Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:47:25 GMT

کتاب «کودکان و حقوق بشر» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۶۹۵۹۴

کتاب «کودکان و حقوق بشر» منتشر شد

به گزارش ایرنا از نشر ذکر، حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به صِرف انسان بودن باید از آن‌ها بهره‌مند باشد و حقوق کودکان بخشی از موضوعات حقوق بشر است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد با تصویب پیمان‌نامه‌ای عناوین مهمی از حقوق کودک را تصویب کرده که در پی آن کشورهای زیادی با امضای این پیمان‌نامه حقوق کودک را محترم شمردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم است در کنار همه‌ پژوهش‌های علمی در این زمینه با تکیه بر اصل آموزش، کودکان و همه‌ اقشار جامعه با حقوق بشر آشنا شوند تا در اجتماع به گونه‌ای رفتار کنند که حقوق بشر رعایت شود و مدافع حقوق بشر نیز باشند.

مهمترین سند حقوقی که در سطح بین‌المللی برای کودکان وجود دارد، کنوانسیون حقوق کودک است که در سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) به تصویب رسیده است و مهم‌ترین و اصلی ترین حقوق کودکان در آن درج شده‌است. همچنین در این سند کمیته ای برای بررسی وضعیت کشورها در زمینه حقوق کودک ایجاد شده‌ است. مهم‌ترین مواد این کنوانسیون که با عنوان اصول عمومی حقوق کودوک شناخته می شوند عبارتند از: مواد ۲ (منع تبعیض)، ۳ (مصالح عالیه کودک)، ۶ (حق بر حیات، بقا و رشد کودک) و ۱۲ (حق بر شنیده شدن نظر کودک). 

از دیگر حقوق کودک حق بر رشد و بقای کودک است که به دنبال حق بر حیات کودک می آید و یکی از بنیادین‌ترین حقوق کودکان است و باقی حقوق موقوف بر آن است. همچنین می توان به حق بر ثبت ولادت، ثبت نام و تابعیت نیز اشاره کرد که در ماده ۷ ذکر شده‌است. حق بیان آزادانه عقاید، حق آزادی فکر و عقیده، شرکت در انجمن‌ها، حق بر آموزش کودک، حق بر سلامت، حق برخورداری از بهداشت، حق بر همبستگی خانوادگی، رفاه ، تأمین اجتماعی و مصونیت از سواستفاده و استثمار جنسی و کاری از دیگر حقوق کودکان در این کنوانسیون است. با این حال کنوانسیون محدود به این حقوق نیست و موارد بی شماری را در بر می گیرد.
این مجموعه‌ی دو جلدی (حقوق فردی و حقوق اجتماعی)، با تکیه بر پیمان‌نامه‌ حقوق کودک سازمان ملل متحد بر آن است تا کودکان را با حقوق فردی و اجتماعیِ خود آشنا کند. ثمین و امین خواهر و برادری هستند که با سؤالات و کنجکاوی‌های خود و راهنمایی پدر و مادرشان سعی دارند ساده و سرگرم‌ کننده اطلاعات مفیدی به کودکان بدهند.

مجموعه دو جلدی داستانی و آموزشی کودکان و حقوق بشر جلد اول حقوق فردی من و در جلد دوم حقوق اجتماعی من، تألیف محمدمهدی سیدناصری و طاهره شاه محمدی در ۲۴ صفحه و شمارگان هزار نسخه توسط کتاب های قاصدک واحد کودک انتشارات ذکر با تصویرگری داخلی و بومی منتشر شده است.

برچسب‌ها ادبیات کودک و نوجوان کتاب حقوق کودک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ادبیات کودک و نوجوان کتاب حقوق کودک ادبیات کودک و نوجوان کتاب حقوق کودک حقوق کودکان حقوق کودک حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۹۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان

شهبازی مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت : طرح غربالگری بینایی در سنین طلایی ۳ تا ۶ سال موجب میشود تا با تشخیص و درمان زود هنگام مشکلات بینایی از معلولیت کم بینایی و نابینایی پیشگیری شود.

به گفته شهبازی قرار است بهزیستی استان کرمانشاه درصورت نیاز کودکان به درمان‌های بعدی /مانند جراحی وعینک برای خانواده‌های تحت پوشش همه هزینه‌ها و برای دیگر خانواده‌ها هم بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند

آنطور که شهبازی می‌گوید پارسال ۶۶ هزار کودک کرمانشاهی در پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفتند. از این شمار ۷۰۰ کودک که نیازمند درمان‌های بعدی بودند به مراکز تخصصی ارجاع شدند کمک هزینه‌های درمان از ۲ تا سی میلیون تومان به آنان پرداخت شده است.

غربالگری بینایی و شنوایی نوزادان و کودکان و همچنین غربالگری ژنتیک از راهکاری‌های پیشگیرانه بهزیستی برای کاهش و درمان معلولیت‌های جسمی و حرکتی است.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد آموزش‌های پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی هم در بخش آموزش دنبال میشود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد