Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

تردیدی نیست که "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری ایران از دستورات رهبری پیروی خواهد کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "نشنال اینترست" در مقاله‌ای با اشاره به اینکه چه انتظاری می‌توان از سیاست خارجی ایران در دوران ریاست جمهوری رئیسی داشت می‌نویسد: "پس از انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه سیاست خارجی ایران احتمالا از دست دولت خارج شده و رهبری ایران و دستگاه وابسته به ایشان هدایت سیاست خارجی را برعهده خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیسی خود تجربه دیپلماتیک و دانشی در امور مرتبط با سیاست خارجی ندارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دولت تازه ایران تلاش خواهد کرد با جامعه جهانی تعامل داشته باشد. در کارنامه رئیسی هیچ گونه دانش سیاسی و یا تصدی مناصب اجرایی به جز فعالیت در قوه قضائیه دیده نمی‌شود.

رئیسی در کارزار انتخاباتی خود چندان درباره برنامه‌اش در حوزه سیاست خارجی صحبت نکرد اما در مورد اطاعت و تبعیت‌پذیری او از رهبری تردیدی وجود ندارد.

سیاست خارجی ایران با سرعت بیشتری از سوی رهبری مدیریت خواهد شد. این موضوع را می‌توان از انتقاد رهبری از اظهارات "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران در فایل مصاحبه صوتی فاش شده درک کرد. ایشان سخنان ظریف را "اشتباهی بزرگ" خواندند و فرمودند در هیچ کجای دنیا سیاست خارجی تنها در وزارت امور خارجه تعیین نمی‌شود و مرتبط با ارگان‌های برتر از وزارت خارجه است. در نتیجه، در دولت رئیسی وزارت امور خارجه به طور فزاینده‌ای مجری سیاست خارجی خواهد بود نه تصمیم‌گیرنده درباره آن.

رئیسی برای اجرای سیاست‌ها به تیمی از متحصصان سیاست خارجی نیاز دارد. برخی می‌گویند "سعید جلیلی" نامزدی که در آخرین لحظات به نفع رئیسی کناره‌گیری کرد گزینه ارجح او برای هدایت وزارت امور خارجه است. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و به رهبری نیز نزدیک است.

 غرب می‌تواند با رئیسی معامله کند؟

سایت تحلیلی "آسیا تایمز" نیز با نگاهی خوش‌بینانه نسبت به چشم‌انداز روابط ایران با غرب به خصوص امریکا در دوره ریاست‌جمهوری رئیسی می‌نویسد: "شاید متناقض و عجیب به نظر برسد اما واقعیت آن است که امریکا متوجه نیست که پیروزی رئیسی می‌تواند نتیجه بهینه‌ای داشته باشد. رئیسی اعتبار خود را از نهاد‌های قدرتمند مذهبی به خصوص آستان قدس رضوی کسب کرده است و چهره‌ای محبوب است که غرب می‌تواند با وی معامله کند.

"آسیا تایمز" در ادامه می‌افزاید: تحلیلگران امریکایی دچار خطای محاسباتی شدند. انتخابات ریاست جمهوری امسال همزمان با ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزار شد و تمرکز بر روی اقتصاد سیاسی بود و نه امریکا و نقش آن کشور. رئیسی همچنین ریاست آستان قدس رضوی را نیز برعهده داشته است؛ نهادی فوق العاده ثروتمند و مجموعه‌ای بزرگ که کارخانه‌های خودروسازی، امور مرتبط با کشاورزی و املاک و مستغلات استان خراسان را در اختیار دارد و فضا‌های شهری را به هتلداران و صاحبان فروشگاه‌ها اجاره می‌دهد.

دولت بایدن باید درک کند که رئیسی همانند حسن روحانی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای پایبند است. محافظه‌کاران در ایران از لغو تحریم‌های غرب حمایت می‌کنند تا ظرفیت رشد و توسعه ایران محقق شود. ممکن است رئیسی تصمیم بگیرد "عباس عراقچی" مذاکره کننده فعلی را در تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای حفظ کند. در این صورت تحلیلگران با ذهنیت حاصل جمع صفر می‌بازند.

دولت بایدن باید به مذاکره با ایران در دوره رئیسی ادامه دهد. قدرت‌گیری رئیسی باعث انسجام بیش‌تر نظام سیاسی ایران در مقایسه با قبل خواهد شد. محافظه‌کاران اکنون اکثریت کرسی‌های پارلمانی را نیز در دست دارند. بایدن باید آینده‌نگری کند. بایدن نباید انتظار داشته باشد نوع حکمرانی اسلامی ایران تغییر کند. امریکا نمی‌تواند نظرات خود را به کشوری با تمدن کهن مانند ایران تحمیل کند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۵۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از کانال تلگرامی وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار با عبدالله جوپ وزیر امور خارجه کشور مالی در خصوص آخرین وضعیت روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و باماکو گفتگو و تبادل نظر کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وزیر خارجهایران با ابراز خرسندی از سفرش به مالی و مذاکرات و توافق‌های صورت گرفته تاکید کرد ما از پیشرفت روابط مثبت بین دو کشور خرسندیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به نگاه ویژه مقامات عالی کشورمان به توسعه همکاری با آفریقا و کمک به خودکفایی کشور‌های آفریقایی در برخی عرصه ها، بر آمادگی کشورمان برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک همکاری‌ها و توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه مالی نیز با اشاره به موضع کشورش در ابراز همبستگی با کشورمان در پی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق تاکید کرد: مالی این اقدام تروریستی علیه کشور برادر و دوست ایران را محکوم می‌کند و واکنش خوب و به جا و روحیه مبارزه و شجاعانه ایران را تمجید می‌کنیم.

وی بر تعهد، جدیت و اقدامات عملی مالی برای توسعه و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

عبدالله جوپ برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران و دومین نشست ایران و آفریقا را تبریک گفت.

دیگر خبرها

  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران