Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استان سمنان را می‌توان پایتخت تنوع زیستی در کشور دانست و زیست گونه‌های جانوری در این عرصه حاصل نیم قرن تلاش محیط‌بانانی است که با عشق از محیط زیست حفاظت می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، این استان دارای 160 گونه پرنده، 50 گونه از رسته پستانداران، 40 خزنده و 6 دوزیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیست هر هشت گونه گربه‌سان موجود در اقلیم کشورمان در زیستگاه‌های استان سمنان موضوعی است که این استان را ممتاز کرده است و این مهم تنها با حضور محیط‌بانانی غیور محقق شده است.

محیط‌بانی شغلی که زندگی در طبیعت و طبیعت‌گردی را به همراه دارد اما پر از سختی‌ها و مشقت‌هایی است که تنها عاشقان محیط زیست می‌توانند از پس انجام آن برآیند.

شغلی که با خطرات بسیاری همراه است و تا امروز نیز تعدادی زیادی از محیط‌بانان تنها به خاطر حفاظت از محیط زیست و حیات وحش به شهادت رسیدند.

اگر تعداد شکارچیان غیرمجاز در ایران کمتر شود، امنیت شغلی محیط‌بانی بیشتر شده و این افراد زمان بیشتری را برای رسیدگی به محیط زیست و یاری رساندن به گونه‌های در حال انقراض کشورمان خواهند داشت.

فعالیت 116 محیط‌بان در استان سمنان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تعداد 116 محیط‌بان از 2 و نیم میلیون هکتار پهنه مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان سمنان حفاظت می‌کنند و این تعداد تقریبا یک هشتم استانداردهای حفاظتی در دنیا است.

امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار داشت: اما علی‌رغم همه محدودیت‌های منابع انسانی و منابع مالی محیط‌بانان استان سمنان موفق شده‌اند در سایه تلاش و پشتکار و همت مضاعف، در طول نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های استان به گونه‌ای عمل کنند که هیچ یک از گونه‌های جانوری در استان سمنان به انقراض نرسیده و این استان از نظر تنوع زیستی و جمعیت در رده پستانداران با فاصله بسیار زیاد مقام اول را در کشور دارا است.

وی با بیان اینکه این موفقیت‌ها حاصل بهره‌گیری از روش‌های نوین حفاظت مبتنی بر رویکرد زیست بومی است خاطرنشان کرد: در این رویکرد مدیریتی، اتکای مدیران زیست‌بوم‌ها بیشتر بر مشارکت مردم و جوامع بومی متمرکز می‌شود و منافع حاصل از حفاظت زیست‌بوم در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: اقدامی که با توسعه امکانات و جاذبه‌های طبیعت‌گردی و بوم‌گردی در قالب اجرای طرح‌های تفصیلی مدیریت مناطق تحت حفاظت استان سمنان موجی از مشارکت مردمی را در این مناطق به همراه داشته و در حفظ تنوع زیستی آنها نقش برجسته‌ای ایفا کرده است.

حفاظت از محیط زیست موضوعی است که همه مردم باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند و در این راه سازمان‌های مسئول و به ویژه محیط‌بانان را یاری دهند.

حیات وحش نیز به اندازه انسان‌ها از زمین و منابع آن حق استفاده دارند و از این رو روا نیست برای زیست بشر مأمن حیات وحش ناامن شود.

مرثیه تسنیم از یک سفر ناتمام / خبرنگارانی که قربانی بی‌مسئولیتی محیط زیست در ارومیه شدند + فیلم"خبر خوش" فرمانده یگان حفاظت محیط زیست برای محیط‌بانان کشوراستان بوشهر با کمبود 100 محیط‌بان مواجه است

مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های محیط زیست و مهم‌تر از آن گونه‌های جانوری امری بسیار ضروری است موضوعی که محیط زیست استان سمنان در دستور کار قرار داده و تلاش کرده تا سود حفاظت از محیط زیست در سفره‌های مردم احساس شود.

انتهای پیام/363/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد محیط زیست استان سمنان محیط زیست محیط زیست محیط بانان تنوع زیستی زیست بوم محیط بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۵۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی