Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره ، نبردهای سنگین بین نیروهای دولتی و طالبان در ولایت‌های قندهار و بغلان نیز ادامه دارد ؛ جایی که گفته می‌شود نیروهای دولتی کنترل برخی نواحی را بازپس گرفته‌اند اما طالبان همچنان کنترل بخش‌هایی از منطقه "پلخمری" در مرکز بغلان را در دست دارد.

از زمان آغاز خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از افغانستان در ماه مه ، طالبان کنترل ده‌ها منطقه را به دست گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه مسلح که از زمان برکنار شدن از قدرت با حمله نظامی آمریکا در سال ۲۰۰۱ تا کنون به حملات نظامی خود ادامه داده است ، همچنان شهر قندوز را در محاصره خود دارد.

طالبان در سال‌های اخیر دو بار برای مدت کوتاهی این شهر را تصرف کرده بود اما اکنون مناطق اطراف شهر و یک گذرگاه مرزی با تاجیکستان را تصرف کرده است.

"غلام سخی رسولی" مدیر اداره آوارگان قندوز به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود پنج  هزار خانواده در نتیجه درگیری‌ها آواره شده‌اند که حدود ۲ هزار نفر از آنها به کابل و سایر ولایت‌ها فرار کرده‌اند. 

رحمت‌الله همنوا یک خبرنگار در قندوز نیز به الجزیره گفت که در بحبوحه درگیری‌ها مجبور شده است خانواده خود را از یک منطقه شهر به منطقه دیگری منتقل نماید.

وی افزود مردمی که از قندوز فرار می‌کنند مجبور شده‌اند که از مسیر سمنگان به مزارشریف در حدود ۱۱۰ کیلومتری در جنوب غربی بروند زیرا مسیر کوتاه‌تر مملو از ایست بازرسی است و مین گذاری شده است. اما حتی ولایت سمنگان هم که یکی از امن‌ترین مناطق کشور بوده است اکنون مصون از خشونت نیست و از این رو مسافرت ۳ ساعتی از مسیر سمنگان اکنون هفت ساعت و بیشتر زمان می‌برد.

غلام ربانی عضو شورای ولایتی قندوز گفت که بسیاری از مردم در یک مدرسه پناه گرفته‌اند و اقلام مورد نیاز در اختیار آنها قرار گرفته است.

به گفته رسولی ،‌ حدود هشت  هزار خانواده دیگر نیز در پی یک ماه درگیری‌های پراکنده بین طالبان و نیروهای دولتی ،  در سرتاسر ولایت قندوز آواره شده‌اند. وی گفت که مقامات قادر به ارائه اقلام کمکی برای همه آوارگان نیستند.

"احسان‌الله فضلی" مدیر بهداشت عمومی شهر قندوز هم گفت که عالم کرد که از زمان شروع نبردها از یک هفته پیش تاکنون ۲۹ غیرنظامی کشته شده و ۲۲۵ تن مجروح شده‌اند.

طالبان روز سه‌شنبه همچنین "شیرخان بندر" گذرگاه اصلی افغانستان با کشور تاجیکستان را تصرف کردند که این یکی از پیروزی‌های مهم آنها در ماه‌های اخیر بوده است.

طالبان پس از تصرف برخی مناطق ویدئوهایی منتشر کرده که نشان می‌دهد به خودروهای "هاموی" ساخت آمریکا و تجهیزات ارتش و پلیس افغانستان دست یافته است.

طالبان از اوایل ماه مه حملات خونینی را علیه نیروهای دولتی در سرتاسر افغانستان آغاز کرده است و مدعی است که ۹۰ ناحیه از حدود ۴۰۰ ناحیه کشور را تصرف کرده است. این درحالی است که مقامات دولتی بسیاری از ادعاهای طالبان را رد می‌کنند.

دولت افغانستان در واکنش به حملات طالبان شروع به مسلح‌ ساختن ساکنان محلی در سرتاسر کشور برای پیوستن به نبردها علیه طالبان کرده است.

"خان آقا رضایی" نماینده مجلس از کابل که با مردم قندوز و استان‌های شمالی در تماس بوده است می‌گوید که بسیج این نیروها به دفاع از شهر قندوز کمک کرده است.

بر اساس توافق دولت سابق دونالد ترامپ در آمریکا با طالبان در فوریه ۲۰۲۰ قرار بود نیروهای آمریکایی تا ماه مه از افغانستان خارج شوند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این مهلت را ۱۱ سپتامبر امسال تمدید کرده است.

در بحبوحه افزایش خشونت‌ها ، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته برای دیدار با بایدن به آمریکا سفر کرد. بایدن متعهد به حمایت از افغانستان شد اما تاکید کرد که افغان‌ها خود باید درباره آینده‌ خودشان تصمیم بگیرند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان گفته است که اگر آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر نیروهای خود را در افغانستان حفظ نماید ، این کار به معنی ادامه اشغال است و  این گروه حق واکنش را دارد.  

مطابق توافق دولت ترامپ با طالبان همچنین قرار بود مذاکراتی بین طالبان و رهبران دولت افغانستان برگزار شود اما این مذاکرات در قطر به بن‌بست رسیده است.

بر اساس تازه‌ترین برآوردها از زمان حمله نظامی آمریکا به افغانستان در حدود ۲۴۱ هزار تن در نتیجه مستقیم جنگ کشته شده‌اند. 

برچسب‌ها افغانستان طالبان دولت بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان دولت بایدن افغانستان طالبان دولت بایدن نیروهای دولتی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۲۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که از ماه جنوری تا مارچ سال جاری میلادی دست‌کم ۳۶ تن در پی حملات داعش در افغانستان کشته و ۱۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 روز پنج‌شنبه، ۱۳ ثور، با نشر گزارشی به دستور شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان زیر سلطه طالبان گفته است که در این حملات بیشتر شیعیان هدف قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، از ۶ تا ۱۱ جنوری، سه انفجار بمب‌دستی در شهر کابل سبب کشته و زخمی شدن دست‌کم ۷۹ غیرنظامی شده است.

یوناما افزوده است که در ۶ جنوری پنج غیرنظامی در پی انفجار مین جاسازی‌شده در یک بس مسافری در منطقه دشت‌برچی کابل کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان در ۹ جنوری انفجار مین جاسازی‌شده در یک ماشین حامل کارمندان اداره زندان‌های طالبان در منطقه «الوخیل» کابل، سه کشته و ۱۳ زخمی برجا گذشته است.

این گزارش تصریح کرده است در تاریخ ۱۱ جنوری نیز در پی وقوع انفجاری در یک مارکت تجارتی واقع در دشت‌برچی کابل که هنوز نوعیت آن مشخص نشده است، سه تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مردان، زنان و کودکان شامل قربانیان این حملات هستند.

طبق یافته‌های یوناما، حمله انتحاری در مقابل نمایندگی کابل بانک در قندهار هم ۲۵ کشته و ۵۰ زخمی برجا گذاشته است.

این حمله در ۲۱ مارچ رخ داده بود.

مسئولیت تمام این حملات را گروه داعش بر عهده گرفته است.

گفتنی است که پس از ماه مارچ نیز کابل و هرات گواه حملات داعش بوده است.

در تازه‌ترین مورد، شام‌گاه دوشنبه، ۱۰ ثور، افراد تفنگ‌دار مربوط به داعش بر مسجد شیعیان در ولسوالی گذره هرات حمله کرده‌اند که در پی آن، شش تن به‌شمول زنان و کودکان کشته‌ شده‌اند و یک تن دیگر زخمی شده است.

این آمار قربانیان ناشی از حملات داعش در حالی ارایه می‌شود که طالبان همواره حضور فیزیکی جنگ‌جویان گروه داعش را در افغانستان رد کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • شمال یمن بمباران شد
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم