Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@12:39:25 GMT

بهار سبز بورس در تابستان

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۱۱۷۲

بهار سبز بورس در تابستان

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدعلی ابراهیمی کارشناس طی یادداشتی که در اختیار فارس قرار داد، نوشت: بورس تهران هفته پیش رو را مثبت شروع کرد، البته از زمانی که تکلیف انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد، آثار معاملات در تالار شیشه‌ای نمود پیدا کرد و در هفته اول بعد از انتخابات با رشد 5.7 درصدی شاخص مواجه بودیم که در سال جاری بیشترین بازدهی هفتگی را ثبت نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کاهش شدیدی که از اواخر مرداد سال ۹۹ در بازار سرمایه اتفاق افتاد، شاهد خروج نقدینگی سنگین در بورس بودیم و این مسئله به کاهش قیمت سهم‌ها دامن زد، به طوری که اعتماد از بورس رخت بست و هر روز بدتر از روز دیروز می‌شد.

حتی جلساتی که پشت سر هم برای حمایت از بازار برگزار می‌شد، به دلیل عدم اجرای مصوبات باز هم ادامه کار بورس را به چالش می‌کشاند. از طرفی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سپس تصمیماتی که برای دامنه نامتقارن گرفته شد، هم به این ریزش بیشتر دامن زد.

به هر حال بورس آماده یک اتفاق تازه بود، چرا که طی ۹ ماهه گذشته هر آنچه گذشت فقط و فقط بورس را متزلزل‌تر کرد البته اذعان دولت به تامین کسری بودجه از طریق بورس هم اوج بی‌اعتمادی  را رقم زد، ولی باز هم بورس منتظر یک چالش جدید به نام انتخابات ریاست جمهوری کشورمان ماند که به‌حمدالله با شرکت مردم به خوبی انجام شد و به نظر می‌آید که بهار بورس این بار از تابستان آغاز شده است و این سبز پوشی می‌تواند ادامه داشته باشد، چراکه گروه‌های بورسی نشان می‌دهد، تحولات خوبی آشکار شده و یا در حال وقوع است.

مثلاً افزایش قیمت جهانی نفت، گروه پالایشی و نفت را تقویت می‌کند و این سبز بودن فعلاً ادامه‌دار خواهد بود البته قیمت خوراک پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها هم خود مزید بر علتی است که می‌توانیم شاهد افزایش سودآوری شرکت‌هایی در حوزه پتروشیمی و پالایشی باشیم.

از طرفی شرکت‌های صادرات‌محور از جمله پالایشی‌ها، فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها، سیمانیها به دلیل فروش محصول به دلار که منجر به افزایش سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد، درصدر بیشترین افزایش‌ها از لحاظ قیمت سهامی و سودسازی و تقسیم آن در مجمع آتی شرکت‌ها، بیشترین سود را در سال جاری نصیب سهامداران خود خواهند کرد‌.

در حوزه بازار کالاها هم شاهد افزایش قیمت‌های جهانی هستیم به طوری که نرخ سنگ آهن در چین رشد بسیار زیادی نسبت به  چند سال گذشته داشته و قیمت آلومینیوم بسیار بالا رفته و قیمت مس در آستانه ورود به ده هزار دلار و تثبیت در این محدوده است و همچنین روی هم نسبت به ابتدای سال ۹۹ تا الان بیش از ۹۰۰ دلار رشد کرده و به احتمال فراوان رشد این کامودیتی‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

هر چه قیمت جهانی بالاتر برود؛ چه در حوزه نفت و چه در فلزات، سودآوری به مراتب بیشتری در هر دوره از شرکت‌های صادرات‌محور مورد انتظار است که این موضوع می‌تواند بورس ایران را بیشتر از پیش به آینده امیدوارتر کند.

به هر حال آینده بورس را سبز پیش‌بینی میکنم و با توجه به گزارشات فصلی شرکت‌ها می‌توانیم اثر این افزایش نرخ‌ها را در سود شرکت‌ها بیشتر ببینیم البته ورود پول حقیقی به بازار که از هفته گذشته هم مشهود بوده، نشان از آشتی سهامداران با بورس دارد؛ در کنار این تفسیر، قیمت دلار نقش به سزایی در افزایش سودآوری شرکت‌ها دارد.

یادمان باشد دلار تا اول شهریور ۹۹ در محدوده بیست هزار تومان بوده یعنی از ابتدای فروردین ۹۹ تا ابتدای شهریور از ۱۳ هزار و ۵۰۰ به ۲۰ هزار تومان رسیده، ولی در سال ۱۴۰۰ هیچگاه از ۲۲ هزار تومان پایین‌تر نرفت، مگر چند روز احساسی که سریعاً به محدوده ۲۳ هزار تومان بازگشت.

به هر حال دلار بالا باعث ایجاد صادرات بهتر می‌شود البته در این راستا گروه‌هایی هم با دلار بالا موجب زیان می‌شوند ولی میتوان با آزادسازی محصولات کارخانجاتی که با دلار زیان سنگینی می‌بینند و نزدیک کردن قیمت بازار با فروش محصول این شرکت‌ها که اغلب خودرویی هستند، هم از رانت ایجاد شده جلوگیری کرد و هم به کارخانجات خودرویی کمک شایانی جهت به‌منظور جلوگیری از زیان بیشتر رساند و هم شفافیت بیشتری در فروش محصولات را شاهد بود.

 آزادسازی قیمت‌ها در صنایعی همچون سیمان و لاستیک که در ابتدای سال ۱۴۰۰ انجام شد، باعث بهبود بهره‌وری و سود خالص شرکت‌های مربوطه خواهد شد. گروه سیمان جای رشد بسیار فراوانی دارد که هنوز بازار به آن توجهی نکرده است، چرا که با ورود سیمان به بورس کالا باعث افزایش بسیار زیاد سود شرکتهای سیمانی خواهد شد، در ضمن شرکت‌های سیمانی که در مجاورت مرزها قرار دارند، به دلیل مزیت صادرات‌محور بودن آنها می‌توانند از سود بهتری نسبت به هم‌گروهی‌های خود بهره‌مند باشند.

به هر حال چند عامل باعث رونق بورس و امید به آینده می‌شود که عبارتند از افزایش قیمت دلار، بالا بودن نرخ تورم، آزادسازی قیمت‌ها و کوتاه شدن دست رانتخواران و دلالان از صنایع، کنترل بهره بانکی و وجود نقدینگی بالا که همه و همه دست به دست هم داده تا بورسی بهتر از آنچه در گذشته شاهد بودیم را ببینیم.

معتقدم زمان ورود به برخی از صنایع هم اکنون آغاز شده است چرا که هنوز رشد، آن چنانی در سهم‌ها به وقوع نپیوسته است در حالی که ریزش سنگینی در اکثر سهم‌ها شاهد بودیم.

افزایش حجم روزانه سهم‌ها هم نشان از بازگشت اعتماد به بورس دارد. بورس حتی می‌تواند در طول یکسال آینده نزدیک به سقف قبلی خود شود، البته به شرطی که سازوکاری جهت کنترل حقوقی‌هایی که بدون نظارت اقدام به فروش‌های بسیار سنگین‌ می‌کنند، ایجاد شود.

سازوکار بورس با حرف یا جلسه درست نخواهد شد، بلکه با نظارت بهتر و همچنین رعایت اصول سهامداری وتقویت آن توسط دولت و همچنین عوامل نظارتی مسئول، بورس می‌تواند سال ۱۴۰۰ را به خوبی تمام کند.

به هر حال بورس یک شروع خوب دیگر را آغاز کرده است که کاملاً مشهود است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: بورس انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه بازار محمدعلی ابراهیمی کارشناس بورس هزار تومان خواهد شد شرکت ها سهم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۱۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

امیدواری به برقراری آتش‌بس در خاورمیانه سبب تثبیت قیمت نفت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود ادامه حمله‌ به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مذاکرات خاورمیانه و امیدواری به برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) پس از کاهش در معامله‌های روز گذشته ثبیت شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌هایی از نتیجه نشست بانک فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره بانکی هم هستند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۷ سنت یا ۰.۳درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی گفت: مذاکرات کنونی برای برقراری آتش‌بس احتمالی بین حماس و رژیم صهیونیستی، فعالان بازار را به سمت کاهش بیشتر صرف ریسک ژئوپلیتیک در قیمت‌های نفت سوق داده است، حال آنکه نشست آتی بانک مرکزی همچنین ابهام‌های کوتاه‌مدتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: حفظ نرخ بالای بهره بانکی برای مدت طولانی می‌تواند سبب افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا شود و در عین حال خطرهایی را برای چشم‌انداز تقاضای نفت ایجاد کند.

از سویی دیگر ادامه حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در جنوب مسیر تجاری کانال سوئز از افت قیمت نفت جلوگیری کرده است و در صورت پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر ایجاد اختلال در عرضه نفت خام، ریسک افزایش می‌یابد.

در بخش اقتصادی هم سرمایه‌گذاران این هفته منتظر بررسی سیاست بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم ماه مه (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) اعلام شود. این در حالی است که تورم مقاوم آمریکا انتظار بازار را برای هرگونه کاهش نرخ بهره از بین می‌برد و می‌تواند ارزش دلار آمریکا را بالا ببرد و تقاضای نفت را مختل کند.

برخی سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ یک‌چهارم درصد افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار ؛ ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • سفر به برزیل با تور آژانس سفرنامه در بهار و تابستان ۱۴۰۳