Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سودابه بساک نژاد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: وقتی میزان تاب‌آوری فرد پایین بوده و انعطاف و مدیریت کمتری برای مقابله با مشکلات داشته باشد به دنبال روش‌های آسان می گردد تا بتواند با فشارهای روانی روزمره حتی در ساده ترین شکل آن مقابله کند.

وی ادامه داد: فرد معتاد به دلیل ضعف در شناخت ظرفیت‌های خود و نداشتن مهارت برای ارتباط با عوامل محیطی از تاب آوری کمتری برخوردار است لذا شرایط را طوری مدیریت می کند که با استفاده از مواد مخدر خود را آرام کند و از رویارویی با نگرانی ها و استرس‌های مختلف دوری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه شهیدچمران با اشاره به این که اعتیاد به مواد دارویی، اینترنت و شبکه های اجتماعی و غذا از جمله انواع اعتیاد شناخته شده در جهان است بیان کرد:  هر نوع رفتار وابسته افراطی که به طور تکراری تداوم پیدا می کند و فرد قادر به ترک آن نیست، اعتیاد تلقی می شود.

وی افزود: عوامل مختلفی در شکل گیری این رفتار وابسته دخالت می کند؛ عوامل درونی از جمله ژنتیک و زیست شناختی و عوامل بیرونی از جمله خانواده و محیط زندگی در شکل گیری انواع اعتیاد نقش دارد.

بساک نژاد یکی از عوامل روانی مرتبط با بروز رفتار اعتیادآور را چگونگی رویارویی فرد با فشارهای روانی کوچک و بزرگ روزمره بیان کرد و گفت: هرفردی ظرفیتی برای مقاومت در برابر فاجعه و فشار روانی دارد و فردی که تاب آوری بالایی دارد بدون درد و رنج زندگی نمی کند بلکه در مسیر زندگی با سازگاری و مدیریت متفکرانه با ضربه های ناشی از فشارهای روانی مقابله می کند.

وی گفـت: عواملی مثل یادگیری مهارت مساله گشایی، قرار گرفتن در یک شبکه حمایتی از دوستان و خانواده، داشتن احساس امید به آینده و خوش بینی برای تغییر و حمایت و همدلی از سوی دیگران در شرایط دشوار می تواند تاب آوری را در افراد افزایش دهد.

 دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه شهیدچمران با اشاره به راه‌های افزایش میزان تاب‌آوری در پیشگیری از گرایش به اعتیاد گفت: این روش ها را می توان از دوران دبستان در کودکان پرورش داد و گرایش به اعتیاد را به شدت کم کرد؛ لذا توصیه می شود موقعیت‌های سخت و طاقت فرسا و فراز و نشیب های زندگی را به شکل یک مساله قابل حل به آن نگاه کرد و با حل مشکل و راه حل یابی سطح تاب آوری را افزایش داد.

وی افزود: ارتباط سالم و موثر با خانواده، بستگان، دوستان و احساس رضایت از ارتباط با آن‌ها نیزیکی دیگر از این راه ها است ؛ همچنین داشتن هدف درزندگی و توانمندی برای هدفگذاری،شاخص مهمی درتاب آوری است.

بساک نژاد با بیان این که مراقب خود بودن شاخص مهمی ازتاب آوری است گفت: این موضوع با حساسیت نسبت به هیجانات و نیازهای شخصی خود، صرف زمان برای خود و حفظ سلامت جسمانی و مشارکت درفعالیتهایی که  فرد از آن لذت می برد،مشخص شودزیرا فردی که بتواند زمانی را برا ی خود اختصاص دهد و هوشیارانه به فعالیت های خود اعتماد داشته باشد تاب آوری بیشتری کسب می کند.

وی ادامه داد:  پرورش دیدگاه مثبت و خوش بینی نسبت به آینده و ساختن برنامه های خوشایند برای خود به افراد کمک می کند تا تاب آوری بیشتری برای مقابله با فشارها کسب کنند و از راه حل های ساده و خطرناک اعتیاد آور پرهیزکنند.

برچسب‌ها دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده روانشناسی خوزستان اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده روانشناسی خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده روانشناسی خوزستان اهواز تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۱۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مجیدی با اعلام این خبر، گفت: در پی وقوع نزاع و درگیری افرادی در خیابان منتهی به پل قویون ارومیه  که موجب ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان شده بودند، موضوع به طور ویژه در دستور کار دادستانی مرکز استان آذربایجان غربی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با اشراف اطلاعاتی، بررسی های همه جانبه و تحقیقات همه دستگاه های امنیتی، این افراد را که با یکدیگر درگیر شده بودند، شناسایی و مشخص شد که از اراذل و اوباش سطح دار می باشند.

حسین مجیدی افزود : پس از بررسی و پیگیری های مجدانه انتظامی و قضایی و تلاش های پلیس امنیت و همراهی دستگاه قضایی عوامل شرارت که ٧ نفر بودند ۴ نفر از آنها در شهرستان‌ های همجوار دستگیر شدند و ٣ نفر دیگر نیز شناسايي و در کوتاه ترین زمان ممکن دستگیر و با آنها برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب ارومیه ضمن تقدیر از زحمات مجموعه های قضایی و عوامل امنیتی و انتظامی تاکید کرد : دستگاه های قضایی، انتظامی و امنیتی با تمام قدرت اجازه نخواهند داد هیچ کسی و به هر عللی جامعه را بسوی ناامنی روانی و ناهنجاری بکشانند و ضمن هشدار به مخلان نظم و امنیت اجتماعی بشدت با افراد خاطی برخورد خواهیم کرد.

شب گذشته (ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) در پل قویون ارومیه تعدادی با قمه به نزاع دسته جمعی پرداخته و برای دقایقی موجب  رعب وحشت  مردم شدند.

دیگر خبرها

  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون
  • قمه‌کش‌های ارومیه دستگیر شدند
  • قمه‌کش‌های ارومیه دستگیر شدند + جزئیات
  • دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است