Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- رئیس هیات مدیره ومدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت : خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران با مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان از شمول مالیات بر ارزش افزوده مستثنی شد.  سید عبداله سجادی افزود: یکی از مطالبات به حق صادرکنندگان که طی سالیان گذشته هزینه های غیر ضروری به صادرکنندگان تحمیل می نمود با پیگیری های صندوق برآورده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این در حالی است که عدم معافیت خدمات صندوق ازمالیات برارزش افزوده ، در سالهای اخیر باعث افزایش بهای خدمات صندوق و بالتبع تحمیل هزینه اضافی بر صادرکنندگان متقاضی استفاده از خدمات صندوق و نهایتاً در یک نگرش کلی موجب افزایش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران در بازار رقابتی بین المللی شده بود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهارداشت: لذا در راستای حمایت موثرتر از صادرکنندگان کشور و افزایش توان رقابتی آنها در بازارهای جهانی، از آنجاییکه موضوع معافیت برای امر صادرات در قانون فعلی پیش بینی گردیده و باعنایت به اینکه خدمات ارایه شده به صادرکنندگان در طول زنجیره صادرات قرار می گیرد، موضوع معافیت خدمات صندوق از مالیات برارزش افزوده پس از پیگیریهای گسترده از دولت و مجلس شورای اسلامی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی و لحاظ گردید.

سجادی گفت: تاکنون علاوه بر دریافت حق بیمه و کارمزد مصوب دولت، 9درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از صادرکنندگان مطالبه می شد که با ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده حذف خواهد شد.

 وی اضافه کرد: مالیات بر ارزش افزوده صادرات، موضوعی است که طی سال‌های اخیر به شدت مورد اعتراض صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کشورقرار گرفته ، که با اقدام اخیر در سالی که مزین به شعار تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها گردیده است می تواند در جهت توسعه صادرات نقش موثری داشته باشد.

سجادی همچنین کسب عنوان و جایزه بهترین موسسه بیمه اعتباری سال 2020 در اتحادیه بین المللی صندوقهای ضمانت صادراتی کشورهای اسلامی به صندوق ضمانت صادرات ایران ، رکورد شکنی پوشش های سیاسی و تجاری در سال 1399 با ارائه پوشش 6/3 میلیارد دلاری، تدوین بسته حمایتی از صادرکنندگان کوچک ومتوسط در سال 1400 ،برنامه ریزی  برای مذاکره با موسسات بیمه اعتباری عضو OECD جهت کمک به بهبود درجه ریسک سرمایه گذاری در ایران  و انعطاف و رفع محدودیت از سیاست پوشش صندوق در قبال کشورهای همسایه و اوراسیا از دستاوردها وبرنامه های اصلی صندوق ضمانت صادرات ایران برشمرد.

عملکرد صندوق ضمانت صادرات ایران در یک دهه اخیر

عملکرد  صندوق ضمانت صادرات ایران در دولت تدبیر و امید (1392 تا 1399)

صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها موسسه بیمه‌اعتبار‌ صادراتی‌(ECA) ایران با صدور انواع بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه‌های اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می‌نماید. در شرایطی که مشکلات عدیده روابط بانکی و بیمه‌ای ناشی از تحریمهای ناعادلانه ایالات متحده آمریکا تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشور با بازارهای خارجی ایجاد نموده است، صندوق ضمانت صادرات ایران دستاوردهای مهمی در طی سالهای دولت تدبیر و امید کسب نموده است.

در این راستا چکیده‌ای از اقدامات، خدمات قابل ارایه، نقش‌آفرینی بین‌المللی در راستای دیپلماسی اقتصادی کاهش اثرات تحریم، اهم برنامه های صندوق در راستای تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1399 و نیز جدول عملکرد صندوق در طی دولت یازدهم و دوازدهم به شرح زیر می‌باشد.

الف- چکیده:

حجم کلی پوششهای ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران از طریق صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه اعتباری در سال 1399 ، 5/3،563 میلیون دلار بوده که رشد 35 درصدی نسبت به سال 1398 و 64 درصدی نسبت به سال 1397 نشان می‌دهد. حجم عملکرد پوششی در بخش بیمه‌نامه‌های اعتبار صادراتی کوتاه‌مدت 2،063 میلیون دلار، رشد 61 درصدینسبت به سال 1398 و 143 درصدی نسبت به سال 1397 دارد. ضریب پوشش صادرات (سهم پوشش صندوق از صادرات غیرنفتی) درسال 1399، 10 درصد بوده ، این درحالی است که متوسط این ضریب در موسسات همتای صندوق درکشورهای عضو کلوپ پراگ(اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه)، 2 درصد می‌باشد.

ب- خدمات قابل ارایه صندوق ضمانت صادرات ایران

ایجاد مزیت صادراتی برای کالاها و خدمات ایرانی

با پوشش بیمه‌ای صندوق، صادرکننده ایرانی می‌تواند امکان فروش مدت‌دار کالا و خدمات خود را برای خریدار خارجی فراهم نماید. صندوق، صادرکننده را در مقابل ریسک قصور و عدم بازپرداخت طرف خارجی ناشی از ریسک‌های سیاسی و تجاری محافظت می‌نماید.

تسهیل دسترسی صادرکنندگان به تامین مالی ارزان‌قیمت صادراتی

باضمانت‌نامه‌های اعتباری صندوق، سیستم بانکی با 2% تخفیف در نرخ سود، صادرکننده را تامین مالی می‌کند.

صدور ضمانت‌نامه‌های لازم برای مناقصات خارج از کشور

در شرایط تحریم، صندوق به عنوان جایگزین سیستم بانکی، ضمانت‌نامه‌های لازم برای ورود پیمانکاران ایرانی به مناقصات خارجی را صادر می‌کند.

بیمه مطالبات مدت‌دار صادرکنندگان و تبدیل آن به نقدینگی

با کمک صندوق، صادرکننده ایرانی مطالبات مدت‌دار خود از خریداران خارجی را بیمه نموده و با تنزیل از طریق سیستم بانکی به نقدینگی تبدیل می‌نماید.

سرمایه‌گذاری صادراتی در خارج از کشور

پوشش ریسک‌های سیاسی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها که دارای منافع صادراتی برای کشور باشد، توسط صندوق بیمه می‌گردد.

شناخت بازارها و مشتریان خارجی

ارزیابی ریسک و اعتبارسنجی خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی (شامل دولت‌ها‌، بخش عمومی، سیستم بانکی یا بخش خصوصی خارجی) تخصص صندوق است. دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی اعتباری 300 میلیون شرکت خارجی در سراسر دنیا، ظرفیت منحصربه‌فرد صندوق برای ارایه خدمات مشاوره‌ای برای یافتن طرف‌های تجاری معتبر است.

ج  -نقش‌آفرینی بین‌المللی در راستای دیپلماسی اقتصادی کاهش اثرات تحریم 

حضور فعال در اتحادیه بیمه‌گران اعتبار و سرمایه‌گذاری (اتحادیه برن) حضور فعال در اتحادیه بیمه‌گران اعتبار و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی (اتحادیه امان) و تاسیس بانک اطلاعاتی خریداران کشورهای اسلامی کسب کرسی هیات مدیره اتحادیه امان برای سال 2020-2021 با اجماع کشورهای اسلامی مذاکرات با موسسات همتا برای طراحی ابزارهای جانشین محصولات بانکی (با هدف مقابله با تحریم‌های بانکی) مذاکره برای کاهش ریسک ایران با ECAهای عضو OECD و اتحادیه برن مذاکره با دولت و بانک مرکزی کشورهای عراق و افغانستان از طریق وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جهت صدور مجوز برای پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق در مناقصات این کشورها کسب جایزه اول عملکرد ویژه در میان صندوق های ضمانت صادرات کشورهای اسلامی در سال 2020

د- اهم برنامه های صندوق در راستای تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1400

افزایش ضریب پوشش صادرات

ارائه حداقل 5/3 میلیارد دلار تسهیلات بیمه ای و ضمانت نامه صادراتی به صادرکنندگان و نظام بانکی بمنظور توسعه موثر صادرات و تامین امنیت مالی صادرکنندگان به کشورهای هدف (15 کشور همسایه + اوراسیا+ هند و چین) از طریق صدور:

بیمه های اعتبار صادراتی کوتاه مدت جهت ایمن سازی صادرات بیمه های خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری جهت مقابله با ریسکهای سیاسی  و تجاری ناشی از تحریم ضمانتنامه های اعتباری برای تسهیل دسترسی صادرکنندگان و تولیدکنندگان به سرمایه در گردش مورد نیاز توسعه چتر حمایتی صندوق بر صادرکنندگان کوچک و متوسط و دانش بنیان نقش آفرینی بین المللی، کمک به مقابله با تحریم و تنظیم دیپلماسی اقتصادی کمک به بهبود درجه ریسک کشوری ایران در همکاری با سازمانهای بین المللی مرتبط از جمله OECD تسهیل سیاست پوششی صندوق در قبال کشورهای همسایه و هدف صادراتی کشور توسعه همکاری استراتژیک با صندوقهای ضمانت صادرات دنیا در جهت جایگزینی خدمات بانکی مورد نیاز صادرکنندگان در شرایط تحریم افزایش رضایتمندی صادرکنندگان طراحی خدمات و محصولات سفارشی بیمه ای و تضمینی متناسب با نیاز روز صادرکنندگان ارتباط مداوم و بی واسطه با صادرکنندگان و اخذ نظرات ایشان برای بهبود عملکرد صندوق در راستای فرهنگ سازی و ترویج بیمه اعتبار ، ارایه آموزشهای لازم استفاده از خدمات بیمه‌ای و تضمینی و سایر ابزارهای جدید صندوق بمنظورتوسعه صادرات امن برای کلیه تولیدکنندگان صادرات محور، صادرکنندگان، تشکلهای صادراتی و سیستم بانکی ارایه خدمات الکترونیک برای تسهیل و دسترسی صادرکنندگان به خدمات صندوق

عملکرد  صندوق در دولتهای یازدهم و دوازدهم در مقایسه با دولت قبل

ارقام به میلیون دلار

 

همانگونه که ملاحظه می شود صندوق ضمانت صادرات ایران در دولت  تدبیر و امید«در طی سالهای 1392 تا 1399»  مجموعاً 14،440 میلیون دلار  پوشش ریسک صادرات  انجام داده که نسبت به مجموع  دو دولت قبلی«طی سالهای 1384 تا 1392»  مجموعاً 5/8،473 میلیون دلارعملکرد داشته است(مجموع پوششهای صندوق در دولت تدبیر  و امید نسبت به دو دوره قبل دولت  با  70 درصد رشد مواجه شده است).

 تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صندوق ضمانت صادرات ایران مالیات بر ارزش افزوده نامه های اعتبار کشورهای اسلامی صادرات غیرنفتی ضمانت نامه سرمایه گذاری توسعه صادرات میلیون دلار خدمات صندوق بیمه اعتبار سیستم بانکی نسبت به سال بین المللی بیمه ای سال 1399 طی سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۳۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟

تین نیوز

گزارش ها حاکی است که ایران برای رشد ۱۰ برابری تجارت با آفریقا هدف گذاری کرده، اما عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل و نقل ارزان، مستمر و فراگیر و همچنین وجود مانع جابجایی مستقیم ارز و پول، از جمله موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقاست که باید برطرف شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، امسال همزمان با اکسپو ۲۰۲۴، دومین اجلاس همکاری های ایران و آفریقا برگزار شد که پیش بینی شده بود بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در این اجلاس حضور پیدا کنند.

طی سال های اخیر بارها بر اهمیت و ظرفیت های قاره آفریقایی برای تجار ایرانی تاکید شده است. با این حال به نظر می رسد ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت های یکدیگر مطلع نیستند.

به طور کلی تجارت ایران با آفریقا سالانه ۱.۲ میلیارد دلار است که ۱.۱ میلیارد دلار آن صادرات است. بیشترین میزان تجارت خارجی بین ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که تجارت خارجی با آفریقا به حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. اما این عدد در مقایسه با تجارت کشورهای دیگر با قاره آفریقا قابل توجه نیست و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که برای تصاحب سهم بیشتر از بازار این قاره برنامه ریزی هایی در نظر گرفته است.

البته با توجه به اینکه حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده، سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که در بازارهای آفریقا کشورهایی مثل چین و هند نفوذ قوی دارند که رقابت با آنها برای ایران تا حدودی سخت است.

با این حال رئیس جمهور در اجلاس ایران و آفریقا که روز جمعه برگزار شد، تاکید کرد که هدف گذاری یک میلیارد دلاری برای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا در یک سال آینده به هیچ وجه متناسب با ظرفیت های موجود نیست و حتما باید به سمت هدف ۱۰ برابری حجم همکاری های اقتصادی و تجاری فیمابین حرکت کنیم.

آنطور که یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت اخیرا توضیح داده، آمار تجارت با آفریقا بیشتر از عددهای اعلامی است، اما ایران به دلیل محدودیت های ناشی از اعمال تحریم ها، صادرات مستقیم به این کشورها ندارد و محصولات ایرانی از طریق کشور دوم مانند امارات، ترکیه، قطر و عمان به کشورها صادر می شود.

جزئیات تجارت ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۲

آنطور که اخیرا سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت توضیح داده، در سال گذشته ۳۹ کشور از قاره آفریقا، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم بودند. همچنین با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ بودیم.

در این میان هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار به صورت مستقیم بودند.

در رابطه با محصولات صادراتی به این قاره نیز باید گفت ۵۱ درصد صادرات ایران، مشتقات نفتی شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات ایران را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. همچنین مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف پوش، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

در این میان ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

حدود ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بوده است.

قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است. با این حال به گفته دست اندکاران حوزه تجارت، عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان و مستمر و فراگیر و همچنین موانع جابجایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران
  • اولین مرکز مهارت‌آموزی سربازان وظیفه خوزستان راه‌اندازی شد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟