Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@11:50:15 GMT

اندیشه سیاسی شیخ بهایی و مسئله همکاری با حکام جور

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۶۶۵۷۶

اندیشه سیاسی شیخ بهایی و مسئله همکاری با حکام جور

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه بوستان کتاب قم سومین چاپ کتاب «اربعین شیخ بهایی» به ترجمه سیدمحمدرضا غیاثی کرمانی را با شمارگان ۲۰۰ نسخه، ۵۳۴ صفحه و بهای ۹۰ هزار تومان منتشر کرد.

چاپ نخست این کتاب به سال ۹۲ با شمارگان ۷۰۰ نسخه و بهای ۱۷ هزار تومان منتشر شده بود و همچنین چاپ دوم آن نیز سال گذشته (۱۳۹۹) با شمارگان ۱۰۰ نسخه و بهای ۸۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این کتاب نیز در سنت اربعین نویسی در تاریخ تفکر اسلامی است که ریشه آن به حدیثی از پیامبر مکرم اسلام (ص) بازمی‌گردد. حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: «مَنْ حَفِظَ من اُمّتی اربعینَ حدیثاً ممّا یحْتاجُونَ الیه فی اَمرِ دینهم، بَعَثَهُ اللّهُ عزّوجلّ یومَ القیامةِ فَقیهاً عالماً؛ هرکس از امت من چهل حدیثِ موردِ نیاز در دین را حفظ کند، خداوند روز قیامت او را فقیه و دانشمند مبعوث می‌کند.»

با توجه به این حدیث نبوی و احادیث مشابه محدّثان و دانشمندان اسلامی به ‌تدوین کتاب‌ها و رساله‌های بسیاری پرداختند که مشتمل بر چهل حدیث در موضوعات مختلفی بودند. در عنوان این کتاب‌ها معمولا عبارت «چهل حدیث» یا «اربعین» در آن درج شده است.

شیخ بهایی در این کتاب به شرح و توضیح 40 حدیث در موضوعات مختلف دینی به انتخاب و سلیقه خودش پرداخته است. غیاثی کرمانی ترجمه سلیس و روانی از کتاب ارائه داده و مقدمه مبسوطی نیز بر آن نگاشته و ضمن اینکه در هر قسمتی که ضرورت داشته مطلب را با پانویس‌هایی برای مخاطب روشن‌تر کرده است.

به بیان مترجم در مقدمه کتاب از آنجا که دایره مخاطبان این کتاب گسترده است و غیرحوزویان را نیز دربر می‌گیرد، مطالب غیرضروری و کاملا تخصصی تا جایی که به اصل مطلب ضربه نزند، حذف شده‌اند.

حدیث اول درباره ثواب حفظ کردن چهل حدیث است. حدیث دوم درباره صفات اولیاءالله است. حدیث سوم به اهمیت نماز اول وقت می‌پردازد. مطلب چهارم شرح و بررسی «وضوی پیامبر (ص)»، است. حدیث پنجم درباره «وضوی امیرالمومنین(ع)»، حدیث ششم درباره «کیفیت تیمم»، حدیث هفتم درباره «نماز حماد بن عیسی»، حدیث هشتم درباره «زکات مال و بدن»، حدیث نهم درباره «خطبه پیامبر در فضیلت ماه مبارک رمضان» و حدیث دهم «درباره حج» است.

«جهاد با نفس» حدیث یازدهم، «امر به معروف و نهی از منکر» حدیث دوازدهم، «اعتدال در طلب، رزق و روزی» حدیث سیزدهم و حدیث چهارم درباب «نامه امام علی به شریح قاضی» است.

حدیث پانزدهم درباره «توبه کارگزار بنی امیه و ادای حق الناس» است. شیه بهایی در شرح این حدیث به تفصیل دیدگاه‌های سیاسی خود را به صورتی شفاف بیان کرده است. ازاین‌رو می‌توان دیدگاه و عقیده باطنی او در مورد رفتار با حاکم جور، و نیز علل و عوامل همکاری عالمان با شاهان صفوی را به دست آورد، همچنین وی در این اثر به بحث درباره امر به معروف و نهی از منکر، شرایط و مراحل آن پرداخته ‌است.

احادیث شانزدهم تا سی‌ام کتاب نیز به ترتیب از این قرار است: «دعای ادای قرض»، «عصمت انبیا»، «ویژگی‌های همنشین»، «پیامبر اکرم (ص) در تورات»، «نکوهش برخی از رذایل اخلاقی»، «دلیل اختلاف احادیث»، «وصیتنامه حضرت علی(ع) هنگام شهادت»، «لزوم پرهیز از گناهان»، «در نکوهش بدزبانی و بی حیایی»، «آزادی بریره و احکام استخراج شده از آن»، «مصلحت الهی و نکوهش عجب و غرور»، «احکام نذر و قسم»، «آثار منفی مال و ثروت»، «نمونه‌ای از قضاوت‌های حضرت علی (ع)» و «شرح مناهی یعنی آنچه پیامبر از آن نهی فرموده است»

احادیث سی‌ویکم تا چهلم کتاب نیز از این قرار است: «تسامح در ادله سنن»، «دعای شیبه هذلی در رابطه با دنیا و آخرت»، «ثواب شاد کردن مومنان»، «بخشی از حقوق اجتماعی انسان‌ها»، «ارزش مومن و حدیث تردد و قرب نوافل»، «انواع طالبان علم و بقای حجت الهی»، «خشیت از خداوند و اخلاص در عمل»، «توبه و شرایط آن»، «تجسم مال و اولاد در هنگام مرگ» و «سرنوشت ارواح مومنان پس از مرگ».

کتاب اربعین از آن جهت مهم است که در آن شیخ بهایی با هوشمندی در انتخاب احادیث برای شرح به نحوی از اندیشه سیاسی خود هم سخن گفته است ضمن اینکه در شرح برخی از اخادیث به کرامت ذاتی انسان هم اشاره کرده است. زبان ترجمه این کتاب نیز ساده و همه فهم است. غیاثی کرمانی در باقی آثار خود نیز به ارائه عقاید امامیه با زبانی ساده به طوری که برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد، اقدام کرده است.

از دیگر کتاب‌های غیاثی کرمانی می‌توان به این موارد اشاره کرد: «پاسدار حکیم»، «سیره اخلاقی امام مجتبی (ع)»، «پژوهش‌های قرآنی علامه شعرانی رحمه‌الله در تفاسیر مجمع‌البیان، روح‌الجنان و منهج ‌الصادقین: سوره‌های سبا – ناس»، «احکام اصناف»، «صحیفه کاظمیه»، «فضیلت‌های اخلاقی»، «اعتراض آتشین: خطبه حضرت سجاد (ع)»، «اختران هدایت»، «راهنمای مبلغان و سخنوران»، «سیره‌ و اخلاق پیامبر اعظم (ص)»، «لغتنامه قرآن کریم: نگاهی نو به نثر طوبی»، «آسان‌ترین راه برای سیر و سلوک و تهذیب نفس: اوصاف الاشراف مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی»، «اختران هدایت یا درسهائی از ائمه معصومین (ع)» و «گزیده و ترجمه کتاب المراقبات: وظایف اهل ایمان در ماه معظم شعبان و ماه مبارک رمضان»

کد خبر 5245043 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسسه بوستان کتاب تازه های نشر شیخ بهایی تجدید چاپ تازه های نشر معرفی کتاب انتشارات سمت کارگاه آموزشی واژگونی اتوبوس حقوق بشر انتشارات علمی و فرهنگی رمان ایرانی برنامه زاویه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابن سینا ترجمه پیام تسلیت شیخ بهایی کتاب نیز چهل حدیث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۶۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است

معاون اول رئیس‌جمهور گسترش روابط با آفریقا را راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی تهران با کشورهای دوست و همچنین جهان براساس راهبرد برد-برد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مخبر عصر _ شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضا شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

کد خبر 748539

دیگر خبرها

  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • پخش مستند «مسئله حجاب» همزمان با سالگرد شهادت شهید مطهری
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی