Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این رسانه چینی روز یکشنبه طی گزارشی تحلیلی در مورد خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نوشت: «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در حالی به واشنگتن سفر می کند که موج جدیدی از بلاتکلیفی ها بر کشور او سایه افکنده و مذاکرات داخلی در این کشور ناکام مانده و وضعیت امنیتی افغانستان رو به وخامت رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر، اوضاع اقتصادی و انسانی در این کشور به طور فزاینده ای متزلزل و پر مخاطره شده است. این در حالی است که کاخ سفید با صدور بیانیه ای پوچ و توخالی قبل از سفر غنی به واشنگتن، مدعی شد که به حمایت از مردم افغان از طریق تامین کمک های دیپلماتیکی، اقتصادی و بشردوستانه متعهد است.

در بخشی از این گزارش آمده است: تصمیم واشنگتن برای خروج نهایی نظامیان آمریکایی قبل از تاریخ ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی، احتمالا باعث ایجاد یک خلاء امنیتی در افغانستان به عنوان یک کشور جنگ زده خواهد شد، آن هم در شرایطی که این عقده روحی غالب و مخرب واشنگتن برای مداخله گری نظامی در افغانستان بود که بذر آشفتگی و بی ثباتی را در این کشور کاشت و باتلاقی از جنگ را در این کشور ایجاد کرد. واشنگتن ۲۰ سال قبل نظامیان خود را به افغانستان اعزام و طولانی ترین جنگ خود را به اسم مبارزه با تروریسم آغاز کرد؛ با این حال، مداخله نظامی آمریکا از آن زمان تاکنون باعث تلفات بی شمار میان غیرنظامیان شده و افغانستان را به سرزمین پرورش تروریسم تبدیل کرده است.

خشم مردم محلی افغانستان از بمباران اهداف غیر نظامی توسط آمریکا همچنان بسیار زیاد است و جهان از بی نظمی واشنگتن در تضمین امنیت غیر نظامیان در بحبوحه جنگ وحشت زده است. جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان با تراژدی های دلخراش داغدار کردن خانوارهای عادی و غیر نظامی افغان همراه بوده است؛ یکی از این تراژدی ها به حمله هوایی آمریکا به یک بیمارستان در افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی مربوط می شود، بیمارستانی که توسط پزشکان بدون مرز اداره می شد؛ در جریان این حمله حدود ۴۰ غیر نظامی کشته شدند. پزشکان بدون مرز این حمله آمریکا را جنایت جنگی توصیف کردند. با این حال، وزارت دفاع آمریکا اشتباه خود در این حمله هوایی را با ادعای اینکه این حمله مرگبار ناشی از یک خطای انسانی بوده است، کم اهمیت جلوه داد.

در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی دادگاه تجدید نظر دیوان کیفری بین المللی حکم داد که تحقیقات درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در جنگ افغانستان از مه سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شود. در اینجا بود که واشنگتن در اقدامی معمول و تلافی جویانه که ناشی از هژمونی و سلطه جویی و قلدری آمریکاست، دارایی های مالی برخی از کارمندان دیوان کیفری بین المللی را مسدود و محدودیت های صدور ویزا را علیه آنها و اعضای خانواده نزدیک به آنها اعمال کرد. «ویلیام بار» دادستان کل وقت آمریکا نیز در توجیه این اقدام سلطه جویانه واشنگتن مدعی شد که این اقدامات، اولین گام مهم در مسیر پاسخگو نگه داشتن دیوان کیفری بین المللی نسبت به تجاوز از اختیاراتش و نقض حاکمیت آمریکاست.

آمریکا به عنوان کشوری که حداقل احترام را برای حاکمیت سایر کشورها قائل است، درصدد بود تا از حاکمیت به عنوان بهانه ای جهت مسدود کردن روند انجام تحقیقات مستقل دیوان کیفری بین المللی در رابطه با جنایات جنگی اش سوء استفاده کند. واشنگتن مدعی است که هدفش از جنگی که در افغانستان به راه انداخت، مبارزه با تروریسم بوده است. این در حالی است که «حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان در گفت و گوی اخیر خود با رسانه های آمریکایی تاکید کرده است که واشنگتن در مبارزه با افراط گرایی و ایجاد ثبات در یک کشور جنگ زده ناکام عمل کرده و افراط گرایی امروزه در بالاترین حد خود در افغانستان در جریان است.

در پایان این گزارش آمده است: واشنگتن با رسوایی و بی آبرویی هر چه تمام خروج از افغانستان را انتخاب کرده است و جای تاسف دارد که این مردم افغان هستند که باید مصیبتی که واشنگتن به آنها تحمیل کرده است را تحمل کنند.

برچسب‌ها افغانستان ایالات متحده آمریکا نظامیان آمریکایی محمد اشرف غنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا نظامیان آمریکایی افغانستان ایالات متحده آمریکا نظامیان آمریکایی محمد اشرف غنی دیوان کیفری بین المللی غیر نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۹۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سالیوان در مصاحبه خود که روز شنبه منتشر شد، پیشنهادات اخیر را مبنی بر اینکه در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از دادن امتیاز به فلسطینیان، توافق دوجانبه بین دولت بایدن و عربستان بررسی خواهد شد، رد کرد.

اظهارات سالیوان در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، خبرگزاری بلومبرگ از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داده بود.

طبق گزارش فایننشال‌تایمز، پس از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر (15 مهر ماه) که هفت ماه از آن می‌گذرد، دولت بایدن به دنبال یک توافق سه‌جانبه برای ترغیب ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل بعنوان بخشی از طرح تضمین صلح پایدار در غرب آسیا بود.

دولت بایدن امیدوار است که از چشم‌انداز عادی‌سازی روابط ریاض و دیگر کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن تل‌آویو برای اعطای امتیازاتی به فلسطینیان بهره گیرد.

با این‌حال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو به طور مکرر هرگونه اقدام به سوی راه‌حل دو کشوری برای درگیری‌های طولانی‌مدت بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها را رد کرده است.

سالیوان در مصاحبه خود تصریح کرد «چشم‌انداز یکپارچه در واقع، تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی (روابط) بین اسرائیل و عربستان سعودی به همراه اقدامات و گام‌های جدی از طرف مردم فلسطین است. همه اینها در کنار همدیگر است...نمی‌توانید یک بخش را از دیگری جدا کنید».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد «انتظار دارم که در ماههای پیش رو، چیزهای زیادی از رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های آمریکایی درباره مسیری که معتقدیم می‌تواند اسرائیل امن‌تر و منطقه‌ای آرام‌تر به وجود آورد، بشنوید».

سالیوان همچون دیگر مقام‌های آمریکایی به دفاع از مواضع رژیم صهیونیستی پرداخت گفت «تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است..که هر تعداد از کشورهای منطقه را که می‌توانیم، وارد کنیم و در نهایت به حاکمیت اسرائیل بستگی دارد و صادقانه، در نهایت این مردم اسرائیل هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این مسیر را انتخاب کنند یا خیر».

دولت بایدن و قبل از هفتم اکبر، در آستانه رسیدن به خواسته خود برای برقراری توافق بین ریاض و تل‌آویو بود که در نهایت منجر شد تا واشنگتن با یک توافق امنیتی و دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور در قبال واگذاری یکسری امتیازات از سوی رژیم صهیونیستی به فلسطینیان موافقت کند.

گرچه پس از جنگ غزه این فرایند متوقف شد اما واشنگتن و ریاض به مذاکرات درباره یک توافق احتمالی بعنوان بخشی از طرح‌های پساجنگی به منظور تضمین صلح در منطقه ادامه دادند.

با اینحال، ریاض به وضوح تصریح کرد که چنین توافقی مستلزم واگذاری امتیازات بیشتری از سوی اسرائیل به فلسطینیان است و تل‌آویو موظف است که گامهای غیرقابل بازگشتی به سوی تشکیل کشور فلسطین بردارد.

وزیر خارجه عربستان شاهزاده فیصل بن فرهان هفته گذشته گفته بود که ریاض و واشنگتن به توافق دوجانبه بسیار نزدیک شده‌اند اما «نیاز است که در حقیقت یک مسیری به سوی کشور فلسطین وجود داشته باشد که معتبر و غیرقابل بازگشت باشد».

کد خبر 849286 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه عربستان ایالات متحده آمریکا رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ یک نفر کشته شد
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • راه بیرون آمدن از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • آیا حذف زبان فارسی در افغانستان ممکن است؟
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه