Web Analytics Made Easy - Statcounter

کُل تار (قطران ذغال سنگ) در اشکال مختلف می تواند به درمان برخی بیماری های پوستی کمک کند. این ماده ممکن است موجب برخی عوارض جانبی شود، اما کارشناسان به طور کلی استفاده از آن را بی خطر در نظر می گیرند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "مدیکال نیوز تودی"، مردم از کل تار برای درمان شرایط پوستی مانند سوریازیس و اگزما استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین، کل تار می تواند به کاهش التهاب، پوسته پوسته شدن و خارش پوست کمک کند.

کل تار خام دارای بویی قوی و ناخوشایند است و متخصصان پوست اغلب از آن استفاده نمی کنند. با این وجود، مردم می توانند نسخه پالایش شده‌تری از آن را در شامپوها، کرم ها، ژل ها، و لوسیون ها بیابند.

متخصصان پوست به طور معمول محصولات کل تار را همراه با روش های درمان دیگر تجویز می کنند. برخی روش های درمان مبتنی بر کل تار می توانند بسیار موثر باشند - برخی افراد بهبود کامل علائم پوستی، از جمله خاموشی طولانی مدت سوریازیس را گزارش کرده اند.

کل تار چیست؟

کل تار یک محصول جانبی ذغال سنگ معمولی یا ذغال سیاه است که حاوی ماده ای قیرمانند به نام بیتومن یا آسفالت است.

متخصصان پوست کل تار را برای بیماران مبتلا به شرایط پوستی، مانند اگزما یا سوریازیس به منظور کاهش قرمزی، خارش، و التهاب تجویز می کنند.

متخصصان مراقبت از پوست ممکن است از این ماده در شکل خام خود برای درمان افراد مبتلا به سوریازیس پلاک مزمن استفاده کنند. در این شرایط، آنها ممکن است کل تار 2 تا 5 درصد را در یک پایه نرم کننده در ترکیب با پرتودرمانی فرابنفش استفاده کنند.

درمان های کل تار به ویژه ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری سوریازیس دشوار برای درمان روی کف دست ها یا کف پاها مفید باشند. متخصصان پوست ممکن است آن را برای افراد مبتلا به سوریازیس پوست سر تجویز کنند.

اثربخشی درمان های کل تار متفاوت است و یک فرد نمی تواند از مقدار کل تار موجود در یک محصول میزان اثربخشی آن را بیان کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد بیمارانی که از یک لوسیون حاوی 1 درصد عصاره کل تار استفاده می کردند در مقایسه با گروهی که از لوسیون حاوی 5 درصد عصاره کل تار استفاده می کردند، نتایج بهتری کسب کردند.  

کل تار به درمان چه شرایطی کمک می کند؟

متخصصان پوست ممکن است درمان های مبتنی بر کل تار را به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی که شامل نور درمانی، داروهای دیگر، یا هر دو می شود، تجویز کنند.

کل تار ممکن است در درمان موارد زیر موثر باشد:

- خارش

- سوریازیس پوست سر

- سوریازیس پلاک

- پوسته پوسته شدن

- سوریازیش روی کف دست ها و پاها

- التهاب

- پوست ضخیم شده

- اگزما

نحوه استفاده از کل تار

محصولات کل تار در اشکال مختلف برای استفاده موضعی وجود دارند. ممکن است شخصی از آنها در قالب لوسیون، پماد، کرم، ژل، یا شامپو استفاده کند.

فردی که از درمان های مبتنی بر کل تار استفاده می کند باید آن را روی پوست خود استفاده کرده و ماساژ دهد. یک متخصص پوست می تواند تعداد دفعات و مقدار استفاده از محصول را مشخص کند.

بستن قسمتی که درمان روی آن صورت گرفته است می تواند قدرت کل تار را افزایش دهد، اما فرد می تواند بهترین نتایج را با رعایت دستورالعمل های ارائه شده از سوی پزشک خود کسب کند. زمانی که از یک شامپوی کل تار استفاده می شود، افراد باید از آن فقط روی پوست سر خود استفاده کنند.

متخصصان پوست ممکن است از قیر و عصاره کل تار خام در درمان اگزمای مزمن استفاده کنند.

عوارض جانبی احتمالی

به طور کلی، متخصصان پوست کل تار را محصولی بی خطر در نظر می گیرند، اما ممکن است موجب موارد زیر شود:

- تحریک پوست

- راش ها یا جوش های آکنه مانند

- بوی ناخوشایند

- تورم

- احساس سوزش یا گزش

- خشکی یا شکنندگی مو

- لکه دار شدن مو و لباس های رنگ روشن

- حساسیت به آفتاب

- تشدید سوریازیس

آیا کل تار موجب سرطان می شود؟

برای بیش از 100 سال است که متخصصان پوست کل تار را برای درمان سوریازیس تجویز می کنند، از این رو، کارشناسان به طور کلی آن را بی خطر در نظر می گیرند. با این وجود، در برخی مناطق، مانند کالیفرنیا در آمریکا، محصولات کل تار باید برچسب هشدار سرطان داشته باشند.

این الزام به واسطه نتایج برخی مطالعات با حضور سوژه های حیوانی که در آنها دانشمندان سوژه ها را در معرض مقادیر بسیار بیشتر از آنچه که افراد به طور معمول برای درمان سوریازیس استفاده می کنند، قرار دادند، شکل گرفته است.

هشدار سرطان همچنین بر اساس پژوهش های قبلی در زمینه مطالعات شغلی متمرکز بر افرادی که با کل تار کار می کنند، شکل گرفته است.

با این وجود، پژوهشگران هیچ مدرکی دال بر این که کل تار با غلظت بین 0.5 تا 5 درصد موجب سرطان می شود، نیافته اند.

برخی مطالعات نشان داده اند که برخی مواد تشکیل دهنده در کل تار می توانند موجب سرطان شوند، در صورتی که فرد در معرض تراکم بسیار بالا از آنها قرار بگیرد.

افرادی که به نور خورشید حساس هستند یا داروهایی مصرف می کنند که آنها را نسبت به نور فرابنفش آسیب‌پذیرتر می سازد نیز نباید از کل تار استفاده کنند.

-------------------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید: 

*عفونت کرم حلقوی؛ از علائم تا پیشگیری

*ملاسما؛ یک بیماری پوستی از ابتلا تا درمان (+عکس)

*ویتیلیگو چیست و چرا باید به عنوان یک بیماری پوستی مورد توجه قرار گیرد؟

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پوست ممکن متخصصان پوست استفاده کنند برای درمان کل تار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

آزمایش مهم اولین «واکسن شخصی» برای نخستین بار در جهان در انگلیس در حال انجام است و این واکسن از نوع پیام‌رسان آر.ان.‌ای (mRNA) است که در مقابل ملانوما، یکی از مرگبارترین انواع سرطان پوست به کار گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، «استیو یانگ»، ۵۲ ساله از منطقه استیونج در هرتس بریتانیا که در ماه اوت سال گذشته بخشی از پوست سرش برای مقابله با سرطان جراحی شد، از اولین بیمارانی است که تزریق این واکسن را امتحان می‌کنند.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این واکسن طوری طراحی شده است که به سیستم ایمنی بدن او کمک می‌کند تا هر سلول‌ سرطانی باقی مانده را تشخیص داده و از بین ببرد.

امید می‌رود که به این ترتیب سرطان او دوباره برنگردد.

در این واکسن که اکنون در مرحله نهایی و سوم آزمایش خود قرار دارد، همان فناوری به کار گرفته شده است که در تولید واکسن‌های فعلی کووید استفاده می‌شود.

پزشکان بیمارستان کالج دانشگاهی لندن در کنار آن داروی دیگری به نام پمبرولیزومب ( Pembrolizumab ) با نام تجاری کیترودا (Keytruda) را به بیمار می‌دهند که همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

نشانگرهای ژنتیک

این درمان ترکیبی، ساخته شده توسط شرکت‌های مدرنا، مرک شارپ و دوهم هنوز به طور عادی از طریق سیستم درمان انگلیس و خارج از رویه آزمایشهای بالینی در دسترس نیست.

متخصصان در برخی از دیگر کشورها از جمله استرالیا، در تلاش هستند تا با امتحان آن بر بیماران، شواهد بیشتری را جمع‌آوری کنند و بسنجند که امکان استفاده گسترده از آن وجود دارد یا نه.

این واکسن «شخصی» است، به این معنا که با کمک سلول‌های خود شخص تولید می‌شود و ترکیب آن متناسب با هر بیمار تغییر می‌کند.

روش کار واکسن طوری است که با نشانگرها و مشخصات ژنتیکی ویژه فرد و تومور او مطابقت داشته باشد و به این ترتیب بدن را هدایت می‌کند تا پروتئین‌ها یا پادتن‌هایی بسازد که تنها به سلول‌های سرطانی با همان نشانگرها یا پادگن‌ها حمله کنند.

«ساخت سفارشی»

دکتر هدرشاو، محقق بیمارستان کالج دانشگاهی لندن گفته است این تزریق قابلیت درمان افراد مبتلا به سرطان پوستی ملانوما را دارد و آزمایش آن روی سرطان‌های ریه، مثانه و کلیه هم شروع شده است.

او این شیوه را یکی از هیجان‌انگیزترین درمان‌هایی دانسته که در مدت طولانی شاهد آن بوده است.

او افزوده اینکه واکسن کاملا به طور سفارشی برای بیمار ساخته شده است، برای بیماردیگری که منتظر دریافت واکسن است، نمی‌تواند کارگر باشد.

او با شخصی خواندن این واکسن گفته است که این موضوع بسیار فنی است و با دقت برای هر بیمار ساخته می‌شود.

«واقعا هیجان انگیز است»

بخش بریتانیایی این آزمایش بین‌المللی روی ۶۰ تا ۷۰ بیمار در هشت مرکز از جمله در لندن، منچستر، ادینبورگ و لیدز انجام می‌شود.

بیماران مورد آزمایش باید ملانوماهای پرخطرشان را ۱۲ هفته قبل برداشته باشند، تا بهترین نتیجه را بگیرند.

آقای یانگ در حال درمان در لندن است.

او امروز به برنامه رادیو چهار بی‌بی‌سی گفت: این آزمایش فرصتی را به من می‌دهد تا حسی داشته باشم که با یک دشمن بالقوه و نامرئی مبارزه می‌کنم.

به گفته او اسکن‌ها نشان دادند که او از نظر رادیولوژیک بدنش عاری از سرطان است، ولی هنوز این احتمال هم وجود دارد که سلول‌های سرطانی در جایی از بدنش پیدا شوند.

او افزوده است به جای اینکه منتظر بنشینم و آرزو کنم که دوباره سلول‌های سرطانی برنگردند، من این شانس را داشتم که دستکش‌های بوکس را بردارم و به سراغش بروم.

علایم سرطان پوستی ملانوما

این موسیقدان سالها شاهد یک توده روی پوست سرش بود تا اینکه متوجه شد، سرطان است. به گفته او این یک «شوک بزرگ» برایش بود.

او گفته که دوهفته فقط به این فکر می‌کرد که «دیگر تمام شد».

او افزوده است که پدرش در سن ۵۷ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری آمفیزم (از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه) جان داد و بر همین مبنا فکر می‌کرد که جوانتر از پدرش از دنیا خواهد رفت.

علایم شایع سرطان پوست که باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

- خال غیرطبیعی جدید

- خال موجود که به نظر می‌رسد در حال رشد یا تغییر است.

- تغییر یک بخش طبیعی پوست

هرچه که ملانوم زودتر تشخیص و برداشته شود، درمانش راحتر است و احتمال موفقیت درمان هم بیشتر است.

داده‌های آزمایش‌های فاز دوم که در دسامبر منتشر شد، نشان داد احتمال مرگ یا بازگشت سرطان بعد از سه سال در افراد مبتلا به ملانوماهای پرخطر که همراه با ایمونوتراپی داروی کیترودا تزریق شده بودند، نسبت به کسانی که تنها دارو دریافت کرده بودند، تقریباً نصف (۴۹ درصد) بود.

دکتر شاو از وجود «امید واقعی» این درمان سخن گفته است که بتواند بازی را عوض کند به خصوص اینکه عوارض جانبی نسبتاً قابل تحملی دارد.

به گفته او این عوارض شامل خستگی و درد بازو هنگام دریافت واکسن است که برای اکثر بیماران بدتر از زدن واکسن آنفلوآنزا یا کووید نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی