‌اکنون با ادامه واردات و تزریق قطره‌چکانی واکسن، سالمندان و دردمندان مظلوم ایرانی در صف‌ها و ازدحام غیربهداشتی مراکز تزریق واکسن بلاتکلیف و سرگردان و در معرض آسیب بیشتری قرار دارند! فرصت‌سوزی این مدیران در تهیه واکسن کرونا که علی‌رغم گزافه‌گویی‌های مکرر، به تلفات انسانی منجر شده به خوبی نشان‌دهنده شخصیت و مدیریت این آدم‌های تازه به دوران رسیده است! از دولت و مراجع قضائی ذی‌ربط خواستار رسیدگی به فعل و انفعالات اداری و مالی، چگونگی ساز و کارهای تصمیم‌گیری در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و رفتار موهن سخنگوی آن هستیم. عملکرد و رفتاری که موجب نارضایتی مردم، اعتراض داروسازان و داروخانه‌ها و جامعه پزشکی شده است!

کیهان: طالبانِ امروز با طالبانی که سر می‌بُرید، تفاوت‌هایی کرده

روزنامه کیهان یادداشت روز خود را به پیشروی طالبان در افغانستان اختصاص داد و در بخشی از آن نوشت: در این پیشروی‌ها خبری از جنایت‌های هولناک، شبیه جنایات داعش در عراق نیست. طالبان حتی اعلام کرده کاری با شیعیان این کشور هم ندارد (و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز خبری درباره جنایت این گروه علیه شیعیان افغان لااقل، مخابره نشده است). طبق این گزارش‌ها، خبری از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم نیست و آنچه هست، صرفا درگیری با نیروهای مسلح دولتی است. ... به عبارتی، نیروهای طالبانی که امروز از آن حرف می‌زنیم، اولا نیروی یکدست و هماهنگی نیست ثانیا، با طالبانی که می‌شناختیم و مثلا سر می‌برید، تفاوت‌هایی کرده است. طالبان این تغییر رویه را رسما نیز اعلام کرده ‌اما میزان صحت و سقم این ادعاها نیاز به بررسی جدی دارد.

به دلیل نارضایتی مردم، در یک شرایط اجتماعی حساس و لرزان قرار داریم

علی صوفی با بیان این که هریک از وزارت‌خانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، اظهار کرد: مهم‌ترین وزارت‌خانه‌ای که باید بسیار به آن توجه کرد، وزارت امور خارجه است؛ چرا که اگر بخواهند از یک چهره وابسته به جریان تندرو استفاده کنند، قطعاً هیچ امیدی هم به تعامل با دنیا و حل مشکلات ما وجود وجود نخواهد داشت و این‌گونه آقای رئیسی هم فرصت خودش را از دست خواهد داد. صوفی ادامه داد: وزارت‌خانه بعدی که بسیار حائز اهمیت است، وزارت کشور است که در استان‌ها هم می‌تواند آرامش ایجاد کند هم می‌تواند از نظر اجتماعی فضای ملتهبی را به وجود بیاورد به طوری که ما هر روز در گوشه و کنار کشور شاهد التهاب باشیم؛ از همین رو معتقدم اینجا هم اگر از یک شخصیت متعادلی استفاده نشود، به زیان کشور خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: بالاخره ایران یک کشور متکثر  از نظر قومی، قبیله‌ای و مطالبات گوناگون است و وزارت کشور از این نظر که کنترل اوضاع و حفظ آرامش را ایجاد کند، بسیار تاثیرگذار است، به ویژه این‌که باتوجه به دلیل نارضایتی مردم، ما در یک شرایط اجتماعی حساس و لرزان قرار داریم.

چهره اصلاح‌طلب: اصلاح طلبان نباید قهر با سیاست را رواج بدهند

یک چهره سیاسی‌اصلاح طلب گفت: می گوییم چرا برخی از افراد در مجامع حکومتی سن بالایی دارند و سال ها است که فقط همین افراد هستند اما در مورد احزاب همین را سوال کنید حزبی که در ارتباط با جامعه است و از محیط تاثیر می پذیرد و حزبی که می خواهد اثر گذاری خود را حفظ کند، باید به باز بودن سیستم خود اجازه بدهد.جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با برنا در رابطه با نیاز اصلاح طلبی به بازتعریف و جابه جایی سران اصلاح طلبان گفت: فرد یا در جریان اصلاح طلبی تعریف می شود یا رهبر معنوی و یا از افراد موثر این جریان است یا جزو دبیران احزاب اصلاح طلب است یا عضوی ساده و یک حامی است. این جریان در انتخابات ورود کرد و نتیجه ای نگرفت. اگر به دلیل نتیجه نگرفتن در انتخابات نظام را مخاطب قرار می دهیم و می گوییم نظام گوش کن و صدای مردم را بشنو و آرا باطله را به رخ نظام بکشیم و آنهایی را که شرکت نکرده اند به رخ بکشیم خب ما الان در چنین جایگاهی نیستیم.او افزود: بنابراین ابتدا باید تکلیف را با خودمان روشن کنیم؛ نیازی نیست ما نگران نظام باشیم ما ابتدا باید تکلیف خود را با پایگاه اجتماعیمان روشن کنیم. باید بدانیم چرا حامیان دیروز ما امروز به کمکمان نمی آیند. به نظر من امروز بیشتر باید بر این موضوع تمرکز کرد و باید بدانیم که چه اتفاقی افتاده است، سوال اساسی این است و دوم باید گفت چه کار باید کرد؟او در رابطه با چرایی انفعال اصلاحات در انتخابات های اخیر توضیح داد: درباره چرایی این اتفاق برخی از اصلاح طلبان تمرکز خود را بر روی آرا باطله گذاشته اند و آرا برخی از شهر ها را بسیار کم دانسته اند و کسانی را که شرکت نکرده اند مورد توجه قرار داده اند این ها برای توجیه خوب است. اما تکلیف ما با خودمان چه می شود؟ چرا این وضعیت برای ما پیش آمد؟ اگر می خواهیم بحث جناحی داشته باشیم و به عنوان یک اصلاح طلب صحبت کنیم اول باید پیام مردم به خودمان را بگیریم وبر روی این پیام تامل کنیم و چرایی آن را مورد توجه قرار بدهیم.

بگومگوی قاضی‌زاده هاشمی و سلیمی نمین بالا گرفت

سلیمی نمین گفته بود: «به آقای قاضی زاده هاشمی انقدر این مطلب را القا کرده بودند که قطعا ایشان رئیس جمهور خواهد شد! مثل آقای احمدی نژاد که برخی از پیشگوها به سراغش می رفتند و چنین حرفهایی می زدند، یک پیشگو هم در مشهد به آقای قاضی زاده هاشمی این مطلب را گفته بود که تو قطعا رئیس جمهور می شوی و به همین دلیل به درخواست برخی از نمایندگان که از او خواسته بودند کنار رود، برخورد بسیار تند و غیر مؤدبانه داشت چرا که تصور کرده بود که او قطعا رئیس جمهور می شود.»قاضی‌زاده هاشمی اما همان طور که انتظار می‌رفت در برابر این ادعا سکوت نکرده و آن را تکذیب کرد آنطور که کانال تلگرامی اصلاحات نیوز نوشته است، قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید: «سلیمی نمین پیش‌بینی کرده بود که انصراف می‌دهم، حالا که تا آخر ماندم شایعه‌ می‌سازد که با پیش‌گوها در ارتباط بودم!»وی افزود: از افرادی که مدعی پژوهشگری هستند انتظار می رود براساس مدارک و مستندات صحبت کنند نه براساس ذهنیات.به گفته قاضی زاده هاشمی، اکنون که پیش بینی ایشان مبنی بر انصراف بنده در ایام انتخابات درست درنیامده بجای پاسخگویی، اقدام به انتشار شایعات بی اساس و مضحک میکنند اینجانب ضمن تکذیب قطعی موارد مطرح شده توسط آقای سلیمی نمین، ایشان و همه ی دلسوزان را به اخلاق و تقوا توصیه میکنم و حق برخورد قانونی با ایشان را برای خود محفوظ می دانم.

ابطحی: اصلاح‌طلبان نتوانستند مانند مردم بن‌بست اصلا‌ح‌طلبی را بفهمند

محمد علی ابطحی گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از قله‌های پیروزی اصلاح‌طلبی به عنوان یک اندیشه و شکست اصلاح‌طلبان به عنوان احزاب و تشکیلات بوروکراتیک بود.وی افزود: اگر مردم را اصل بدانیم و جمهور را سنگ زیر بنای کشور، هرچه در این سال‌ها اصلاح‌طلبان اصیل، حکومت را به اصلاح از درون فراخواندند و همه این دعوت‌ها، با بی‌اعتنایی روبرو شد و تنها به محدود کردن اصلاح‌طلبان اقدام کردند و پنجه‌های امنیتی به جای اصلاح روش‌ها عامل نگهداری حکومت شد، طبیعی بود مردم اصلاح‌طلبانه‌ترین کار را کردند و به جای اعمال هر نوع خشونتی از طریق صندوق رأی اعتراض کردند.عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: ما هم همان مسیر دعوت به اصلاح را دنبال کردیم؛ مردم را به رأی متفاوت دعوت کرده و به پای صندوق رأی رفتیم. مخاطبانمان اصلاحی‌تر از ما بودند و از طریق رأی ندادن نظر اصلاحی‌شان را بیان کردند. اصلاح‌طلبان نتوانستند مانند مردم بن‌بست اصلا‌ح‌طلبی را بفهمند. اما آن چه مهم بود اینکه، راه‌های خشن و براندازانه نتوانست جایگزین تفکر اصلاح‌طلبی شود ولی اصولگرایان توانستند جایگزین اصلاح‌طلبان شوند.ابطحی در پایان گفت، اگر نگاهی به شعارهای انتخاباتی اصولگرایان بیندازیم، در می یابیم که صحبت‌های اصلاح‌طلبانه‌ای را ارایه دادند که خود آقای خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری نمی‌توانست به زبان بیاورد.

توئیت فوتبالی مطهری درباره تحریم ها علیه ایران

علی مطهری در توئیتی به کسانی که می گویند تحریم ها اثری ندارد کنایه زد.علی مطهری در توئیتی نوشت: مطابق نامه فدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران، مانع اصلی میزبانی ایران در دور دوم انتخاباتی جام جهانی، تحریم های تحمیل شده به ایران است که مانع مبادلات بانکی است. قابل توجه کسانی که چند سال است تبلیغ می کنند تحریم ها اثری ندارد و فقط دولت مقصر است.

توضیح جدید صفار هرندی درباره احتمال دیدار رئیسی و بایدن

صفار هرندی در مورد اظهارات اخیرش درباره «نه» رئیسی به دیدار بایدن گفت: چنین پاسخی را نباید از روی تعصب کور یا سرسختی نامعقول فهمید بلکه منطق روشن و موجهی در متن مواجهات جاری میان ایران و آمریکا دارد.متن توضیح صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به این شرح است:"ظاهراً نقل ناقص و منقطع از زمینه آنچه در این دو دقیقه از گفتگوی تلویزیونی چند روز قبل گفته ام در برخی رسانه‌های خبری موجب سوء تفاهم شده است. در همین قطعۀ کوتاه به روشنی توضیح دادم که این مطلب از موضع یک تحلیلگر ناظر بیان می‌شود و من در موضع سخن گفتن از جانب رئیس‌جمهور منتخب یا دولت آینده نیستم.

در مقام تببین و توضیح پاسخ کوتاه و قاطع آقای رییسی به سؤال از امکان دیدار با رییس جمهور آمریکا، آن را واکنشی به سخن چند ماه قبل بایدن دانستم. مقصود از این توضیح آن بود که چنین پاسخی را نباید از روی تعصب کور یا سرسختی نامعقول فهمید بلکه منطق روشن و موجهی در متن مواجهات جاری میان ایران و آمریکا دارد. روشن است که در عالم سیاست جز اصول و مبانی که تغییرناپذیرند، در روشها و تاکتیکها امر لایتغیر و مطلقی نداریم. امام راحل می‌فرمودند که حتی برقراری رابطه با آمریکا نیز به فرض آن که «آمریکا آدم بشود» ممکن است و این موضع دربارۀ مسائل پایین‌تر از برقراری رابطه به طریق اولی صادق است. هرچند با توجه به مجموعۀ رفتارهای مستکبرانه و ظالمانۀ طرف آمریکایی بعید است در آینده نزدیک خبری از «آدم شدن» باشد و طبعاً بر این اساس تغییری در «خیر» قاطع آقای رئیسی و راهبردی که در پس آن قرار دارد هم ایجاد نمی‌شود.

نیکزاد بررسی طرح در مورد فضای مجازی و پیام رسان ها را تایید کرد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح در مورد فضای مجازی و پیام رسان ها را تایید کرد.علی نیک زادثمرین در واکنش به خبرهای منتشر شده در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی در رسانه‌ها گفت: این طرح اکنون در حال بررسی بوده و هنوز به قانون تبدیل نشده است.وی تصریح کرد: در صورت ارائه این طرح به صحن علنی، ما مدافع حقوق مردم بوده و قانونی مغایر با منافع مردم را تصویب نخواهیم کرد.

صوفی: ممکن است نهاد اجماع‌ساز با فروپاشی مواجه شود

وضعیت اصلاح‌طلبان مبهم است و معلوم نیست قرار است در آینده چه کار کنند. آیا بناست آنها با همین نهاد اجماع‌ساز ادامه دهد و از دست از کار تشکیلاتی نکشند یا آنکه این نهاد تشکیلاتی هم مانند شورای عالی سیاست‌گذاری منحل می‌شود؟علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و از اعضای نهاد اجماع‌ساز درباره آینده این تشکل انتخاباتی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «وضعیت نهاد اجماع‌ساز مستلزم نشستی است که در آینده برگزار می‌شود که در آن جلسه که احتمالا حضوری و نه مجازی خواهد بود، مشخص می‌شود که قرار است اصلاح‌طلبان به چه شیوه عمل کنند».او ادامه داد: «در جبهه اصلاحات اصل احزاب هستند؛ یعنی شاکله اصلی جبهه اصلاحات مشتکل از احزاب است که تعدادشان معمولا ثابت است. در کنار احزاب شخصیت‌های حقیقی هم به نهاد اجماع‌ساز اضافه شدند که در این بخش ممکن است همواره تغییراتی وجود داشته باشد که آقای علوی‌تبار نیز یکی از اعضای حقیقی بود که روز گذشته استعفای خود را خطاب به آقای نبوی ارائه داد. در گذشته هم آقایان موسوی‌لاری و عارف از حضور در این نهاد کناره‌گیری کرده بودند. اگر قرار باشد اعضای نهاد اجماع‌ساز یک به یک استعفا دهند، دیگر نهاد اجماع‌ساز از مفهوم اولیه خود تهی می‌شود و احتمال از پاشیدنش وجود دارد».این فعال سیاسی درباره شیوه فعالیت اصلاح‌طلبان بیان کرد: «تا دو سال دیگر هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود و فعلا ضرورت تشکیل یک تشکل دیگر هم احساس نمی‌شود و به نظر من اگر نهاد اجماع‌ساز از بین برود بعید است به این زودی‌ها تشکل مشابه دیگری ایجاد شود اما به هر حال همه‌چیز به جلسه پیش روی اصلاح‌طلبان بستگی دارد».

واکنش پناهیان به واکسن زدن رهبر انقلاب

علیرضا پناهیان در توئیتی نوشت: بار دیگر بالا زدن آستین همت معنا شد.واکسن زدن رهبر حکیم نمادی است از اعتقاد همیشگی و راسخ او به ما می‌توانیم و می‌شود به جوانان اعتماد کرد.در دولت جدید دائما شاهد عزم و اقدامات شجاعانه برای تحقق شعار ما می‌توانیم خواهیم بود.دیگر دوران غرب‌زدگی و خودکم‌بینی به پایان رسیده است.

واکنش قاضی‌زاده هاشمی به برداشت هایی که از مصاحبه اخیرش شد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تفسیرهایی که از مصاحبه کوتاه من با ایلنا می‌شود با آنچه گفته‌ام و مد نظر بود کاملا متفاوت است.امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود با اشاره به برخی حواشی پیرامون مصاحبه اخیرش با یکی از خبرگزاری‌های کشور نوشت: ‏تفسیرهایی که از مصاحبه کوتاه من با ایلنا می‌شود با آنچه گفته‌ام و مد نظر بود کاملا متفاوت است.وی افزود: یکدست شدن قوا و کاهش نظارت‌ها فرض خبرنگار بود، اما من گفتم مردم از دعوا خسته شده بودند و آن را با آرای خود در ۲ انتخابات اخیر نشان دادند. متن اصلی کاملا گویاست.

افشاگری جدید داوری درباره احمدی نژاد و محسنی اژه‌ای

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه ای پیشین «محمود احمدی نژاد» که طی ماه های گذشته با تغییر مسیر دادنش و جدا کردن راهش از احمدی نژاد بارها ادعا و افشاگری های عجیبی را مطرح کرده است این بار درباره برکناری «غلامحسین محسنی اژه ای» از وزارت اطلاعات نوشت:کمتر گفته شده که غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات دولت نهم، در سوم مرداد ۱۳۸۸ به دلیل مخالفت با پخش اعترافات بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در تلویزیون، به دستور محمود احمدی نژاد از کار برکنار شد.

واکنش جهانگیری به اظهارات اهانت آمیز جهانپور

انتشار مطلب اهانت آمیز مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو به منتقدان روند توزیع واکسن کرونا و گران بودن قیمت واکسن ایرانی نسبت به واکسن خارجی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، واکنش معاون اول رییس جمهور را در پی داشت.اسحاق جهانگیری طی پی نوشتی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر واکسیناسیون رایگان عمومی به عنوان دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به حق تاکید کرد و گفت: واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به حق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است.معاون اول رییس جمهور در ادامه تصریح کرده است: نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در عین حال شایسته نیست که به ابهام ها و یا حتی انتقادها در رسانه ها و افکار عمومی با کم تحملی و اهانت برخورد کرد. لازم است در این خصوص اقدام مناسب انجام شود.متن کامل پی نوشت اسحاق جهانگیری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر است:جناب آقای دکتر نمکی، واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه ای همگانی و انتظاری به حق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است.نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در عین حال شایسته نیست که به ابهام ها و یا حتی انتقادها در رسانه ها و افکار عمومی با کم تحملی و اهانت برخورد کرد. لازم است در این خصوص اقدام مناسب انجام شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی تصادف اتوبوس سرباز معلم ها واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست انتخابات 1400 بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز سید ابراهیم رئیسی تصادف اتوبوس سرباز معلم ها واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست انتخابات 1400 قاضی زاده هاشمی مورد توجه قرار نهاد اجماع ساز محسنی اژه ای اصلاح طلبان رسانه ها رئیس جمهور سلیمی نمین اصلاح طلبی احمدی نژاد اصلاح طلب تحریم ها خبر هایی خبر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی

روزنامه هم میهن در یادداشتی به اختیارات مجلس و بودجه‌نویسی پرداخته است.

این روزنامه می‎نویسد: ظاهراً قرار بوده که مجلس در رأس امور باشد. البته به لحاظ قانون اساسی چنین ظرفیتی در حوزه اختیارات مجلس هست، ولی دو مسئله موجب شده که این اختیارات مجلس هم به لحاظ حقوقی و هم حقیقی رو به افول گذاشته شود.

به لحاظ حقیقی به علت وجود نظارت استصوابی، شاهد آن هستیم که انتخاب‌شدگان برای ورود به مجلس با گذشت زمان، از بسیاری جهات ناکارآمد شده‌اند؛ نه می‌خواهند و نه قادرند که از اختیارات و مسئولیت‌های خود به نحو درست و به سود جامعه استفاده کنند.

از منظر حقوقی هم به دلیل همین ضعف‌ها حوزه‌های اختیارات مجلس به مرور زمان محدود و محدودتر و حتی قید‌های جدیدتری هم بر آن زده شده است.

اگر قرار باشد از میان مجموعه اختیارات مجلس همه را بگیرند و یکی باقی بماند و اتفاقاً اگر همان یکی را خوب انجام دهند، مملکت در مسیر درستی قرار خواهد گرفت؛ آن یک موضوع بودجه سالانه است؛ بودجه‌ای که میان هزینه و درآمدش توازن باشد، مصارف آن، علمی و معقول باشد، منابع آن منصفانه و تحقق‌پذیر و مهمتر اینکه شفاف و روشن باشد.

واقعیت این است که اغلب دولت‌ها و مجالس چند دهه اخیر کمابیش با بودجه به نحو دیگری جز آنچه که در بالا گفته شد رفتار کرده‌اند؛ ولی دو دولت اصولگرای احمدی‌نژاد در گذشته و اکنون رئیسی و مجالس متناظر آن‌ها بیش از دیگران با شفافیت و منصفانه و علمی بودن منابع و مصارف بودجه مسئله داشته‌اند.

احمدی‌نژاد همان زمان که آمد گفت: «کل قانون بودجه در قالب یک دفترچه در جیب هر ایرانی جا شود»، درحالی‌که هیچگاه چنین نشد چراکه شدنی هم نبود، زیرا کلیت بودجه امری بی‌معنی است.

اینکه دولت فلان چند ده هزار میلیارد تومان درآمد یا مخارج دارد هیچ معنایی برای مردم ندارد. اصولاً مردم درکی عینی از این ارقام نجومی ندارند. اتفاقاً جزئیات بودجه است که اهمیت دارد.

هم از نظر درآمد‌ها که منصفانه و قابل تحقق باشد و هم از نظر نحوه مصرف آنکه به بیشترین بازدهی برسد و از فساد و رانت نیز جلوگیری کند. بودجه باید بسیار منضبط و دقیق نوشته و دقیق‌تر هم نظارت شود نه اینکه فقط در یک سال ۲۰۰۰ تخلف از قانون بودجه اعلام شود، ولی محکومیت هیچ مدیری اعلام نشود.

گرچه اولین ضربه مهم به قانون بودجه را دولت احمدی‌نژاد از طریق تضعیف سازمان برنامه و اختلال در بودجه‌نویسی زد؛ ولی همیشه ضربه‌ای هم از سوی نمایندگانی وارد می‌شد که هدف‌شان سوق دادن منابع درآمدی به سوی حوزه انتخابی خود برای رای‌آوری دوباره است.

به همین دلیل نمایندگان این گوشت قربانی را به سوی خود می‌کشند، دولت هم نان بودجه‌ای خود را در این تنور داغ می‌پزد و در نهایت سر مردم و اقتصاد و رشد و کارآمدی بی‌کلاه می‌ماند و ده‌ها نهاد بودجه می‌گیرند که کلمه‌ای پاسخگو نیستند و حتی بعضاً شناخته‌شده هم نبودند.

ضربه بعدی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه امسال زده شد و مصوب کردند که ارائه بودجه دومرحله‌ای شود. در عمل مرحله کلیات آن تصویب شده، ولی جداول و جزئیات هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته؛ درحالی‌که در دومین ماه سال هستیم و معلوم نیست دولت بر چه اساسی هزینه خواهد کرد؟

یکی از علل ریشه‌ای وجود فساد و ناکارآمدی دستگاه اجرایی در ایران، وضعیت غیرعلمی بودجه‌نویسی و عدم شفافیت آن است. شاخص ادراک فساد (CPI) بیان‌گر رتبه‌ی فساد بخش عمومی یک کشور در میان سایر کشور‌های جهان است.

این شاخص در مقیاس صفر (بیشترین فساد یا اصطلاحاً کثیف) تا ۱۰۰ (بدون فساد یا اصطلاحاً پاک) کشور‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

در آخرین رتبه‌بندی ارائه‌شده ایران با ۲۴ امتیاز به‌همراه چند کشور دیگر مشترکاً در رتبه ۱۴۹ جهان قرار دارد. نکته مهم اینکه شاخص مزبور در سه سال اخیر بدتر شده است که بیش از هر چیز ناشی از یکدست شدن قوای گوناگون کشور و کاهش نظارت‌های درون‌سیستمی و نیز افزایش عدم شفافیت در بودجه‌نویسی است.

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • شگرد جالب محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • برخورد با مقصران حادثه استخر شهید هاشمی نژاد مشهد
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • کنایه تمسخر آمیز وزیرخارجه رژیم اسرائیل به اردوغان؛ سریالت را ببین + عکس | واکنش ترکیه
  • احمدی نژاد می‌گفت مشکل ما خود رهبری است!
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی