Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دوره‌های مختلف، به ویژه زمانهایی که نارضایتی در جامعه بالا بوده، مقامات کشور اعلام کرده اند کارهای بزرگی در کشور انجام شده، اما نارضایتی مردم به این دلیل است که آن‌ها از این خدمات آگاهی پیدا نکرده و اطلاع کافی از آن ندارند. با این وصف همواره روابط عمومی ها در تمامی دولت ها متهم به کم کاری در اطلاع رسانی دستاوردهای دولت به مردم و افکار عمومی می شوند و این که نتوانسته‌اند این اخبار و اطلاعات را به درستی در اختیار مردم قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از سوی دیگر حمایت از واحدهای روابط عمومی بعضا در حد شعار می ماند و از این لحاظ روابط عمومی که باید در بدنه دولت نقشی بسیار جدی ایفا کندف موفق نمی شود.

در آستانه پایان کار دولت دوازدهم و آغاز کار دولت سیزدهم، اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا میزگردی با عنوان «ارزیابی روابط عمومی ها در دولت تدبیر و امید و انتظارات از دولت جدید» را با حضور دکتر احمد یحیایی ایله‌ای مولف مدرس و محقق روابط عمومی، علی فروزفر مشاور تبلیغات روابط عمومی و بازاریابی و نایب رئیس خانه روابط عمومی ایران و دکتر سید شهاب سیدمحسنی، رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ، مدرس و عضو شورای خانه روابط عمومی برگزار کرد تا نقش و وظایف روابط عمومی ها، مشکلات آنها و راهبردهای ارتقاء کارکرد آنها را به درستی مورد بررسی قرار دهد.

گزارش پیش‌رو بخش نخست این گزارش است که در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

واحد روابط عمومی آرام آرام جایگاه مستقل خود را از دست داده

ایرنا: نقش روابط عمومی سازمانها را در دولت تدبیر و امید چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما آیا می‌توان برآوردی از کارکرد و نقش‌آفرینی آن‌ها داشت؟

فروزفر: در مقدمه به این موضوع اشاره داشتید که  اطلاع‌رسانی عملکرد دولت و آگاهی مردم در این زمینه، مشروط به عملکرد روابط عمومی سازمانهاست، در حالی‌که به نظر من باید نگاه را برعکس کرد. یعنی اول باید دید دولت به عنوان پیکره اصلی حاکمیت و محور اصلی انتقال اطلاعات، عملکرد خودش را مطلوب می‌داند یا خیر و دوم این‌که نگاه دولت و قوه مجریه به جایگاه، نقش و وظایف روابط عمومی چگونه بوده است. بدین ترتیب ارزیابی عملکرد روابط عمومی ادارات باید تحت تاثیر این دو عامل مورد بررسی قرار بگیرد.

من ابتدا به بخش اول یعنی نگاه دولت به روابط عمومی خواهم پرداخت. وقتی «دولت تدبیر و امید» روی کار آمد، یکی از شعارهای اصلی خود را تسریع انتقال اطلاعات به مردم اعلام کرد. اما ارزیابی من مناسب نبود. یعنی اطلاع‌رسانی به موقع و در ابعاد مورد نظر و به شکل مطلوب انجام نشد. نکته بعدی اینکه نگاه دولت به روابط عمومی یک نگاه حرفه‌ای و استراتژیک نبود. به خصوص این که در دوره دوم این دولت، ما شاهد این بودیم که واحد روابط عمومی آرام آرام جایگاه مستقل خود را از دست داده و در بعضی موارد آن را با سایر بخش‌ها مثل حوزه وزارتی یا دفتر رئیس ادغام  شدند و  بنابراین آن کارکرد ناب «اطلاع‌رسانی» از بین رفت. همواره گفته می‌شود کسی که دغدغه کارهای وزیر و رییس ارشد را دارد، ممکن است فرصت رسیدگی به مسایل روابط عمومی را نداشته باشد. بنابراین می‌توان گفت عملکرد دولت از این دیدگاه می‌توانست خیلی بهتر از این باشد. اما از آن‌جا که نگاه من به عملکرد و نگاه دولت متمرکز شده، بهتر است سایر افراد هم از این دید به مساله نگاه کنند.

علی فروزفر

به سیستم ارتباطی قوی، بیشتر از روابط عمومی نیاز داریم

یحیایی ایله‌ای: من فکر می‌کنم قبل از پرداختن به مساله روابط عمومی در دولت تدبیر و امید، باید به این نکته توجه داشت که روابط عمومی در کشور ما غالبا به صورت «سلطه‌بخش» بوده تا «توسعه بخش» و این مشکلی است که در تمام کشورهای جهان سوم هم وجود دارد. به عبارتی رسانه‌ها در کشور ما تمایل دارند بیشتر در دست قدرت‌ها باشند. بدین ترتیب روابط عمومی‌های ما بیشتر ابزار قدرت‌ها هستند و این مساله فارغ از دولت تدبیر و امید است، هم قبل از این دولت همواره وجود داشته است و هم  بعد از آن خواهد بود. بنابراین قبل از هر چیز باید نوع نگاه به روابط عمومی اصلاح شود. باید نگاه به روابط عمومی در کشور ما هم نگاهی «توسعه‌بخش» باشد. به عبارتی روابط عمومی باید تلاش داشته باشد تا به توسعه کشور کمک کند. متاسفانه روابط عمومی نتوانسته است در طول دوره‌های مختلف چنین نقشی داشته باشد. علت این امر هم در این است که اخبار مد نظر روابط عمومی در کشور ما بیشتر با رویکرد «توصیه‌ای» است تا رویکرد «توسعه‌ای». به عبارتی خروجی روابط عمومی در کشور ما اخبار توصیه‌ای است. در حالی که یک دولت زمانی می‌تواند در زمینه اطلاع‌رسانی موفق عمل کند که سیستم ارتباطی قوی داشته باشد.

پست و تامین اجتماعی، نمونه تقویت سیستم ارتباطی

منظور از سیستم ارتباطی قوی هم ایجاد ارتباط با مردم است. مثلا دولت تدبیر و امید در برخی ادارات سیستم ارتباطی بسیار قوی طراحی کرده است. به عنوان مثال یعنی هم‌اکنون نمی‌توان وضعیت تامین اجتماعی را با ۴ سال قبل مقایسه کرد. بسیاری از مشکلات مردم در زمینه تامین اجتماعی بدون مراجعه به ادارت و تنها از طریق اینترنت قابل حل شدن هستند. این یعنی یک سیستم ارتباطی قوی، که موجب رضایتمندی شده اما ارتباطی با روابط عمومی ندارد. مثال دیگر در زمینه «شرکت ملی پست» است که در سال‌های اخیر تحولات زیادی در آن رخ داده اما متاسفانه به درستی درک نشده است. خدماتی که بسیاری از دولت‌ها ارایه می‌دهند بخشی مربوط به خدمات سیستم‌های ارتباطی هستند و بخش دیگر خود واحد روابط عمومی است.

احمد یحیایی ایله‌ای

اگر بخواهیم تنها بر واحد روابط عمومی تمرکز کنیم، بسیاری از مشکلات را نمی‌توان مرتفع کرد. یعنی دولت آینده باید روی «شبکه ارتباطی» تمرکز کند نه «روابط عمومی محض». به عبارتی مهمتر از روابط عمومی، طراحی سیستم‌هایی است که بتواند مشکلات مردم را کاهش دهد. به عنوان مثال دولت ۸ سال پیش درخواست داشت تا برای سامان‌دهی، موتورسواران فرمی را در این حوزه پرکنند و دیدیم که همه این توانایی را داشتند و این کار را انجام دادند. یعنی یک سیستم ارتباطی قوی وجود داشت که توانست بسیاری از مشکلات را حل کند. همین الان در بسیاری از سازمان‌ها خوشبختانه این مشکلات حل شده و البته این شرایط می‌تواند خیلی هم بهتر باشد. به عنوان مثال در برخی کشورهای اروپایی، حدود ۲۰ سال هست که جز برای «تولد» و «دفن» شما نباید به سازمان دولتی مراجعه داشته باشید. یعنی نیازی نیست برای برق و آب و ... به ادارت مراجعه کرد و بسیاری از موارد تماما از طریق اینترنت انجام می‌شود. اینجاست که ما به یک سیستم ارتباطی قوی بیشتر نیاز داریم تا روابط عمومی قوی.

نگاه دولت به روابط عمومی، نه حرفه‌ای و نه استراتژیک

ایرنا: روابط عمومی چطور می‌تواند رابطه‌ بین عموم مردم و سازمان‌ها را سامان دهد؟

فروزفر: نگاه دولت به روابط عمومی نه حرفه‌ای است و نه استراتژیک. روابط عمومی می‌تواند چند حالت داشته باشد: یک حالت این که «رییس محور» باشد که مفهوم مشخصی دارد. در این حالت روابط عمومی مروج رییس یا روساست و از هرتکنیک ارتباطی برای معرفی و خوشنام کردن رییس استفاده می‌کند. این یک نوع محوریت است. اگر روابط عمومی «سازمان محور» باشد، روابط عمومی سازمان را به عنوان یک نهاد موفق که به اهدافش رسیده و عملکردهای مثبتی دارد، معرفی می کند. این نیز یک حالت از جهت‌گیری روابط عمومی است. حالت سوم «مردم‌محوری» روابط عمومی است. یعنی روابط عمومی که محوریتش را مردم قرار داده و حق مردم را آگاه شدن و انتقاد کردن می‌داند. این حالت سوم تا به حال در ایران رخ نداده است. چرا که نگاه  این چنین نبوده است. وقتی مدیران ارشد از دل هسته مرکزی حاکمیت بیرون می‌آیند، یا نگاه رییس محور دارند یا نگاه سازمان محور. بنابراین آن مدل سوم یعنی مردم محور بودن کمرنگ می‌شود.

در حوزه ارزیابی عملکرد دولت در خصوص روابط عمومی باید به نکته دیگری هم اشاره کنم. صرف نظر از نگاه و چشم‌انداز و روابط عمومی، مسله «انتصابات» در روابط عمومی است. در بعضی موارد ما شاهد انتصاباتی هستیم که به جای این که «قصه» باشد عمدتا «غصه» است! یعنی به مساله صلاحیت‌ها اصلا توجهی نشده است. البته مقصود من در اینجا یک دولت معین و خاصی نیست، عمدتا در این ۴ دهه بعد از انقلاب که تجربه آن را داشتیم، این نگاه‌های غیر حرفه‌ای به روابط عمومی، وجود داشته و انتصابات نادرست بوده است. یکی از اولین نظرسنجی‌ها که در این حوزه صورت گرفت مربوط به سال ۱۳۷۶ است. در این سال یک بررسی در ادارات صورت گرفت تا مشخص شود چند نفر از افراد با تحصیلات مرتبط در حوزه روابط عمومی مشغول به کار هستند؟ در این رابطه تنها عدد ۱۳ درصد به دست آمد. البته قطعا این وضعیت در دوره کنونی بسیار بهتر شده، چون روابط عمومی وارد حوزه‌های دانشگاهی شده است. ولی به هرحال روند باید اصلاح شود. نکته بعد این که انجمن‌های حرفه‌ای و تشکل‌های مردم نهاد در حیطه روابط عمومی همواره اعلام آمادگی کرده اند که می‌توانند بازوهای یاری‌گر و کمک‌رسان برای دولت‌ها باشند. یعنی از این طریق می‌توانند دیدگاه‌ها و رویکردهای خودشان را نشان داده و سمت نگاه‌ها و حرکت‌ها را برای دولت‌ها نشان بدهند ولی متاسفانه دولتها نوعا حمایتی نکرده و هم‌اکنون که قرار است ما به انتظارات خودمان از دولت بپردازیم، باید از فرصت‌های مختلف استفاده کنیم.

برچسب‌ها روابط عمومی دولت تدبیر و امید دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روابط عمومی دولت تدبیر و امید دولت روابط عمومی دولت تدبیر و امید دولت نگاه دولت به روابط عمومی روابط عمومی در کشور ما دولت تدبیر و امید واحد روابط عمومی روابط عمومی روابط عمومی ها اطلاع رسانی حرفه ای دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۰۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره محور جلسه اخیر این حزب گفت: روز پنجشنبه اجلاسیه شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و دفتر سیاسی با حضور روسای شعب استان‌های حزب اعتدال و توسعه، واعظی، جنتی و نوبخت برگزار شد. در این جلسه برنامه‌های حزب در سال جاری مطرح شد. یکی از محورها به این ترتیب بود که تاکید حزب بر این است که همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید به سمت رفع اختلافات داخلی گام بروند، به عبارت دیگر به سمتی برویم که بتوانیم نسل جوان را بیشتر به خودمان جذب کنیم و بر وفاق ملی دامن بزنیم. استراتژی حزب اعتدال و توسعه در سال جدید استفاده از همه ساز و کارهای مدنی برای بهبود اوضاع کشور است و حزب اعتدال و توسعه هم سعی می‌کند در تحولات جاری داخل و خارج از کشور نقش‌آفرینی داشته باشد و ما همچنان تاکید می‌کنیم که با هر گونه ساختارشکنی مخصوصا در زمینه سیاسی مخالف هستیم و همچنان بر راهکارهای مدنی و غیر خیابانی و اعتراضات خیابانی تاکید داریم و زمانی که همه می‌دانیم، هیچ امیدی به خارج از کشور نیست باید به سمت وحدت آفرینی حرکت کنیم.

وی افزود: مقوله انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برای ما اهمیت دارد، مخصوصاً اگر حاکمیت اندکی نرمش نشان دهد و با این نرمش در بحث انتخابات ریاست جمهوری شاهد توفیقات باشیم و اگر غیر از این باشد، مجدداً شاهد کاهش حضور مردم خواهیم بود و شاید این بار مردم نسبت به دفعات قبل مشارکت پایین‌تری داشته باشد. حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد به صورت شفاف مردم را برای مشارکت در بهبود شرایط کشور دعوت کند و از هر گونه سخن رادیکال و تنش‌زا پرهیز می‌کند، در حقیقت حزب اعتدال و توسعه تلاش دارد که با عقلانیت به نقد وضع موجود در عرصه سیاست داخلی بپردازد.

هروی همچنین تصریح کرد: دومین محور که در جلسه روز پنجشنبه حزب اعتدال و توسعه برگزار شد، سیاست خارجی است. هنگامی که احساس می‌کنیم غرب و شرق همگی برای توسعه کشور مانع‌تراشی می‌کنند باید باهم به وحدت و تنش‌زدایی بپردازیم، در غیر این صورت نتیجه‌ای نخواهد داد. در سیاست خارجی اعتقاد بر این داریم که باید درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود، کما اینکه کشوری مانند عراق در همین روزهای اخیر با تولید بیش از ۴ میلیون بشکه نفت توانسته بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را حل کند اما ما همچنان با بسته بودن و انزوای سیاسی در عرصه جهانی، دچار مشکلات اقتصادی هستیم.

برخورد خیابانی با حجاب بی‌تدبیری است

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: سومین محور و شاید اصلی‌ترین بحثی که در اجلاسیه حزب اعتدال و توسعه مطرح شد، تحلیل وضع داخلی بود. ما همه جناح‌های سیاسی باید نشان بدهیم ایران عامل ثبات منطقه خاورمیانه است اما در این میان که در حال کشمکش اسرائیل و قدرت‌ها هستیم، جریحه‌دار کردن افکار عمومی خطا است، در حالی که کشورهای منطقه در حال توسعه و پیشرفت هستند، اینکه ما به مجادلات داخلی و تحریک جوانان مبادرت کنیم، کاملاً از روی بی‌تدبیری است. تشویش اذهان، ایجاد ناامیدی و رعب و وحشت بین نسل جوان، آن هم در خیابان‌ها و با حرکت‌هایی مانند برخورد با حجاب، منجر به ایجاد نا امیدی در کشور می‌شود که این نشانه بی‌تدبیری است.

هروی اظهار کرد: اما آنچه در مورد وضعیت داخلی وجود دارد این است که دولت سیزدهم به دست اندازی در بخش خصوصی رو آورده و به جای درآمدزایی به سمت کسب درآمدهای بیشتر از مردم می‌پردازد که این امر شایسته و بایسته مردمی که همه چیز خود را برای نظام دادند، نیست. به عبارت دیگر مشکل اول کشور حجاب نیست بلکه ایجا روح همدلی و امید و رفع مشکلات معیشتی مردم است.

وی با اشاره به برخورد دولت با فساد ابراز کرد: نکته دیگر ارجحیت منافع ایدئولوژیک بر منافع ملی است. متاسفانه احساس می‌شود اقلیتی از نظام حاکمیت به دنبال این هستند که مباحث ایدئولوژیکی یا نگرش‌های افراطی مذهبی را بر منافع ملی ترجیح بدهند ، که این امر موجب شده اشکالات اساسی در نحوه برخورد با مردم مانند برخوردهای شکل بگیرد، که این رفتارها کاملاً از سر بی‌تدبیری است. نکته بعدی مربوط به ناکارآمدی مدیران دولت سیزدهم است که متاسفانه در همه اضلاع دولت مشاهده می‌شود، چنانچه شایسته‌سالاری رنگ باخته و نظام مسئولیت‌سپاری دچار خدشه شده است.

هروی همچنین افزود: نکته پایانی که همه اعضای حزب و دبیرکل بر آن تاکید داشتند، مربوط به فساد و تبعیضی است که در جامعه وجود دارد. امروز برخورد دوگانه در سطح جامعه انجام می‌شود و این برخورد منجر به دلسردی و ناامیدی مردم شده است. درحقیقت به نظر می‌رسد که با عاملان فساد مدارا می‌شود ، مماشات با مفسدان در سطوح مختلف و در مباحث اقتصادی و عقیدتی منجر به این امر شده که مردم دچار یاس دینی و ناامیدی شوند که متاسفانه این مورد برای بهبود شرایط کشور مناسب نیست.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این در حالی که با جوانان برخوردهای خیابانی تحت عنوان حجاب و برخورد با منتقدین، افرادی که در روزنامه‌ها سخن می‌گویند و شرایط سیاسی و آرای دولت را نقد می‌کنند، برخلاف آن چیزی است که باید انجام شود. لذا از این برخورد دوگانه که با عاملان فساد مماشات می‌شود اما با جوانانی که نقادی می‌کنند برخورد می‌شود، را حزب اعتدال و توسعه محکوم می‌کند و خواهان تدبیر نظام حاکمیت در قبال این قضیه است.

هروی در رابطه با برنامه حزب اعتدال و توسعه برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، یادآور شد: در این مورد در کل کشور تلاشی آغاز کردیم و امیدوارم بتوانیم در بین نامزدهایی که به مرحله دوم رسیدند افرادی که عضو نیروها و یا هواداران حزب اعتدال و توسعه هستند، کمک می‌کنیم که بتوانیم حداکثر نیروهای اعتدالی را در این مرحله از انتخابات در مجلس داشته باشیم. همچنین در مورد فراکسیون تلاش‌هایی را در مجلس آغاز کردیم و امیدواریم فراکسیون با تمایلات اعتدالی شکل بگیرد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899876

دیگر خبرها

  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • ثبت عملکرد دستگاهها برای برگزاری کنگره شهدا در سامانه دولت
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود