Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@18:53:41 GMT

تصویر نباشد، سینما نیست

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۶۳۴۷۳

تصویر نباشد، سینما نیست

گروه فرهنگی/ با شیوع کرونا، فعالیت‌های سوینا (سینمای نابینایان) بر توضیح‌دار کردن فیلم‌های کلاسیک جهان و فیلم‌های مهم سینمای ایران متمرکز شده است.


محسن بهرامی بازیگر تئاتر، رادیو و تلویزیون یکی از هنرمندانی است که همکاری مستمری با سوینا داشته است. او از حدود دو سال پیش در بخش گویندگی متن‌ها به این گروه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهرامی درباره روند کاری توضیح می‌دهد: «کار ما توضیح و تعریف ماجرای فیلم نیست بلکه تصاویر فیلم را در ذهن شنونده عینیت می‌بخشیم و به نوعی آن لحظه از فیلم را که فقط دیدنی است، توضیح می‌دهیم. بخش مهمی از سینما تصویر است که اگر تصویر نباشد، سینما نیست. لحظه‌هایی از فیلم مثل حرکات بازیگران، احساسات، حالت صورت، رنگ‌ها و اهمیت جزئیات صحنه از خانه و ماشین و... هیچ رد و نشانه‌ای در دیالوگ‌ها ندارند ما سعی می‌کنیم اینها را در جایی که مناسب است، برای شنونده و مخاطب بگوییم تا فضای درستی از آن اثر در ذهن داشته باشد.»
او درباره قیاس این کار با نمایش رادیویی توضیح می‌دهد: «این کار در نمایش رادیویی، اصلاً درست و منطقی نیست، چون تخیل اساس کار رادیو است اما نسخه نابینایان یک اثر سینمایی به این توضیحات احتیاج دارد، چون تصاویر واحدی است که پخش می‌شود و قرار نیست تغییر کند. برای همین باید به جزئیات مشترک درباره‌اش رسید تا افراد برای تبادل نظر و بحث کردن درباره فیلم‌ها، وجوه مشترک پیدا کنند.»
بهرامی این را هم تأکید می‌کند که اصل توضیح دادن صحنه‌های فیلم در زمان‌های بدون دیالوگ، تفاوت تولید نسخه ویژه نابینایان با دوبله آثار است و آنها به جای بازیگران صحبت نمی‌کنند.
 او که فیلم سینمایی کلاسیک «دزد دوچرخه»ساخته ویتوریو دسیکا، فیلمساز ایتالیایی را برای برنامه «سینما کلاسیک» سوینا توضیح‌دار کرده، درباره نکات این کار توضیح می‌دهد: «ما باید در این روند با بیان و صدا، احساسات عاطفی واقعی فیلم را به مخاطب منتقل کنیم. مسأله اینجاست که خودمان نباید احساساتی شویم. بیشتر باید در فضای فیلم و با همان سرعت و ریتم پلان‌ها، اثر را توضیح دهیم. حالا ممکن است آن لحظه درگیری، هیجان، تعقیب و گریز، عاشقانه، تخیلی، فانتزی و... باشد. گوینده باید آن را به گونه‌ای بیان کند که احساسات خودش را دربرنگیرد و مخاطب را دچار سردرگمی نکند. لحن و متن توضیحات باید به قدری واضح و شفاف باشد که شنونده دقیقاً آن موضوع فیلم و احساس شخصیت‌های آن را درک کند.»
بهرامی اظهار امیدواری می‌کند که نمایش رادیویی و رمان‌های صوتی به فعالیت‌های سوینا اضافه شود و فعالیت این مجموعه در حوزه‌ مسائل اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و... گسترش پیدا کند چرا که عزیزان نابینا در همه بخش‌های جامعه فعالیت دارند.‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۳۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) تصاویری خاص و متفاوت از میلاد کی‌مرام سوژه رسانه‌ها شد

میلاد کی مرام که این روز‌ها با فیلم سینمایی آسمان غرب و در نقش شهید شیرودی روی پرده سینما نقش آفرینی می‌کند به تازگی در مسابقات بین المللی تور جهانی تنیس ساحلی در جزیره کیش به عنوان یک بازیکن تنیس به رقابت با دیگران شرکت کننده‌ها پرداخته است.

 

منبع: همشهری آنلاین

tags # سلبریتی ، بازیگر سینما سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • (عکس) تصاویری خاص و متفاوت از میلاد کی‌مرام سوژه رسانه‌ها شد
  • رضاییان اتفاقات ورزشگاه آزادی را باور نمی‌کرد! 
  • رضاییان اتفاقات ورزشگاه آزادی را باور نمی‌کرد!
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توضیح دانشگاه تهران درباره پست جدید همسر ابراهیم رئیسی
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • (ویدیو) فیلم رقص آذری حامد آهنگی و بازیگر سرشناس ! / همه به وجد آمدند