Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسیه اصرار دارد که موقعیت خود را در سیاست خارجی به عنوان نماینده «جهان متمدن» در برخورد با کشور‌های به اصطلاح سرکش که تهدیدی برای نظم جهانی هستند نهادینه کند؛ اما این ایده شکست خورده است.

خبرگزاری میزان - با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

 آلکساندر گولتس
گولتس متولد ۲۶ اکتبر ۱۹۵۵ در مسکو، از دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه دولتی مسکو در سال ۱۹۷۸ فارغ‌التحصیل شد. در سال‌های ۱۹۹۶_۲۰۰۱ مفسر سیاسی و نظامی شد و در مجله «ایتوگی» فعالیت کرد.   او به عنوان روزنامه‌نگار در روزنامه «ستاره سرخ»، نهاد رسمی وزارت دفاع نیز فعالیت داشته و در حال حاضر نیز تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی است.
گولتس شرایط کلی پیش روی روسیه را به «تن‌هایی استراتژیک هرماه با آشفتگی فکری «توصیف کرده و مقاله‌اش را با همین عنوان منتشر کرده و نوشته است «چندی پیش، وزیر دفاع ایران ایده همکاری چند جانبه دفاعی میان چین، ایران، روسیه و هند را به عنوان ائتلافی هدفمند در مقابل گسترش ناتو به شرق و استقرار سیر موشکی در اروپا مطرح کرده است.   این ایده جسورانه را هیچ‌کس جز این سردار ایرانی بیان نمی‌کند؛ اما واقعیت این است که هند و چین آماده همکاری دفاعی چند جانبه نیستند، یبشتر تمایل دارند در هرگونه همکاری نظامی، مسکو به حاشیه رانده شود به نظر می‌رسد شرایط موجود ما را به سمت انزوای استراتژیک می‌برد و از هر طریق باید این انزوا را شکست.
او در مقاله دیگری با عنوان «روسیه با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به دولتی منفور تبدیل شده» به انزوای روسیه و ضرورت گریز از آن به وسیله روابط با متحدان از جمله ایران اشاره کرده و نوشته است «در دوره بحران اوکراین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ایران سفر کرد. مسکو تجدید قرارداد فروش سیستم‌های دفاع هوایی «اس ۳۰۰» به ایران را دنبال می‌کند.   وزیر دفاع ایران پس از گفتگو با شویگو نیاز به توسعه همکاری بین ایران و روسیه در مبارزه مشترک با مداخله نیرو‌های فرامنطقه‌ای در منطقه ملموس است.   واقعیتی که او پنهان نکرد موضوع نیرو‌های فرامنطقه‌ای است؛ زیرا ایران اوضاع منطقه را نتیجه سیاست‌های مخرب ایالات متحده و دخالت این کشور در امور داخلی دیگران می‌داند. ایرانیان حتی اگر شویگو مد نظرنداشته باشد، سفرش به کشورشان را اعلام «روسیه به عنوان متحد» در تقابل با آمریکا بازنمایی می‌کنند.   از سوی دیگر، روسیه اصرار دارد که موقعیت خود را در سیاست خارجی به عنوان نماینده «جهان متمدن» در برخورد با کشور‌های به اصطلاح سرکش مانند کره شمالی، و افغانستان که تهدیدی برای نظم جهانی هستند نهادینه کند؛ اما این ایده شکست خورده است.   شاهد این مورد، موضوع کره شمالی و تلاش مسکو برای میانجیگری بود نباید فراموش کنیم که روسیه پس از جنگ اوکراین و الحاق کریمه، به گونه‌ای از جامعه بین‌المللی منزوی شده و ایران تحت حاکمیت اسلامی و کره شمالی با ایده‌ها و رفتار‌های خاص خود، به نوعی کشور‌های منزوی به شمار می‌آیند.   نکته اصلی این است که باید دید رهبران کره شمالی و رهبران مذهبی ایران به چه میزان آماده ایفای نقش منطقی به دور از قربانی کردن دیگران هستند.
گولتس در مجموع نگرشی انتقادی به سیاست‌های دولت روسیه در حوزه روابط بین‌المللی دارد و بر این نظر است که رهیافت انتخاب شده، روسیه را مجبور کرده است که با کشور‌های شرقی از جمله ایران، برای خروج از انزوای حادثه شده ارتباط برقرار کند. از این منظر، گولتس تنها راه خروج از این انزوا را تعمیق روابط با همین کشور‌ها را در شرایط گذرا می‌داند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: روسیه ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روسیه ایران کره شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۳۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای این رسانه آمریکایی با انتشار این خبر به نقل از کی‌یف پست (Kyiv Post) نوشت: (در مجموع) ارزش خرید این جنگنده ها حدود یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آمریکا است.

بنابراین گزارش، قزاقستان که درصدد به روز رسانی ناوگان نیروی هوایی خود است، اقدام به حراج ۱۱۷ فروند جنگنده بمب افکن های دوران شوروی سابق از جمله میگ-۳۱، میگ-۲۷، میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ متعلق به دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کرده است.

این گزارش حاکی است: هرفروند از جنگنده های منسوخ دوران شوروی سابق که توسط آمریکا خریداری شده به قیمت ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: هرچند قصد آمریکا از این خرید که توسط شرکت های واسط خارجی صورت گرفته، هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود تا جنگنده های خریداری شده توسط آمریکا از قزاقستان به عنوان منبعی برای قطعات یدکی جنگنده های کنونی اوکراین که همچنان درحال انجام ماموریت هستند و یا به عنوان جنگنده های «فریبگر» بر روی زمین در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند.

بیزینس اینسایدر در ادامه این گزارش نوشت: قزاقستان که پیشتر به صورت رسمی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، بعدها همکاری نزدیک خود را با روسیه به عنوان یکی از متحدان دیرینه (مسکو) حفظ کرد اما از زمان حمله روسیه به اوکراین، قزاقستان هرچه بیشتر به سمت غرب تمایل پیدا کرده است.

بنا بر تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشورهای غربی، نشانگر دور شدن از روابط تاریخی خود با مسکو است.

قزاقستان معضل بعدی روسیه پس از اوکراین؟

تارنمای خبری بیزینس اینسایدر نوشت: برخی از ناظران داخلی روسیه، توجه مسکو به جریانات قزاقستان در کنار تقابل با اوکراین را خواستار شدند.

در همین ارتباط، ولادیمیر سولوویوف (Vladimir Solovyov) مفسر و تحلیلگر روس هشدار داده است که کشورش باید به این واقعیت که قزاقستان مشکل بعدی روسیه است، توجه کند؛ چراکه به گفته وی این کشور می تواند همان روند نازی [شدن] که در اوکراین رخ داد را در آنجا (قزاقستان) آغاز کند.

گفتنی است؛ رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • رونمایی از جوان ایرانی در لیگ روسیه
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک