Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، از ابتدای شیوع همه گیری کرونا مشخص بود که برخی از افراد آلوده به این ویروس بیماری شدیدتری را تجربه می‌کنند و ممکن است احتمال بستری شدن در بیمارستان، بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) یا مرگ در این افراد بالا باشد.

با گذشت بیش از یک سال از شیوع این بیماری، اکنون پزشکان و متخصصان سلامت در مورد شناخت این بیماری و نحوۀ واکنش به آن آگاهی بیشتری به دست آورده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تحقیقات علمی معتبر و با نظر پزشکان، عوامل مختلفی می‌تواند در میزان شدت بیماری در افراد اثرگذار باشد و نمی‌توان تنها به یک عامل بسنده کرد.

در این میان عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد و قومیت، گروه خونی، سبک زندگی و تغذیه بیش از دیگر عوامل در نتایج تحقیقات علمی به عنوان عوامل خطر ابتلای شدید به این بیماری بوده اند.

با افزایش سن، سیستم ایمنی ضعیف و بیماری‌های مزمن می‌توانند بر نحوه پاسخ بدن ما به ویروس تأثیرگذار باشند. در واقع سن، بزرگترین عامل خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید یا مرگ ناشی از آن است. بیش از ۷۰ درصد مرگ‌های منسوب به این بیماری در بسیاری از کشور‌های جهان مربوط به افرادی است که بیش از ۷۵ سال سن داشته اند.

البته ما نمی‌توانیم در مورد سن، جنسیت، نژاد و قومیت و گروه خونی خود کاری انجام دهیم چرا که نقشی در انتخاب آن‌ها نداشته ایم. اما می‌توانیم در مورد سبک زندگی، اضافه وزن و چاقی خود کار‌های مهمی انجام دهیم.

شاخص توده بدنی یا (BMI) معیاری است که از ترکیب قد و وزن برای محاسبه میانگین وزن استفاده می‌کند. افراد با BMI بالای ۲۵ دارای اضافه وزن و بیش از ۳۰ نیز چاق محسوب می‌شود. شما با این روش می‌توانید شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید و اگر عدد به دست آمده از آن بیشتر از ۲۵ باشد اضافه وزن دارید و اگر بیشتر از ۳۰ باشد دارای چاقی است هستید و باید برای کاهش وزن خود فکری بکنید.

مطالعات علمی در سطح کشور و استان کردستان از میان بیمارانی که در بیمارستان بستری شده بودند نشان می‌دهد که افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر از افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی نیستند در ICU بستری شده اند و به دلیل آسیب‌های ریوی، بیش از سایرین به تهویه مکانیکی نیاز داشته اند.

آیا چاقی با مرگ ناشی از کرونا رابطه مستقیم دارد؟

مطالعه‌ای که جدیداً در مجله علمی معتبر نیچر (Nature) منتشر شد گزارش داد که چاقی احتمال مرگ ناشی از کووید ۱۹ را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. براساس نتایج این تحقیق ۹۲ درصد افراد با BMI بالای ۴۰ در مقایسه با افرادی که BMI سالم داشتند (۲۵ تا ۱۸.۵) در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری بودند.

سبک زندگی و تغذیه در کنار قرنطینه؛ کم تحرکی ناشی از دورکاری‌ها و تعطیلی‌ها نقش مهمی در اضافه وزن و چاقی افراد داشته است و این امر ممکن است در ابتلای آن‌ها به بیماری شدید را افزایش می‌دهد. ما در این گزارش راه کار‌هایی ساده و قابل اجرا برای کاهش وزن و رسیدن به مناسب پیشنهاد می‌کنیم و همچنین می‌تواند در افزایش توان سیستم ایمنی بدن به شما در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ کمک کند.

پیشنهاد‌هایی برای کاهش وزن

۱- از غذا‌های فرآوری شده خودداری کنید

غذا‌های فرآوری شده معمولاً حاوی قند‌های اضافه شده، چربی‌ها و کالری اضافی هستند. علاوه بر این، غذا‌های فرآوری شده به گونه‌ای طراحی شده اند که شما را برای خوردن بیشتر حریص می‌کند.

۲- مصرف قند و شکر خود را محدود کنید

مصرف مقدار زیاد قند و شکر، با برخی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان مرتبط است. قند و شکر معمولاً در غذا‌های فرآوری شده پنهان است، بنابراین ممکن است مقدار زیادی قند را مصرف کنید بدون آنکه متوجه شوید. به حداقل رساندن مقدار مصرف قند و شکر، راهی عالی برای بهبود رژیم غذایی است.

۳- آب بنوشید

این ادعا وجود دارد که نوشیدن آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. آب به ویژه برای جایگزینی نوشیدنی‌هایی که کالری و قند زیادی دارند گزینه‌ای مناسب برای اهش وزن محسوب می‌شود.

۴- میزان مصرف کربوهیدرات تصفیه شده را محدود کنید

کربوهیدرات‌های تصفیه شده کربوهیدرات‌هایی هستند که بیشتر مواد مغذی مفید و فیبر آن‌ها از بین رفته است. فرآیند پالایش کربوهیدرات‌هایی که به راحتی هضم نمی‌شوند، می‌تواند خطر پرخوری و بیماری را افزایش دهد. منابع اصلی مواد غذایی کربوهیدرات‌های تصفیه شده شامل آرد سفید، نان سفید، برنج سفید، سدیم، شیرینی، ماکارونی، غلات صبحانه و شکر است.

۵- روزه داری متناوب

روزه داری متناوب یک الگوی خوردن است که بین دوره‌های روزه گرفتن و خوردن در گردش است. چند روش مختلف برای انجام روزه داری متناوب وجود دارد؛ از جمله رژیم ۵: ۲، روش ۱۶: ۸ و روش خوردن - توقف – خوردن. این روش‌ها باعث می‌شود در مجموع، کالری کمتری بخورید که در نهایت موجب کاهش وزن می‌شود و همچنین بسیاری از دیگر مزایای سلامتی را دارد.

۶- چای سبز بنوشید

چای سبز نوشیدنی طبیعی است که حاوی آنتی اکسیدان است. نوشیدن چای سبز با فواید بسیاری از جمله افزایش چربی سوزی و کاهش وزن همراه است. چای سبز ممکن است انرژی را ۴ ٪ افزایش داده و چربی سوزی را تا ۱۷ ٪ افزایش دهد، خصوصاً چربی مضر شکم.

۷- میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

میوه‌ها و سبزیجات غذا‌های بسیار سالمی هستند. آن‌ها علاوه بر داشتن آب، مواد مغذی و فیبر زیاد، چگالی انرژی بسیار کمی دارند. این امر باعث می‌شود بدون مصرف کالری زیاد، وعده‌های بزرگ مصرف کنید. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، اسفناج، کلم برگ، کلم فندقی، کلم پیچ، برگ چغندر، کاهو، خیار و کرفس کربوهیدرات کمی دارند.

۸- آهسته‌تر بخورید

اگر خیلی سریع غذا بخورید، ممکن است خیلی از کالری‌ها را بخورید قبل از اینکه بدن شما حتی متوجه شود که سیر هستید. در مقایسه با افرادی که آهسته‌تر غذا می‌خورند، کسانی که سریع‌تر غذا می‌خورند چاق‌تر هستند. آهسته غذا خوردن می‌تواند کمک کند شما کالری کمتری بخورید و تولید هورمون‌هایی را که با کاهش وزن در ارتباط هستند افزایش دهد.

۹- تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

تخم مرغ غذایی مفید برای کاهش وزن است. آن‌ها ارزان، کم کالری، با پروتئین بالا و پر از انواع مواد مغذی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که غذا‌های حاوی پروتئین بالا در مقایسه با غذا‌هایی که حاوی پروتئین کمتری هستند، اشتها را کاهش می‌دهد و احساس سیری را افزایش می‌دهد.

۱۰- مصرف قهوه

قهوه یک نوشیدنی سالم با مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که روند پیری را کند می‌کند. قهوه باعث افزایش سطح انرژی و سوزاندن بیشتر کالری در طول روز می‌شود.

مصرف مقدار مناسب قهوه علاوه بر کاهش وزن، از خطر ابتلا به دیابت نوع دوم هم می‌کاهد. قهوه باعث می‌شود که بدون دریافت کالری، احساس سیری کنید و غذای کم‌تری بخورید. بهتر است قهوه را با شکم خالی نخورید. چرا که ممکن است پس از آن احساس کنید دلتان یک‌چیز شیرین می‌خواهد. برای رفع تلخی قهوه، قبل از مصرف آن یک لیوان آب بنوشید.

۱۱- از پیاده روی و ورزش منظم غافل نشوید
پیاده‌روی یکی از آسان‌ترین روش‌های ورزش کردن است و تقریبا همه توانایی انجام آن را دارند. این ورزش باعث کاهش وزن می‌شود، اما علاوه بر این پیاده‌روی فواید دیگری از جمله افزایش توانایی مغزی افزایش قدرت استخوان‌ها، افزایش جریان خون و شادابی، افزایش جریان خون، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش وزن دارد.

دلایل خوب برای کاهش وزن

اگرچه در این گزارش نمی‌توان با قطعیت گفت که کاهش وزن می‌تواند در کاهش شدت بیماری اثرگذار باشد؛ اما بیایید خوش بین باشیم و بپذیریم که کاهش وزن اضافی و وزن نرمال می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید کمک کند. البته کاهش وزن فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد، از جمله خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

در نهایت به شما توصیه می‌کنیم برای داشتن وزن مناسب و بدنی سالم سعی کنید خواب منظم و کافی داشته باشید و از ورزش و پیاده روی غافل نشوید.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی غذا های فرآوری شده برای کاهش وزن مرگ ناشی اضافه وزن قند و شکر کووید ۱۹ چای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۵۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران

«شکاف کام و لب» یک نقص خلقتی است که معمولاً در دوران جنینی در طول تشکیل صورت نوزاد رخ می‌دهد. این شکاف می‌تواند از کنار کام تا لب بروز کند و در برخی موارد تا پایین گوش نیز گسترش یابد.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به قابل اصلاح بودن شکاف لب و کام اظهار کرد: این عارضه یک ناهنجاری هنگام تولد است، در کشورهای پیشرفته آمار ابتلا به آن به ازای هر ۷۰۰ نفر یه مورد است اما این آمار در کشور ما به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد مبتلا به شکاف لب است.

وی افزود: این ناهنجاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها ژنتیکی است که از طریق ژن منتقل می‌شود، همچنین مصرف بعضی از داروهای خواب‌آور، ضد تشنج و آرامبخش‌ها توسط مادر، در مدت زندگی جنینی بویژه در سه ماه نخست می‌تواند موجب این عارضه شود.

هرمزی ادامه داد: بعضی از عفونت‌های ویروسی مثل سرخک، سرخچه و اوریون می‌تواند موجب شکاف لب و کام باشد، همچنین مصرف سیگار و الکل نیز از عوامل دیگر این عارضه شناخته می‌شوند.

وی گفت: شکاف لب و کام بیش از ۱۰۰ نوع وجود دارد و بسته به عامل بیماری‌زا و میزان اثر و زمان تاثیر آن در جنین می‌تواند تنوع ایجاد کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: اگر جنینی با این عارضه متولد شود با توجه به شدت، بیماری‌های همراه و نوع بیماری شکاف لب، درمان‌های متفاوتی تجویز می‌شود که مهم‌ترین آن ها جراحی است. درمان‌های مراقبتی، روانکاوی، روانشناسی، مددکاری‌ اجتماعی، مراقبت‌های برای شیرخوردن، بهداشت و عفونت‌های زخم نیز از دیگر مراحل درمان است.

وی افزود: در صورتی که شکاف لب و کام لب پیچیده نباشد معمولاً زیر ۵ ماهگی و ترجیحا ۳ تا ۴ ماهگی عمل جراحی امن و خوبی برای بیمار انجام خواهد شد که در ۹۰ درصد موارد به جراحی تکمیلی نیازی نیست.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا