Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@06:23:42 GMT

قیمت برنج خارجی در ایران

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۰۶۷۱

قیمت برنج خارجی در ایران

با وجود اینکه کیفیت برنج تولید شده در ایران بسیار بالا است و حتی بسیاری از کشورهای خارجی خواستار خرید ارقام برنج ایرانی می باشند، اما در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و ضعف مدیریتی حجم  تولید این محصول در کشور با کاهش رو به رو شده است و میزان برنج تولید شده پاسخگوی نیاز بازار نمی باشد.

همین موضوع سبب شده است تا میزان عرضه و تقاضای برنج همخوانی نداشته باشد و قیمت برنج با صعود ناگهانی همراه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به همین دلیل دولت بالاجبار برای تامین نیاز مردم و تنظیم قیمت برنج، اقدام به واردات برنج از کشورهای مختلف کرده است. با توجه به اینکه برنج از کالاهای اساسی در سبد خرید ایرانیان به حساب می آید، می توان گفت که بازار خرید و فروش این محصول همیشگی است. به همین دلیل می توان گفت که تجارت برنج یکی از زمینه های تجاری پرسود با درآمد بالا می باشد. یکی از منابع برای یافتن قیمت برنج خارجی و ایرانی استعلام از فروشندگان عمده در وبسایت های فروش عمده همانند وب سایت و اپلیکیشن باسکول است که با فراهم آوردن دسترسی مستقیم به شما امکان ارتباط بدون واسطه با فروشندگان عمده برنج را می دهد.
 
مهمترین منابع واردات برنج خارجی
به صورت کلی کشورهای جنوب شرقی آسیا به عنوان مهم ترین مناطق تولید برنج در جهان شناخته می شوند، در حال حاضر کشورهای چین، هند و اندونزی بیشترین میزان تولید برنج را به خود اختصاص داده اند. ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده برنج در جهان شناخته می شود. بیشترین میزان واردات برنج به ایران، توسط هند، پاکستان و تایلند صورت می گیرد، سالانه مقادیر قابل توجهی از ارقام مختلف برنج توسط کشورهای ذکر شده به صورت فله و بسته بندی شده به کشور وارد می شود.
از جمله مهمترین عواملی که سبب افزایش واردات برنج به ایران شده است، میزان تولید بسیار پایین برنج در کشور، ظاهر زیبای برنج های خارجی، پایین تر بودن قیمت برنج های خارجی در مقایسه با برنج های ایرانی و غیره می باشد. همه این موارد سبب شده است تا افراد زیادی تمایل به خرید برنج های خارجی داشته باشند. در ادامه فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت برنج خارجی را برای شما بررسی خواهیم کرد.
عوامل موثر بر قیمت برنج خارجی
اولین و مهم ترین عامل تاثیرگذار بر روی قیمت برنج خارجی، نوسانات دلار و نرخ تورم می باشد؛ با توجه به اینکه برنج های خارجی، وارداتی هستند، قیمت آنها تا حد زیادی به قیمت دلار در کشور مبدا و کشور مقصد که ایران است بستگی دارد. در گذشته دولت برای واردات برنج، ارز دولتی در نظر می گرفت، که این موضوع یکی از مهم ترین دلایل پایین بودن قیمت برنج خارجی در بازار بود؛ اما اخیرا دولت ارز دولتی برای واردات برنج را حذف و ارز نیمایی در اختیار تاجران برنج قرار داده است. این موضوع سبب افزایش ناگهانی قیمت برنج و چند برابر شدن قیمت برنج های خارجی در بازار شد. این موضوع در نهایت سبب کم شدن اختلاف قیمت برنج ایرانی و خارجی شد و افراد زیادی تمایل به خرید رقم های خارجی برنج را از دست دادند. هم اکنون انواع برنج ایرانی همچون برنج هاشمی دارای قیمت های بالاتری از رقبای خارجی خود در بازار ایران هستند به نحوی که قیمت برنج هاشمی بین 30 تا 40 درصد بیشتر از برنج هندی در بازار معامله می شود.
برنج های خارجی دارای انواع و برندهای مختلفی مانند باسماتی، خاطره، جی تی سی، 1121، مژده و غیره است که هر یک از آنها در بسته بندی های متنوع با حجم های مختلف در بازار توزیع می شوند. دقت داشته باشید که برند برنج های وارداتی تاثیر بسزایی بر قیمت برنج های خارجی دارد.
هزینه حمل و نقل و تاثیر بر قیمت برنج خارجی
یکی دیگر از فاکتورهایی که هنگام بررسی قیمت برنج های خارجی باید مد نظر داشت، نوع و هزینه حمل و نقل کالا می باشد، هر چه کشور مبدا و صادر کننده، فاصله مکانی کمتری با ایران داشته باشد، هزینه حمل و نقل آن کمتر می باشد و به تبع این موضوع سبب کمتر شدن قیمت برنج خارجی در بازار خواهد داشت. بنابراین می توان گفت که قیمت سوخت نیز می تواند باعث تغییر قیمت نهایی برنج های خارجی شوند.
مشکلات ارز و تعرفه های گمرکی نیز از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار و مهم در قیمت برنج های خارجی می باشند، با توجه به اینکه سیاست های ارزی ایران برای واردات برنج در سال جاری تغییرات مهم و اساسی داشته است، می توان گفت که قیمت برنج های وارداتی اساسا قابل مقایسه با سال های قبل نیست و با افزایش بیش از 100 برابری همراه بوده اند.
در صورتی که حجم تولید سالانه برنج در کشور افزایش پیدا کند، نیاز کشور به واردات نیز کمتر خواهد شد و بالعکس، این موضوع می تواند سبب کاهش یا افزایش چشمگیر قیمت برنج های وارداتی در ایران شود. در این خصوص دولت اقداماتی در رابطه با کشت برنج در دو نوبت را اتخاذ کرده است.
قیمت برنج خارجی و تاثیر ممنوعیت واردات
ممکن است شما برخی از تیترهای خبری مانند واردات برنج ممنوع یا آزاد شد را شنیده باشید، برخی مواقع واردات برنج های خارجی توسط دولت ممنوع می شود، معمولا این ممنوعیت به دلیل مشکلات ارزی اعمال می شود، لازم به ذکر است که واردات برنج در فصول خاصی مانند فصل برداشت محصول توسط شالیکاران ایرانی نیز با محدودیت های خاصی همراه می شود، در این بازه زمانی به دلیل کم بودن عرضه برنج های وارداتی در بازار، قیمت آن با افزایش همراه خواهد شد. این موضوع سبب دپو شدن مقادیر قابل توجهی برنج خارجی در انبار خواهد شد.
با توجه به اینکه برنج های هندی و پاکستانی بعد از پخت، ظاهر زیبایی دارند و به خوبی قد می کشند، معمولا برای مجالس و مهمانی ها از آنها استفاده می شود، بنابراین می توان گفت که تقاضا برای برنج خارجی در برخی از مقطع های زمانی مانند ایام محرم، ماه رمضان و نوروز در بالاترین میزان خود می باشد و اگر در این بازه های زمانی، عرضه در بازار کم باشد، قیمت برنج های خارجی با افزایش چشمگیری رو به رو خواهد شد.
از جمله فاکتورهای دیگری که به صورت مستقیم سبب تغییر قیمت برنج های خارجی می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
یکدست بودن
کیفیت
بسته بندی
عطر و طعم
میزان قد کشیدن
محصول سال بودن
یکی از فاکتورهای مهم هنگام خرید و قیمت گذاری انواع برنج، منطقه کشت محصول و یکدست بودن برنج می باشد. به صورت کلی برنج هایی که فاقد دانه های شکسته باشد و یا درصد دانه های شکسته موجود در آن بسیار کم باشد، قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر برنج دارد.
 
باسکول بازار خرید و فروش عمده محصولات غذایی و کشاورزی ایران
www.buskool.com

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قیمت برنج های خارجی برنج های وارداتی قیمت برنج خارجی توان گفت برنج خارجی واردات برنج موضوع سبب خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۰۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران

فرارو- بازار فروش اعضا و اجاره رحم بار دیگر داغ شده است، اما اینبار ابعادی بزرگتری دارد. ماجرا از این قرار است که فرد از فرط نداری ناچار به فروش رحم خود می‌شود -که حالا قیمت آن که تا همین چند سال قبل ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بود- با افزایش چشمگیری آنطور که برخی رسانه‌ها اذعان دارند به ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش فرارو، در این میان، گاهی هم این پول نیامده به دست همسر فرد می‌رسد که ناتوان از گذران زندگی این مبلغ را صرف درمان یکی از زخم‌های خانواده می‌کند. البته ناگفته نماند که این بازار پرسود فقط در ایران رونق نگرفته و اندازه بازار جهانی آن هم قابل تامل است.

از تعریف علمی تا قیمت رحم اجاره‌ای

این روز‌ها بار دیگر اعداد و ارقام بازار رحم اجاره‌ای دهان به دهان می‌چرخد؛ حتی پرتکرارتر از گذشته. بنابراین، ابتدا بیاییم تعریفی علمی از عبارت «رحم اجاره‌ای» داشته باشیم. رحم اجاره‌ای روشی برای تولیدمثل است که طی فرآیند آن جنین حاصل از تخمک و اسپرم یک زوج به دلیلی که ناتوانی خوانده می‌شود، در رحم شخص سوم کاشته شده، تا زمانی که نوبت زایمان فرابرسد. پس از زایمان هم نوزاد به زوج سپرده می‌شود و فردی که میزبان جنین بود، در ازای این کار خود مبلغی را دریافت می‌کند.

اما اگر از این تعاریف علمی بگذریم و به دنبال پاسخ برای این پرسش باشیم که چرا بازار رحم اجاره‌ای داغ شده است؟ باید گفت آنگونه که از شمایل کلی اقتصاد ایران معلوم است، دلیل میزبان جنین برای انجام چنین کاری چیزی جزء ناتوانی مالی نیست. اگر میزبان جنین دارای همسر باشد، معمولا این پول به دست او می‌رسد تا یا سرپناهی برای خانواده فراهم کند یا کار و کاسبی راه بیاندازد.

حالا سوال این است که مبلغ رحم اجاره‌ای چقدر است که برخی را به این کار وا می‌دارد؟ در پاسخ باید گفت مبلغ این کار که در سال ۹۹ حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بود و در سال گذشته به حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان رسید، حالا رسانه تجارت نیوز مدعی شده به ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. دستمزدی برای ۹ ماه که با حداقل دستمزد حدود هفت میلیون تومانی تعیین شده توسط شورای عالی کار برای سال جاری، برای خیلی‌ها وسوسه‌برانگیز است؛ آن هم در شرایطی که حمایت‌های دولتی یا اموری از قبیل گرفتن وام یا مبلغشان ناچیز است یا نیاز به ماندن در صف برای زمانی طولانی دارد. در این بین، از پولی که به دست واسطه‌ها هم می‌رسد نباید غافل ماند. پارسال تعدادی از رسانه‌ها این مبلغ را پنج تا ۱۰ میلیون تومان عنوان کرده بودند.

چرا زوج‌های جوان رحم اجاره می‌کنند؟

سوی دیگر ماجرا زوج‌هایی ایستاده‌اند که یا قادر به بچه‌دار شدن نیستند یا شاید به دلیل اینکه زن خانواده راضی به برهم خوردن تناسب اندام خود نیست، به سمت اجاره رحم می‌روند. با جست‌وجویی ساده می‌توان دریافت که اگر زوجی رحم زن جوانی را اجاره کنند؛ به اضافه سایر هزینه‌های جانبی از آزمایش و سونوگرافی گرفته تا دستمزد واسطه چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان باید هزینه کنند. البته ناگفته نماند که این مبلغ منهای هزینه اسپرم یا تخمک است.

همچنین، باید به این نکته هم اشاره داشت که برخی از زوج‌های جوان علت مراجعه به دلالان را معطل نشدن در صف دیگری در کنار هزاران صف در بازار‌های ایران می‌دانند.

قوانین بازار رحم چگونه است؟

اما قوانین بازار اجاره رحم چگونه است؟ آن‌هایی که این تجربه را از سر گذرانده‌اند، می‌گویند قوانین آن شبیه بازار فروش اعضای بدن است. سن و وضعیت سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است و تعیین کننده قیمت. داشتن یک یا دو فرزند سالم امتحانی است که اگر میزبان جنین از آن سربلند بیرون آید، در مرحله بعد نوبت به آزمایش‌ها می‌رسد. بعد هم یک قرارداد محضری بسته می‌شود، بخشی از پول دریافت شده و با پایان گرفتن آزمایش‌ها، جنین وارد رحم اجاره‌ای می‌شود و باقی ماجرا.

اندازه بازار جهانی رحم اجاره‌ای چقدر است؟

هرچند بازار رحم اجاره‌ای در ایران به دلایلی که در بالا ذکر آن رفت، داغ شده است، اما این موضوع تنها مختص کشور ما نیست. یک مقاله نشان می‌دهد که اندازه بازار جهانی رحم اجاره‌ای در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۶۸.۴۵ میلیون دلار بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به ۲۵۹.۱۸ میلیون دلار برسد.

اما در این بین کدام مناطق پیشتاز بازار رحم اجاره‌ای هستند؟

در آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک)، اروپا (آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، روسیه و ترکیه)، آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، کره، هند، استرالیا، اندونزی، تایلند، فیلیپین، مالزی و ویتنام)، آمریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین، کلمبیا) و در خاورمیانه و آفریقا (عربستان سعودی، امارات، مصر، نیجریه و آفریقای جنوبی) نیز واکنش‌ها بالا گرفته است.

واکنش‌های کاربران

از این حرف‌ها که بگذریم، موضوع رحم اجاره‌ای همواره از جمله موضوعاتی بوده که تا خبر از قیمت جدیدی از آن رسانه‌ای می‌شود، موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را هم به دنبال خود می‌کشد. اگر سری به شبکه اجتماعی توییتر بزنیم؛ تعدادی از این واکنش‌ها جلب توجه می‌کنند:

کاربری به زبان طنز نوشته است: «رحم اجاره‌ای ۴۰۰ تا ۹۰۰! خوبه‌ها بهتر از بی‌پولیه.»

دیگری گفته: «مال همینه مایه‌دار‌ها تمایلی به بچه‌دار شدن ندارن و دنبال رحم اجاره‌ای هستند.».

اما شخص دیگری این موضوع را از زاویه مشکلاتی که برای یک زن به همراه دارد، دیده و نوشته است: «چون از عوارض و مشکلات اجتماعی و حقوقی رحم اجاره‌ای بی‌خبرید و تنها پولش رو می‌بینید ضعف جسمانی زن بودن رو هم در نظر داشته باشید.»

دیگری هم می‌گوید: «ولی خانم‌هایی که رحم اجاره‌ای قبول می‌کنند وقتی بچه به دنیا می‌آید چطور ازش جدا می‌شن خیلی سخته فکر کنم.»

واکنش‌ها به موضوع رحم اجاره‌ای تا حدی بوده که پای آن به حوزه سینما هم باز شده. «هماتوم» یک فیلم کوتاه در این باره است که علی رفتاری، سازنده آن حین گفتگو با روزنامه شرق اطلاعات جالبی را در این زمینه ارائه می‌کند. او به این موضوع مهم اشاره می‌کند که، چون دوندگی فرزندخواندگی بالاست، عده‌ای در نهایت به رحم اجاره‌ای روی می‌آورند.

این کارگردان به کسب درآمد پزشکان و نقش واسطه‌گری آن‌ها نیز اشاره می‌کند. رفتاری در این باره گفته است: «در واقع بین یک زن و شوهر که مشکل باروری دارند با زنی که مشکل مالی دارد به نوعی واسطه‌گری اتفاق می‌افتد و مسلما به راهی برای کسب درآمد پزشکان تبدیل شده‌است.»

عده‌ای بر این باورند که با توجه به برآورد‌ها از وضعیت اقتصاد ایران و سقوط خانوار‌های بیشتری به سمت فقر، پیش‌بینی می‌شود بازار رحم اجاره‌ای تا پایان سال داغ‌تر و قیمت‌ها با سرعت بیشتری رشد کنند و بنابراین لازم است نظارت بیشتری برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان از این بازار اعمال شود.

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم