Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا،  محمد جواد ظریف به مناسبت گرامیداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک پیامی منتشر کرد که متن آن بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در سی و چهارمین سالگرد فاجعه دهشتبار حمله شیمیایی رژیم صدام به شهر مظلوم سردشت، یاد و خاطره جان باختگان شیمیایی را گرامی می دارم و از خداوند منان برای جانبازان عزیز شیمیایی آن فاجعه فراموش ناشدنی سلامتی و طول عمر پر برکت مسئلت دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردشت نماد بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان و مناطق مسکونی در دوران معاصر است.

جانبازان عزیز شیمیایی ما دوبار قربانی سیاستهای ضدبشری برخی دولتهای غربی شدند. یکبار آن هنگام که شرکتهای غربی به رژیم صدام مواد شیمیایی و فناوری ساخت سلاح شیمیایی را دادند و نمایندگان دولت هایشان در شورای امنیت ملل متحد با سکوت و چشم بستن به جنایتهای شیمیایی صدام، دست او را برای تداوم کاربرد سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان باز گذاشتند و یکبار هم در دوره ترامپ که با اعمال وحشیانه ترین تحریمهای ضد بشری مانع ارسال دارو و تجهیزات پزشکی برای کاستن از آلام جانبازان عزیز شیمیایی ما شدند.

علیرغم تلاشهای ما و همکاری سازمان منع تسلیحات شیمیایی، هنوز دولت جدید آمریکا دست از سیاست شکست خورده دولت قبلی برنداشته و در تداوم اعمال تحریمهای غیرقانونی مانع دسترسی جانبازان شیمیایی ما به دارو و تجهیزات پزشکی می گردد.

جهان وامدار مردمان صلح دوست ایران و به ویژه ساکنان شهرهای سردشت، اشنویه و سایر شهرهای ایران و همچنین مردم مظلوم حلبچه است که زیر بمباران سلاحهای شیمیایی صدام، فریاد تظلم خواهی سردادند و حضور جانبازان شیمیایی ما در خاک اروپا، سبب تسریع مذاکرات منع تسلیحات شیمیایی و نهایتا انعقاد کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی در سال ۱۹۹۳ گردید.

پیگیری هایِ حقوقیِ دولتِ جمهوری اسلامی ایران از مجاری بین المللی جهت احقاق حقوق جانبازان معزز شیمیایی به دلیل فقدان اراده سیاسی دولتهای غربی جهت سپردن عاملان، معاونان و مباشران حقیقی و حقوقی حملات شیمیایی مورد اشاره به دست عدالت و نیز نقائص و موانع موجود در نظام کیفری بین المللی معاصر، دشوار شده است.

وجه اشتراک سلاح های کشتار جمعی و تحریم، عدم تبعیض و تفکیک در اهدافشان می باشد. این در حالی است که بحران جهان گستر ناشی از ویروس کوید- ۱۹، یکبار دیگر ضرورت تقویت همکاری های بین المللی جهت غلبه بر بحران های جهانی را گوشرد می کند و اقدامات یکجانبه را ناکارآمد و محتوم به شکست می داند.

دو راه موثر در جلوگیری از تکرار فجایع انسانی ناشی از کاربرد سلاح های کشتار جمعی در آینده وجود دارد:۱- سپردن عاملان کاربرد سلاح های شیمیایی به همراه همدستان و مباشران آن به دست عدالت و ۲- بزرگداشت مستمر و مداوم یاد و خاطره قربانیان سلاح های شیمیایی و گرامیداشت جانبازان شیمیایی.

هفتم تیر سال ۱۳۶۶ رژیم صدام با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد. امروز، با گذشت بیش از سه دهه از این فاجعه انسانی، هنوز شهر سردشت بوی تاول و سرفه‌های خردل می‌دهد. بسیاری از ساکنان این شهر، کماکان از مشکلات تنفسی رنج می‌برند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتظار می رود دول عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی، ضمن پیگیری امحاء کامل و سریع سلاح های شیمیایی و نیز جهانشمولی کنوانسیون، به تعهداتشان ذیل مفاد مرتبط کنوانسیون سلاح های شیمیایی اهتمام لازم را داشته و به وظایف خود در قبال مصوبات کنفرانس دول عضو پیرامون «شبکه حمایت بین المللی مصدومین سلاح های شیمیایی» و «صندوق کمک به مصدومین شیمیایی» عمل نمایند. کما اینکه شایسته است نسبت به حفظ ابعاد بشردوستانه و مرتبط با امداد و حفاظت در برابر کاربرد سلاح های شیمیایی- به عنوان یکی از ستون های اصلی کنوانسیون سلاح های شیمیایی- در ماموریت آینده سازمان منع سلاح های شیمیایی توجه لازم شود.

در پایان با تجدید احترام و درود به ارواح طیبه شهدای عزیز شیمیایی به ویژه در سردشت، و ارج نهادن به جانبازان عزیز، این روز را گرامی می‌داریم. از خداوند متعال برای جانبازان شیمیایی عزیز به خاطر فداکاری‌ها و تحمل مصائب جانبازی و درد و رنج روزمره ناشی از جراحات شیمیایی، اجر و پاداش مسئلت نموده و برایشان آرزوی سلامتی می‌نمایم.

محمد جواد ظریف - وزیر امور خارجه

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ظریف جانبازان شیمیایی سلاح های شیمیایی جانبازان عزیز عزیز شیمیایی کاربرد سلاح شیمیایی ما بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۶۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود

مژگان مینوسپهر رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:با استفاده وسیع تراز واکسن‌های موجود، می‌توان سالیانه از دومیلیون مرگ دیگرجلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: برنامه توسعه ایمن سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳بوده است.

مینوسپهر خاطر نشان کرد: فراهم آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به موقع واکسن و بکارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب شد که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یکسال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و طی ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

مینو سپهر ادامه داد: از جمله دستاورد‌های تلاش ۵۰ ساله در زمینه واکسیناسیون می‌توان به حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشمگیر موارد شدید بیماری سل در دوره کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال اشاره کرد.

وی افزود: سالهاست که کشور عاری از فلج اطفال است، سرخک، سرخجه وکزازنوزادی حذف شده اند. بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند و میزان شیوع حاملان مزمن هپاتیت B به کمتراز یک درصد کاهش یافته است.

مینوسپهر تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم جمعیت اتباع، تردد غیر مجاز آنها و باور‌های غلط نسبت به واکسیناسیون و اینکه می‌توانیم با روش‌های مختلف مانند طب سنتی جایگزین مناسب برای واکسیناسیون پیدا کنیم از جمله تهدید‌های این برنامه می‌باشد و امکان بازگشت بیماری‌هایی مانند سرخک، دیفتری، سیاه سرفه و سایر بیماری‌هایی که در این چند دهه کنترل شده است وجود دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • ببینید | جمله خاص پادشاه عربستان درباره غرور ایرانی‌ها به صدام به روایت ظریف
  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم