Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح ملی یاریگران زندگی با محوریت آسیب اجتماعی اعتیاد با محوریت استان البرز اجرا می شود، طرحی که برمبنای شاخص های معین شده از طرف رهبرمعظم انقلاب برنامه ریزی شده است.

خبرگزاری شبستان - البرز: طرح ملی یاریگران زندگی با محوریت آسیب اجتماعی اعتیاد با محوریت استان البرز اجرا می شود، طرحی که برمبنای شاخص های معین شده از طرف رهبرمعظم انقلاب برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این طرح یاریگران زندگی می آموزند که در زمینه پیشگیری از اعتیاد و مقابله با این آسیب اجتماعی جدی چگونه تلاش و ایستادگی کنند. حفاظت و صیانت از بهبودیافتگان و تدوین برنامه های اجرایی متناسب با آن از جمله راهبردهای اجرایی دیگر این طرح است.

مجری این طرح ملی استان البرز است که از سال گذشته با محوریت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد پای کار آمده است و کمیته راهبردی در قالب تفاهم نامه همکاری میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف بهره مندی از ظرفیت های مردمی کانون های فرهنگی هنری مساجد تشکیل داده است.

زندگی سالمند، هدفمند و سلامت در گرو رفع موانع و پیشگیری از آسیب های اجتماعی متعدد با توجه به عصر حاضر است. زندگی اجتماعی سالم و پویا شاخصه هایی دارد که با توجه به آسیب های اجتماعی متعدد که مخل نظم، امنیت و آسایش همگان می شود بتواند اساس سلامت روان فرد را حفظ کند.

مبتنی بر تحقیقات به عمل آمده می توان گفت که نقش عبادت و پیوند با خدا در کاهش آسیب های اجتماعی نه تنها در بررسی های موجود در جامعه اسلامی بلکه در تحقیقات تجربی مغرب زمین نیز تأیید شده است. به عنوان نمونه در شرایط حاضر به رغم اینکه غرب از گسترش اسلام و آرمان ها و باورهای مرتبط به آن وحشت دارد، سال هاست که تلاش گسترده ای برای اسلامی هراسی می کند، در عین حال در آمریکا و دیگر دول اروپایی به مبلغان مذهبی اجازه می دهند در زندان ها با مجرمین و بزهکاران گفت وگو کنند و برای تقویت ایمانی دینی آن ها برنامه هایی داشته باشند.

طرح یاریگران زندگی از جمله طرح های مبنایی با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد است که می تواند ثمرات ویژه و با پشتوانه ای در قالب پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد داشته باشد.

نماز راهبرد و راهکار اصلی مقابله با آسیب های اجتماعی 

وامّا؛ پیشگیری از آسیب های اجتماعی مهمترین شاکله و امر کلی در جریان حفظ سلامت روان است با وجود این یکی از مهمترین عناصر موثر که ظرفیت فرهنگی و دینی محسوب می شود. در این رابطه حجت الاسلام ابوالفضل مرادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: امر « نماز» به عنوان یکی از مهمترین واجبات دینی تلقی می شود که به نوبه خود می تواند در جریان یک زندگی سالم نقش ویژه ای ایفاء کند. برای درک جایگاه نماز به مسئله بهزیستی روانشناختی می توان اشاره کرد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز افزود: از آنجا که یکی از مهمترین نیازهای بشری رسیدن به آرامش معنوی و روحی است می توان گفت، راه رسیدن به آرامش واقعی تنها یاد خدا است و نماز یکی از مهمترین اقدامات و کارهایی است که می تواند به این نیاز اساسی انسان پاسخ دهد. آرامش روان به واقع تأمین روانی آرام برای پیشبرد اهداف زندگی برای هر انسان است.

وی ادامه داد: جوامع مختلف با توجه به ظرفیت های متعدد فرهنگی و زیرساخت های اجتماعی همواره سعی در کاهش آسیب های اجتماعی و حل آن دارند که حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: آگاهان اجتماعی، جرم شناسان، مربیان تربیتی، دستگاه های قضایی، همچنین بسیاری از اندیشمندان بنابر توان و تلاش خویش سعی کرده اند بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی که از نوع منکر و فحشاء هستند را مرتفع کنند.

به گفته حجت الاسلام مرادی، یکی از راهبردهای اساسی دین اسلامی برای این منظور اقامه نماز است. واکاوی نقش نماز و بیان ظرفیت ها و مکانیسم های مرتبط با آن نشان می دهد تا چه اندازه این عمل عبادی در جریان کاهش میزان منکر در جامعه موثر است.

وی بیان کرد: چنانچه ابعاد مختلف فرهنگی و معرفتی اقامه نماز در جامعه را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم، ظرفیت های کنترلی نماز را با مولفه های تأثیرگذار آن در زمینه کسب کمال، جامعیت نماز و مکمل های کاکردی آن آشنا می شویم که همین امر ما را به شیوه های موثر اقامه نماز در کاهش منکر پیش خواهد برد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز خاطرنشان کرد: طرح یاریگران زندگی به عنوان یکی از طرح های موثر که از طرف کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا می شود می تواند، در تحقق امنیت اجتماعی، ارتقاء سطح مشارکت های اجتماعی و فرهنگی همچنین آرامش جامعه اثرگذار باشد. 

بهره مندی از ظرفیت مردمی کانون های فرهنگی هنری مساجد در برابر معضل اعتیاد 

« ناصر مقدم» نیز در جریان اجرای طرح یاریگران زندگی به عنوان یکی از طرح های مقابله با آسیب اجتماعی « اعتیاد»با محوریت استان البرز به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: بهره مندی از ظرفیت مردمی کانون های فرهنگی هنری مساجد در برابر معضل اعتیاد یک ضرورت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: در سطح استان البرز ۳۹۲ کانون فرهنگی هنری مسجد فعالیت دارند که هر کدام از این کانون ها جایگاه ویژه ای در جریان مقابله با آسیب های اجتماعی دارند.

وی با اشاره ب گسترش پدیده شوم اعتیاد در جامعه بیان کرد: مواد مخدر مختص جغرافیای خاصی نیست و مبارزه با این آسیب اجتماعی نیازمند عزم عمومی است.

وی اظهار کرد: برپایی ویژه برنامه های اثرگذار فرهنگی در راستای مبارزه با مواد مخدر یکی از ضروری ترین راهبردهای موثر در راستای مبارزه با موادمخدر است؛ فرهنگ سازی با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد گامی در جهت مصونیت از آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: آنچنان که رهبرمعظم انقلاب فرمودند « پس از جنگ مسأله اصلی اعتباد است» متناسب با این فرمایش طرح یاریگران زندگی راهبردی موثر در راستای مقابله با این آسیب اجتماعی است.

 

مرحله دوم طرح یاریگران زندگی با هدف تربیت و آموزش نیروهای مومن، انقلابی و متخصص

« حجت الاسلام کاظم شکری» نیز در راستای اجرای طرح یاریگران زندگی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: هدفمندسازی مساجد با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد با محوریت طرح یاریگران زندگی از جمله برنامه ها و اقداماتی است که در حال انجام است. 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با اشاره به نشست های هم اندیشی با رئیس ستاد مبارزه با موادمخدر در البرز پیرو اجرای طرح یاریگران زندگی افزود: مساجد در جریان عرصه های مختلف انقلاب اسلامی حضور فعال و پرشور داشته و دارند از این در حوزه فرهنگ و هنر با محوریت امام مسجد طرح یاریگران زندگی با هدف اقدام عملی فرهنگی در راستای مبارزه با مواد مخدر اجرایی می شود. 

وی با اشاره به اهمیت اتخاذ تدابیر لازم و ضروری به منظور حل مشکلات مرتبط با اعتیاد بیان کرد: نشست ها و جلسات هم اندیشی با متولیان امر در زمینه مقابله با آسیب اجتماعی موادمخدر در استان البرز انجام شده است که انتظار می رود در راستای اجرای طرح یاریگران زندگی شاهد تربیت و آموزش نیروهای مومن، انقلابی و متخصص باشیم.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خاطرنشان کرد: در جریان مرحله نخست طرح یاریگران زندگی بیش از یک هزار نفر ثبت نام داشتند که انتظار می رود در مرحله دوم به صورت حرفه ای و تخصصی دوره های آموزشی و مهارتی در زمینه مشاوره و پیشگیری از مصرف موادمخدر انجام شود.

طرح یاریگران زندگی در قالب سبک زندگی اسلامی ایران 

براساس این گزارش می توان گفت، به منظور تـهیه بـرنامه‌ای جهت پیشگیری از منکر، باید بـه دین بـه‌عنوان منبعی جامع که تسلط دقیق و عمیق بر رفتار بشر توجه شود؛ آنچنان که مساجد محور و رأس آن قرار می گیرد.

به عبارت بهتر، تـوجه‌ به‌ مبانی دینی و اعتقادی در هـر جـامعه‌ و تـرویج‌ اصول‌ مذهبی مـیان مـردم، می‌تواند باعث کـاهش آمـار منکر و ایجاد فضای سالم برای رشد و تکامل اخلاقی افراد شود.

در واقع سبک زندگی اسلامی معیارهای و شاخص های قابل توجهی دارد که طرح یاریگران زندگی می تواند مبتنی بر این راهبردهای تحولی جدی در عرصه مقابله با معضلات اجتماعی احیاء و ایجاد کند.

 

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از آسیب های اجتماعی کاهش آسیب های اجتماعی آسیب های اجتماعی کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرای طرح یاریگران زندگی آسیب اجتماعی اعتیاد یاریگران زندگی آسیب های اجتماعی خبرگزاری شبستان مقابله با آسیب یکی از مهمترین مبارزه با مواد استان البرز اقامه نماز مواد مخدر مدیر ستاد برنامه ها کانون ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۸۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: در اردیبهشت سال جاری نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان توسط بنیاد البرز به ۶۲ نفر اهدا می‌شود.

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در توضیح جایزه البرز ملقب به نوبل ایرانی گفت:  بنیاد فرهنگی البرز یک بنیاد مقوفه‌ای است که بیش از ۶۰ سال پیش توسط زنده یاد حسین علی البرز تاسیس شده که با وقف همه‌ی اموالش به این بنیاد پایه‌گذار قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است در طول بیش از ۶ دهه که از عمر این جایزه می‌گذرد بیش از ۶ هزار نفر از برترین‌های علمی کشور را شناسایی و مورد حمایت خود قرار داده است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز افزود: ماموریت این بنیاد اهدای جایزه البرز است که همه ساله به نخبگان علمی کشور شامل دانش‌آموزان، دانشجویان، مخترعان و فناوران کشور اهدا می‌شود و سالانه در دو مراسم همایش ملی نخبگالتی و همایش ملی دانش آموزی اهدا شده که در اردیبهشت هر سال به منتخبان داده می‌شود. در مراسم سال جاری نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان توسط این بنیاد موقوفه به ۶۲ نفر اهدا می‎شود و همین اتفاق را در آبان ماه سال جاری برای دانش آموزان برتر در دستور کار داریم.

وی با ذکر حوزه‌های تحت حمایت جایزه البزر ادامه داد: در بخش همایش ملی نخبگانی جایزه البرز که به نوبل ایرانی معروف است؛ به نخبگان در حوزه‌های علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی، علم انسانی و علوم پایه اهدا می‌شود. 

گفتنی است دلیل نامگذاری جایزه البرز به نوبل ایرانی به دلیل تعدد حوزه‌های تحت پوشش این جایزه است.

ارشدی با اشاره به نحوه امتیاز آوری متقاضیان این جایزه گفت: فراخوان جایزه البرز هر ساله توسط بنیاد البزر در سایت منتشر می‌شود و دانشجویان با مراجعه به سایت می‌توانند ثبت نام کنند. همچنین  شیوه‌ نامه دانشجویان در آن پایگاه منتشر می‌شود. علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی که به عنوان سرفصل‌ انتخاب شده، معدل دانشجویان، آثار تالیفی، المپیاد‌ها و گواهی‌های علمی از جمله شاخه‌های امتیاز آوری است که درج می‌شود و توسط هیات انتخاب جایزه البرز که متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های تهران است بررسی شده و نفرات برتر موفق به کسب این جایزه می‌شود.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم
  • افتتاحیه مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی
  • ۵ نفر از کارگران نمونه البرز تجلیل شدند