Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محمد کریم کاظم پور روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: از مجموع بیش از ۶ هزار هکتار باغستان‌های قزوین متاسفانه در سال‌های گذشته بیش از نیمی از آن تخریب و نابود شده و در حال حاضر ۲۵۰۰ هکتار باقیمانده که اگر برای آن برنامه مدونی نداشته باشیم و از اعتبارات ملی استفاده نکنیم این میزان هم در معرض تهدید جدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: باغستان سنتی قزوین با داشتن خرده مالکان و صاحبان باغات بزرگتر با چالش‌های جدی روبروست و باید در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بتوانیم این چالش‌ها را برطرف کرده و در مسیر احیای باغستان و حفظ آن اقدام کنیم.

کاظم پور با اشاره به ضرورت احیا و مرمت چاه خانه‌های باغستان سنتی قزوین، افزود: احداث چاه خانه جدید در باغستان ممنوع شده و باید به گونه‌ای اقدام شود که توقع جدید میان باغداران در این زمینه ایجاد نشود اما لازم است احیا و مرمت چاه خانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و نقش چاه خانه‌ها در باغستان سنتی قزوین اگرچه صلاح نیست که مجوزهای جدید احداث چاهخانه داده شود ولی می‌توان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و سازمان باغستان زمینه مرمت و احیای چاه خانه‌های قدیمی را تسریع کرد.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین تصریح کرد: بیش از ۱۰۲ چاه خانه در باغستان سنتی قزوین موجود است که تاکنون فقط سه مورد آنها مرمت شده و برای بقیه باید برنامه‌ریزی کنیم.

کاظم پور یادآور شد: باغستان سنتی قزوین به‌ عنوان یک میراث ملی است که تخریب آن پیامدهای زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی فرا استانی دارد و می‌تواند استان‌های هم‌جوار را نیز تحت تأثیر قرار دهد بنابراین احیا و صیانت از این مجموعه یک الزام زیست محیطی و حیاتی است.

وی همچنین گفت: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به دلیل اهمیت باغستان قزوین، گزارشی را دراین‌باره تهیه‌کرده که می‌تواند در تصمیم گیری‌های مدیران نیز مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان باغستان قزوین تصریح کرد: دستور رئیس‌جمهور نقطه عطفی در حوزه مدیریت باغستان سنتی قزوین است زیرا باغستان یک ظرفیت مستعد کشاورزی، یا باغ معمولی نیست بلکه عرصه و ارزش هویتی و میراثی دارد.

وی افزود: اجداد ما در شهر بی‌آب قزوین برای ساختن این مجموعه بزرگ هویتی زحمات زیادی متحمل شدند و کاشت قابل توجهی درخت و تأمین فضای ساری انبوه یک اثر ارزشمند در اکوسیستم منطقه است و ما وظیفه داریم از آن به خوبی صیانت کنیم.

وی تاکید کرد: باغستان ثبت ملی شده و جنبه میراثی آن اهمیت بالایی دارد بنابراین بخش مهمی از کار با هماهنگی حوزه میراث فرهنگی باید تنظیم شود

برچسب‌ها شهرداری قزوین استان قزوین مرمت میراث فرهنگی باغستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری قزوین استان قزوین مرمت شهرداری قزوین استان قزوین مرمت میراث فرهنگی باغستان باغستان سنتی قزوین چاه خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۷۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار بازداشت شد

ایسنا/تهران دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار، با انتشار اطلاعیه ای از دستگیری عضو شورای شهر باغستان شهریار به اتهام اعمال نفوذ بر خلاف حق و قانون خبر داد و اظهار کرد: تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.

دادستان شهریار تاکید کرد برخورد با مظاهر فساد و سوء استفاده از حقوق دولتی از برنامه‌های اصلی دستگاه قضائی بوده و این موضوع با جدیت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

شهر باغستان یکی از شهر های هفت گانه شهرستان شهریار است که در شرق این شهرستان واقع شده و دارای جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار بازداشت شد
  • بازدید وزیر نیرو از پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق باغستان کرج و چهارباغ
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است