Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن علی اکبری تهیه کننده سریال «مردان آنجلس»، «روزهای ابدی» و فیلم های «کتاب قانون»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «وکیل مدافه» در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، معتقد است ممیزی ها تاثیری در ریزش مخاطبان تلویزیون ندارند چون رسانه ملی با بیشترین مخاطب، برگ برنده را در دست دارد و در این شرایط رقابت شبکه نمایش خانگی با تلویزیون بی معنی است چون اغلب از شهرهای بزرگ مخاطب دارد و بنا به دلایل مختلفی از جمله سرعت پایین اینترنت در شهرهای کوچک و روستاها شبکه نمایش خانگی جایگاه تلویزیون را به عنوان رسانه برتر ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به دستمزدهای بالایی که به بازیگران در شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون پرداخت می شود برای بررسی تاثیر این وضعیت در تولیدات سیما با توجه به ممیزی های تلویزیون و نظرخواهی از چشم انداز رقابت این دو رسانه خبرگزاری برنا با تعدادی از برنامه سازان گپ و گفتی داشته است که گفت‌وگوی خبرنگار برنا با محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون را در ادامه می خوانید:

با توجه به دستمزد بالایی که شبکه نمایش خانگی در حال پرداخت به بازیگران است به نظر شما این مسئله به کیفیت تولیدات تلویزیون لطمه می زند یا خیر؟

صد در صد لطمه وارد می کند. هر اتفاقی که خارج از استاندارد و قائده انجام شود باعث بر هم زدن نظم و انظباط در آن حوزه می شود و لطمه های جبران ناپذیری به آن وارد می شود.

تلویزیون با انجام چه اقداماتی می تواند در رقابت با شبکه نمایش خانگی عقب نماند؟ رسانه ملی اگر بتواند تعداد تولیداتش را بالا ببرد و ایجاد اشتغال کند. با ارتقای کیفیت تولیدات که امر خیلی مهمی است اگر تمام اقشار جامعه در گروه های مختلف سنی را به عنوان مخاطب جذب کند بطوریکه آثار کمی و کیفی مخاطب خود را داشته باشند. البته شبکه نمایش خانگی هنوز در شهرهای کوچک و روستاها جایگاه خود را پیدا نکرده و با سرعت پایین اینترنت مخاطب فراگیر ندارد و تلویزیون هنوز به عنوان رسانه منتخب حرف اول را می زند.

شبکه نمایش خانگی در شهرهای بزرگ مخاطب دارد در صورتی که تلویزیون همچنان از حجم یک سریال حدود 20 میلیون نفر بیننده دارد ولی شبکه نمایش خانگی اگر بیننده اش به این رقم یعنی حدود 10 درصد از کل جمعیت یا شاید هم کمتر برسد در جذب مخاطب موفق بوده است. با توجه به وضعیت موجود بعید می دانم که شبکه نمایش خانگی بخواهد با رسانه ملی رقابت کند. چون این رقابت بی معنی است وقتی اکثر مردم مخاطب رسانه ملی هستند.

به نظرم وقتی بخشی از هنرمندان کشور هنوز به رسانه ملی پایبند هستند و در این رسانه بازی می کنند با بالا بردن هزینه و دستمزدها به بازیگر و رفع یکسری مشکلات اتفاق خاصی در تلویزیون نمی افتد.

چه چشم اندازی از رقابت شبکه نمایش خانگی و تلویزیون در آینده دارید؟ در این رقابت جای نگرانی نیست. در واقع رسانه ملی به علت کثرت بیش از حد مخاطبی که در اختیار دارد برگ برنده را درست دارد.

آیا ممیزی های تلویزیون در پایین آمدن مخاطبین موثر است یا خیر؟ خیر، به نظرم موثر نیست. حتی تاثیر منفی هم نداشته و جای نگرانی نیست چون اگر کل جمعیت کشور را 85 درصد در نظر بگیریم اولین سریال نوروزی تلویزیون، امسال با  45 درصد مخاطب، دومین سریال 42 درصد مخاطب و سومین سریال با 38 درصد بیننده یعنی حدود 25 میلیون نفر مخاطب داشته است. این آمار نشان می دهد رسانه ملی هنوز مخاطبان خود را دارد.

 این روزها در حال چه فعالیتی هستید؟ برنامه ای در دست تهیه ندارم.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دستمزد تلویزیون استاندارد رقابت رسانه ملی ایجاد اشتغال جامعه اینترنت رسانه مشکلات مشکل ایجاد اشتغال اینترنت تلویزیون جامعه دستمزد رسانه ملی رقابت صدا و سیما برنا فیلم هنرمند سینما سریال بازیگر کارگردان تهیه کننده مخاطب شبکه نمایش خانگی کتاب قانون محسن علی اکبری مردان آنجلس روزهای ابدی همیشه پای یک زن در میان است شبکه نمایش خانگی رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۷۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانه‌ها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درست‌تر سلبریتی‌ها می‌شود.

به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن می‌شود.

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.

با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرم‌های داخلی است، می‌توان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر می‌توان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشه‌ای هستند؟!

۱-هر چند برخی سریال‌ها در سال‌های اخیر مروج زندگی‌های تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایه‌ها و تعریضات غیرمنصفانه‌ای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.

۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و می‌دهند.

واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریال‌ها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی می‌کنند.

۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنام‌های متعدد از ویژگی‌های غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم می‌گذارد.

۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال می‌توان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگی‌های لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است
  • (ویدئو) دود غلیظ نمایش خانگی در چشم مخاطب!
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی