فصلنامه مطالعات راهبردی فرهنگ منتشر میشود
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۳۴۹۱
به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با هدف گسترش، ارتقاء و انتشار دستاوردها و یافتههای تحقیقاتی در زمینه برنامهریزی، سیاستگذاری، مدیریت فرهنگی در کشور، فصلنامه «مطالعات راهبردی فرهنگ» را منتشر میکند.
این فصلنامه باهدف تقویت دانش مطالعات راهبردی در حوزه فرهنگ و به مدیرمسئولی محمد سلگی و سردبیری ابراهیم حاجیانی منتشر میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نشریه به موضوعاتی چون آیندهپژوهی، تحلیلهای سیاستی، ارزیابی خطمشیها، ارائه پیشنهادهای سیاستی،تجزیه و تحلیل ساختارهای مدیریتی، مال و تصمیمگیری فرهنگی میپردازد تا بهواسطه آن دانش مطالعات راهبردی در حوزه فرهنگ تقویت و زمینه تحقق اهداف و سیاستهای فرهنگی کشور فراهم آید.
سیاستگذاری فرهنگی یا حکمرانی فرهنگی در ایران،تحلیل فرایندهای تصمیمگیری،برنامهریزی در دستگاههای مختلف فرهنگی کشور،مدیریت تغییرات و تحولات فرهنگی، مسائل فرهنگی بینالمللی و آیندهپژوهی در حوزههای مختلف فرهنگی محورهای این فصلنامه است.
حسین اسکندری، ابرهیم حاجیانی، محمود شهابی، داریوش مطلبی، علی منتظری و علی یوسفی اعضای هیات تحریره این فصلنامه هستند.
اعضای هیات تحریریه بینالمللی این فصلنامه را محمد رضایی و عقیل دغاقله تشکیل میدهند.
رقیه مهری مدیریت اجرایی فصلنامه را بر عهده دارد. این فصلنامه با نشانی http://scsj.ricac.ac.ir در دسترس خواهد بود.
علاقهمندان به ارائه مقاله در این فصلنامه میتوانند از طریق سایت اختصاصی مجله اقدام کنند. مقالات سیاستی در حوزه فرهنگ عامهپسند، سبک زندگی، جوانان، زنان، هویت، قومیت، فرهنگ نخبهپسند، دموکراسی فرهنگی، انسجام ملی، تعلیم و تربیت، زبان، معماری، صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، امنیت فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مصرف کالاهای فرهنگی و از این قبیل قابل پذیرش خواهد بود.
کد خبر 5246172منبع: مهر
کلیدواژه: معرفی نشریات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات فعالیت های فرهنگی تازه های نشر معرفی کتاب رایزنی فرهنگی ابن سینا آیت الله بهشتی شعر معاصر فارسی واژگونی اتوبوس حقوق بشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویروس کرونا کارگاه آموزشی رمان ایرانی جایزه قلم زرین فلسفه مطالعات راهبردی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۳۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت مقام استاد کریم مجتهدی به نام یک عمر معلم اظهار داشت: استادان معمولا دو وجه تحقیق و تالیف و تدریس و تعلیم دارند و در یکی از وجوه قوی هستند، اما استاد مجتهدی در هر دو وجه بسیار قوی بود و به این دلیل توانست جریان فکری راه بیاندازند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: استاد مجتهدی به دلیل تعلق خاطر زیادی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی داشت، مشکل بحران هویت را مد نظر قرار داد.
نجفی گفت: استاد مجتهدی نگاهی عمیق داشت و این نگاه باعث میشد انقلاب و شرایط فعلی را بهتر درک کند. وی معتقد بود میتوانیم از فرهنگ خود سوال بپرسیم ولی جواب باید از فرهنگ خودمان باشد.
وی افزود: استاد مجتهدی معتقد بود غرب شناسی واجب و غرب زدگی حرام است.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در مطالعات تطبیقی چند اندیشه یا نظریه علمی با استفاده از روشهای مختلف مقایسه میشود تا شباهت و تفاوتهای نظریهها را بشناسیم. معمولا فلاسفه به مطالعه تطبیقی فلسفههایی که هر کدام به جهانهای علمی مختلفی تعلق دارند، علاقه نشان نمیدهند. عدهای معتقدند مقایسه ممکن است ولی سودمند نیست.
حجت الاسلام رضا غلامی ادامه داد: استاد مجتهدی را به عنوان فیلسوف منتقد و نقاد فرهنگ غرب میشناسیم. البته با اینکه خود را متخصص فلسفه غرب میدانست، مطالعات مفصلی در اشراقی و صدرایی داشت و به طور طبیعی بنابراین ساختار فلسفه اسلامی را هم میشناخت.
وی با اشاره به کتاب «فلسفه و فرهنگ» نوشته دکتر مجتهدی گفت: وی در این کتاب فیلسوفان مختلف را از جهانهای مختلف گردهم آورده و سخنان آنها را بیان و نقد کرده است.
غلامی گفت: استاد مجتهدی نگاه از بیرون به فلسفه اسلامی داشتند و برداشتهای نو و بدیعی از فلسفه اسلامی ارایه داد. در این ارایه گاهی با شوق انگیزی دیدگاههای سهروردی را طرح میکند و همین بدیع نگری به فلسفه صدرایی هم مشاهده میشود.
وی گفت: ادامه اقدامات استاد مجتهدی به نفع هر دو فلسفه اسلامی و غرب است و این تلقی از مدرنیستم که در تعارض کامل با سنت است، تلقی درستی نیست و از رویکرد کاریکاتوری به غرب و غرب مدرن نشات میگیرد.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: مطالعات تطبیقی بیش از همه فرصت رشد فلسفه اسلامی و بازشدن پنجرههای تازه به روی فلسفه اسلامی را فراهم میکند و فرصتهای نوآوری را در فلسفه اسلامی به وجود میآورد.
وی نتیجه گرفت: فلسفه اسلامی حتی در جهان خود که جهانی آسمانی است و نه جهانی زمینی، از رشد لازم باز مانده است.
غلامی در پایان گفت: حتی نوآوریهای علامه طباطبایی در فلسفه به دلیل مواجهه ایشان با جهان فلسفههای غربی است که بعد از ایشان فلاسفه اسلامی چنین مواجهههایی ندارند و شاهد نوآوریهای بیشتر هم نبودیم.
انتهای پیام/