Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا:  از جمله این محله‌ها می‌شود به محله تختی اشاره کرد؛ محله‌ای که شاهد رشد و قد کشیدن پهلوان نامی ایران، «غلامرضا تختی»، بوده و حالا همه اهالی‌اش به این میزبانی افتخار می‌کنند. محله تختی در شمال خیابان مولوی قرار گرفته است. قدیمی‌های محله می‌گویند اینجا قبلاً خانی‌آباد بوده است، اما بعد از انقلاب به حرمت آقاتختی نامش به محله تختی تغییر کرد؛ محله‌ای با بافت مسکونی فرسوده و متراکم که دیوارهای یخچالی قدیمی و خانه قدیمی جهان پهلوان تختی از داشته‌های ارزشمندش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سری به این محله زدیم و پای درددل مردم نشستیم تا از مشکلات محله برایمان بگویند.  

محله تختی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی تاریخچه و بنیه‌ای قوی دارد؛ از فعالیت ۱۱ مسجد محلی در آن گرفته که قدیمی‌ترینش مسجد قندی است، تا زندگی بزرگانی مثل تختی و شهید تندگویان در گذشته‌های نه چندان دور در آن. امروزه خیابان تختی در مرکز محله به‌عنوان مهم‌ترین معبر این محله محسوب می‌شود که بازار خرمافروشان تهران هم در آن واقع شده است. وارد محله که می‌شویم بافت قدیمی و ریزدانه‌ای آن حکایت از قدمت محله دارد.  
سال ۹۶ بود که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری در کوچه عدالت محله تختی با هدف تجمیع ۵۰ پلاک ریزدانه کلید خورد و هنوز با گذشت ۴ سال این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است. «اسماعیل رستم‌پور»، یکی از اهالی این محله، می‌گوید: «متأسفانه قرار بود این پروژه ظرف نهایت دو سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما هنوز که هنوز است با وجود تکمیل ساختمان و وعده‌هایی مبنی بر افتتاح، مردم محله و مالکان چشم به راه واگذاری خانه‌ها هستند.» «علی‌اکبر کلاته»، عضو شورایاری محله تختی، علت این تأخیر را آماده نبودن تأسیسات خدماتی واحدهای مسکونی یادشده می‌داند و می‌گوید: «این پروژه بزرگ‌ترین پروژه تجمیع پلاک شهری بود. ۱۲۷ مالک در آن مشارکت داشتند و امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آن توسط مردم باشیم.»

 نقاط بی‌دفاع شهری

اراضی رهاشده در محله تختی کم نیست. محدوده‌هایی که به نقطه بی‌دفاع شهری تبدیل شده‌اند و از بابت آلودگی و تعدد آسیب‌های اجتماعی امان مردم را بریده‌اند.  
«حسین مشتاق»، یکی از اهالی محله تختی، از زمینی بلاتکلیف در محله برایمان می‌گوید که اهالی به آن باغچالی می‌گویند: «قرار بود در این زمین برای بچه‌های محله مرکز فرهنگی بسازند، اما حالا به پناهگاه معتادان بی‌خانمان و جایی برای رها کردن زباله تبدیل شده است؛ انگار نه انگار که اینجا تکه‌زمینی مربوط به مرکز شهر تهران است.» 
کلاته، عضو شورایاری محله تختی، می‌گوید: «این زمین که در خیابان خیام جنوبی، ابتدای مختاری شرقی، واقع شده است، متعلق به شهرداری بود که به گفته مدیران شهری، در ازای بدهی به بانک شهر واگذار شده و بانک شهر نیز آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است، اما از اعلام و معرفی خریدار نهایی زمین طفره می‌روند، چراکه طبق مصوبات موجود، ۶۰‌درصد از این زمین متعلق به مالک قانونی است و هر آنچه بخواهد می‌تواند در آن احداث کند، اما ۴۰‌درصد باقی‌مانده باید صرف ساختن محلی برای جبران کاستی سرانه فرهنگی شود.»

 باراندازهای رهاشده 

محله تختی در گذشته پر از املاک درشت بود. بعدها، به لحاظ نزدیکی به بازار، این املاک به بارانداز تاجران و بازاریان تبدیل شد، اما از وقتی طرح ترافیک در محله اجرا و پای خودروهای باربر از محله بریده شد، این املاک رها شدند. «مصطفی تاجدانی» یکی از اهالی محله تختی که ساکن ضلع جنوبی محله است و خانه‌اش در همسایگی همین باراندازهای رهاشده قرار دارد،

می‌گوید: «مالک این باراندازها بخش خصوصی است و ورثه‌ای که پیدا کردنشان بسیار سخت است. شهرداری می‌تواند پیگیر این قصه باشد و برای خرید این املاک و تبدیل آنها به فضاهای فرهنگی و ورزشی اقدام کند.» حرف از فضای ورزشی که پیش می‌آید، دل جوان‌های محله خون می‌شود. «یاسر براتی»، جوان ۲۵ ساله هم‌محله‌ای، می‌گوید: «اسم محله ما با نام یک ورزشکار شهرت یافته، اما این محله فقیرترین محله از لحاظ ظرفیت‌های ورزشی است. یک استخر در ابتدای خیابان تختی داریم و بارها و بارها نامه نوشته‌ایم و پیگیری کرده‌ایم که در این استخر به روی جوان‌ها باز شود، اما گوش کسی بدهکار نیست و بین دعوای دو سازمان تربیت‌بدنی و شهرداری‌گیر افتاده‌ایم.» 
استخری که یاسر از آن سخن می‌گوید هم امروز به پاتوق دیگری برای معتادان متجاهر تبدل شده است و به قول «کیانوش بهرامی»، یکی دیگر از جوان‌های محله، این محدوده دربست در اختیار بی‌خانمان‌هاست، چراکه تا دلتان بخواهد ساختمان رهاشده، و زمین رهاشده در آن وجود دارد.  
علی‌اکبر کلاته حرف بچه‌محل‌هایش را تأیید می‌کند و می‌گوید: «شورایاری بارها و بارها راه‌اندازی مجدد استخر تختی را از طرف شهرداری پیگیری کرده است، اما تا به حال راه به جایی نبرده‌ایم، دعوا سر مالکیت این مجموعه است.» 
او می‌گوید دعوای مالکیتی دیگری هم در محله بین دو سازمان باعث شده تا تنها بیمارستان قدیمی محله بسته باشد. منظورش بیمارستان و زایشگاه «مریم» است: «این دعوا هم بین سازمان تأمین اجتماعی و شهرداری است. چون این بیمارستان در اراضی خندق تهران بود، شهرداری خود را مالک می‌داند. زایشگاه بزرگی که تا ۱۰ سال پیش هم به مردم خدمات می‌داد، اما در یک دهه اخیر چراغ‌هایش خاموش و دست مردم از خدمات درمانی آن کوتاه شده است.»
 

کد خبر 610146 برچسب‌ها محله همشهری محله منطقه ۱۲ تاریخ - آثار باستانی خیابان آسیب اجتماعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله همشهری محله منطقه ۱۲ تاریخ آثار باستانی خیابان آسیب اجتماعی محله تختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۶۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ،مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان از دریافت بسته های تشویقی برای ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهرستان های کهنوج و رودبار جنوب در جنوب کرمان خبر داد و افزود: این افراد می توانند با مراجعه به شهرداری از مشوق های ساخت و ساز استفاده کنند.

ابراهیم امیری بیان کرد: مطابق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سیاست ها و ضوابط تشویقی کالبدی برای نوسازی در بافت های فرسوده و محلات هدف بازآفرینی شهری، محلات مشمول این مصوبه شامل ضوابط تشویقی و تسهیلی ساخت و ساز می شوند.

وی افزود: در این راستا، شناسایی محلات مشمول شهرهای کهنوج و رودبار جنوب توسط کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی جنوب انجام شد و از این پس ساکنان محلات هدف بازآفرینی در محلات ناصرآباد، حسین آباد وزیری، قلعه کهنه، قدیمی و شهرک آزادگان در شهر کهنوج و محله های سالمی ها، خانه گیرها و شهرک فرهنگیان در شهر رودبار جنوب ، مطابق شرایطی می توانند از مشوق ها بهره مند شوند.

امیری اضافه کرد: این مشوق ها شامل افزایش طبقه، کسر درصدی از پارکینگ، تخفیف بیش از ۵۰ درصدی پروانه، ساخت و ساز در املاک کمتر از حدنصاب مسکونی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: متقاضیان می توانند با مراجعه به شهرداری از مشوق های ایجاد شده استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در دبی/ هلند میزبان آینده‌نگرترین محله دنیا
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • باغ مشاهیر ابر پروژه‌ای برای تمام مردم شهر است
  • تکمیل بخش عمده بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت تا آخر شهریور
  • افزوده شدن ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی در کل کشور در سال گذشته
  • ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟