Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@09:23:38 GMT

افزایش ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۶۶۶۸۲

افزایش ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ براساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم‌نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند درصورت تایید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات استفاده کنند و در حداقل زمان ممکن ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین‌آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند. این در حالی است که انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) قبلا گفته بود بسیاری از شرکت‌ها براساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده، ماشین‌آلاتی را که در داخل ساخته می‌شود هم به کشور وارد می‌کنند.

در این میان جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که این روند همچنان ادامه دارد و در دو ماه امسال ۵۴۱ فقره مجوز برای ماشین‌آلات و ۱۱۳ماشین‌آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۳۴۳میلیون و ۲۶۰هزار دلار و ۲۲میلیون و ۹۵۰هزار دلار صادر شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۲/ ۲۸درصد و ۱۶۹درصد افزایش داشته است.

یعنی در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۴۲۲ فقره مجوز برای ماشین‌آلات و ۴۲ فقره مجوز برای ماشین‌آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی صادر شده است. البته ارزش مجوزهای معافیت گمرکی ماشین‌آلات و ماشین‌آلات مستعمل در این مدت به ترتیب ۶/ ۵۴ و ۶۵درصد نسبت به دو ماه اول پارسال افزایش یافته است. همچنین در این مدت ۱۶۰ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۱۶میلیون و ۱۷۳هزار دلار صادر شده که به لحاظ تعداد نسبت به صدور ۱۲۰فقره در مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۳۳درصد کاهش داشته است. ارزش این مجوزها نسبت به دو ماه سال قبل ۲/ ۷درصد کاهش یافته است.

البته طبق اعلام سازمان صمت استان تهران، این سازمان از واحدهای تولیدی دارای مجوز صنعتی که از معافیت گمرکی ماشین‌آلات استفاده کرده‌اند، بازرسی می‌کند و درصورت عدم استقرار ماشین‌آلاتی که از معافیت گمرکی استفاده کرده‌اند در محل مجاز، موضوع پروانه صنعتی عملکرد واحد صنعتی، به‌عنوان قاچاق محسوب می‌شود.

پربیننده ترین تورم سالانه کالاهای صادراتی در فصل زمستان به ۱۷۲.۲درصد رسید / تورم کالاهای وارداتی ۵۳۴.۶ درصد شد تاسیکو، حامی منافع ۴۰میلیون سهامدار / برنامه اصلی هلدینگ؛ ورود تمام شرکت‌ های تابعه به بورس در راستای ایجاد شفافیت واردات کالا با ارز ۴۲۰۰تومانی و فروش با نرخ ارز آزاد اسفندیاری: فروش سه ماهه اول امسال ۲۸ میلیارد تومان بیشتر است قیمت زغال سنگ رکورد زد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: معافیت گمرکی مشمول معافیت گمرکی ماشین آلات فقره مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور در خصوص توسعه فعالیت‌ها شناسایی شده است که ۱۳۰ خوشه از  آن مراحل نهایی را طی کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، فرشاد مقیمی امروز در بازدید از غرفه استان چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو، اظهار داشت: تشکیل ستاد توسعه استان‌های زاگرس‌نشین فرصت مطلوبی برای توازن در سیاست‌گذاری استان‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه توسعه خوشه‌های صنعتی در برنامه هفتم توسعه به سازمان صنایع کوچک ایران واگذار شده است، عنوان کرد: 505 خوشه صنعتی در سطح کشور در خصوص توسعه فعالیت‌ها شناسایی شده است که 130 خوشه از آن مراحل نهایی را طی کردند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌ها در زمینه خوشه‌های صنعتی و زنجیره ارزش، موجب توسعه فعالیت‌های اقتصادی می‌شود، عنوان کرد: خوشه‌های کسب‌وکار نیز در کنار خوشه‌های صنعتی مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه در جایی که توانمندی بخش خصوصی در همرسانی کسب‌وکار وجود دارد، ورود نمی‌کنیم، مطرح کرد: ارتباط بین کسب‌وکارها و زنجیره‌های ارزش در قالب یک بن‌سازه الکترونیکی که شامل اطلاعات خوشه‌ها است، صورت می‌گیرد که به‌زودی رونمایی می‌شود.

مقیمی با اشاره به اینکه توسعه زنجیره‌های ارزش در اولویت این سازمان است، خاطرنشان کرد: تشکیل زنجیره ارزش یکی از مدل‌های مهم اقتصادی در جهان است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • خسارت ۵۲۰ میلیاردی سیل به اردستان
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد