Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@22:14:35 GMT

لزوم افزایش فعالیت خیران در دانشگاه‌های کشور

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۹۲۷۴

لزوم افزایش فعالیت خیران در دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، محمدتقی نظرپور امروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه ولیعصر (عج) اظهار کرد: بخش زیادی از مجموعه اقدامات در رفسنجان و دانشگاه توسط خیران بوده و ما هم باید کمک کنیم فعالیت خیران و سایر فعالیت‌ها به نتیجه مثبت برسد و این ظرفیت را در دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی کشور بیشتر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اداری مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بحث توجه به منابع انسانی در حوزه آموزش عالی هم که مطرح می‌شود، دو رکن بارز و برجسته است؛ یکی بحث اعضای هیأت‌علمی و بحث کارکنان است که اگر بخواهیم خدمات ارزنده‌ای داشته باشیم انتظار داریم اعضای هیأت‌علمی قدم‌های موثری بردارند و متعاقبا هم این اعضا انتظار دارند دولت و مجلس قدم‌های موثری بردارند.

وی ادامه داد: وضعیت دریافتی حقوقی همکاران هم انجام خواهد شد، در حوزه اعضای هیأت‌علمی هم کارهای خوبی انجام شده و بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت‌علمی مد نظر است.

نظرپور گفت: اگرچه درآمد اختصاصی دانشگاه‌های کشور 30 درصد است، اعتبارات آموزش عالی در 1400 حدود 20 هزار میلیارد تومان است که 7 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها است، درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها در برخی فعالیت‌های دانشگاه‌ها کم نشده که بیشتر شده و باید به سمت نسل 4 پیش برویم.

نظرپور خاطرنشان کرد: خوشبختانه برخی دانشگاه‌ها برنامه متنوع در این حوزه‌ها را دارند و چشم‌اندازی مشخص کردند تا دانشگاه بر اساس 5 سال به کجا برسد.

وی تصریح کرد: درآمد عمومی دانشگاه باید هزینه شود ولی درآمد اختصاصی دانشگاه بر عهده مدیریت و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه است که این بخش باید فعال‌تر شود و انتظار می‌رود اگر هیأت رئیسه در قانون بودجه رقمی مشخص کرده، این رقم را در بین دانشکده‌ها و بقیه فضاها پخش کند که می‌تواند بر اساس برنامه منسجم پیش برود و درآمدهای اختصاصی را در راستای پیشبرد اهداف ایجاد کند.

معاون اداری مالی وزارت علوم در ادامه اظهار کرد: صرفه جویی در منابع مصرفی است، در حوزه برق، گاز آب، اقلیم این منطقه گرم و خشک است و صرفه‌جویی مهم است، با اینکه خشکسالی را داریم وضعیت نامناسبی هم در دریافت نزولات آسمانی داریم، بنابراین دانشگاه می‌تواند در جمع‌آوری پساب‌ها که قدم‌های ارزنده‌ای برداشته است، موفق باشد.

فرماندار رفسنجان هم گفت: از دیرباز خیرین در حال آبادانی این منطقه هستند و این آثار نشان دهنده حس مسئولیت اجتماعی است که از نگاه خیرخواهانه ایجاد شده‌اند.

فصیحی‌هرندی افزود: دانشگاه‌ها نقشی در راستای تربیت نسل جوان ایفا می‌کنند و امیدواریم انگیزه دانشگاه ولیعصر در راستای تربیت و حفظ دانشجوها و نیروهای انسانی متفکر باشد.

انتهای پیام/80016/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت علوم فناوری دانشگاه آموزش عالی درآمد اختصاصی دانشگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۹۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروفسور‌های ضداسرائیل

دانشگاه‌های شرق تا غرب امریکا عرصه فریاد خشم از جنایات صهیونیست‌هاست. افزایش روزافزون صف معترضان در شرایطی است که اساتید هم به طرق مختلف حمایت خود را از این اعتراضات اعلام کرده‌اند. 

تظاهرات بی‌سابقه در راستای همبستگی با فلسطینیان به بیش از ۵۸دانشگاه، مؤسسه و دانشکده در سراسر امریکا سرایت کرده است، اما اقدامات در برخی از این دانشگاه‌ها تأثیرگذار‌تر و به تبع آن واکنش پلیس هم شدیدتر بوده است. در دانشگاه اوهایو در شرق امریکا، پلیس به دانشجویان تحصن‌کننده، حمله و شماری از آنان را بازداشت کرد. در نیویورک محوطه دانشگاه جورج‌واشینگتن مملو از چادر‌هایی بود که دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه آنها را نصب کردند. ضمن اینکه به دانشجویان بیرون دانشگاه اجازه ورود به محوطه دانشگاه داده نشد. همچنین در شمال ایالات متحده دانشجویان دانشگاه مینه‌سوتا به تظاهرات حمایت از فلسطین ملحق شدند و توقف نسل‌کشی را خواستار شدند. در ایالت تگزاس هم دانشجویان دانشگاه کالمر به تظاهرات ادامه دادند. شدت بازداشت‌ها در این تظاهرات به حدی بود که اعتراضات را سرکوب کرد. در دانشگاه آتلانتا در ایالت جورجیا خشونت شدید بود. نیرو‌های امنیتی تعدادی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی را بازداشت کردند، اما این بار برخلاف دانشگاه کالمر، بازداشت‌ها باعث نشد تظاهرات‌ها متوقف شود. دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک در این زمینه نقش پیشرو را ایفا کرد. دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه شب و روز دست از اعتراض نمی‌کشند. در دانشگاه نورث‌ایسترن، ۱۰۰ نفر از دانشجویان به دلیل همبستگی با غزه بازداشت شدند. در امریکا شمار دانشجویان دستگیرشده به ۶۰۰ نفر رسیده است. دامنه این اعتراضات به اروپا هم گسترش یافته و پس از فرانسه، دیروز پلیس آلمان به سمت محل تجمع معترضان حامی فلسطین در مقابل دفتر صدراعظم حمله برد و ۷۵نفر را بازداشت کرد و چادرهای‌شان را از میان برداشت. 

 اساتید سپر بلای دانشجویان شدند

شمار قابل‌توجهی از اعضای هیئت علمی امریکا در کنار دانشجویان معترض ایستاده‌اند. در دانشگاه اموری جورجیا، اعضای هیئت علمی در تظاهرات طرفدار فلسطین دستگیر شدند که خبر دستگیری امیل کمه، استاد زبان انگلیسی و مطالعات بومی و نوئل مک آفی، رئیس گروه فلسفه انعکاس فراوانی داشت. با توجه به تظاهرات گسترده دانشگاه‌ها، مراسم رسمی فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی لغو و از سخنرانی اثنا‌تبسم، دانشجوی مسلمان جلوگیری شد. بریتانی فریدمن، دانشیار جامعه‌شناسی می‌گوید: «متأسفانه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به جای پاسخگویی به نگرانی‌های اساتید و دانشجویان در مورد لغو سخنرانی اثنا‌تبسم و دستگیری معترضان مسالمت‌آمیز، رویکرد مستبدانه خود را دوچندان کرده و جنبه‌ای از فارغ‌التحصیلی را که دانشجویان به دست آورده‌اند و مشتاقانه منتظر آن بودند، لغو کرده است.» او تصریح کرد: «دیدن وضعیت کنونی آموزش عالی در کشور ما، قرار گرفتن گسترده دانشجویان در معرض خشونت پلیس و بی‌توجهی کامل به آنچه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ادعا می‌کند، ناامیدکننده است.» اساتید و دانشجویان در دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه نیویورک دستگیر شدند. در شرایطی که برخی از دانشجویان کمی بعد از حفاظت از دانشجویان مسلمانی که نماز به پا داشته بودند، دستگیر شدند، تعدادی از اساتید زنجیره انسانی تشکیل دادند تا میان دانشجویان و نیرو‌های پلیس حصار ایجاد کنند. در پرینستون، کلاس‌هایی مانند کلاسی که ماکس وایس برگزار و تاریخ فلسطین و صهیونیست‌ها را تدریس می‌کند، حتی در حین برگزاری برخی تظاهرات‌ها، برگزار شد. به‌تازگی وایس به ده‌ها عضو هیئت علمی دیگر در نیوجرسی پیوست. آنها نامه‌ای سرگشاده، در حمایت از معترضان دانشکده و دانشجویان کلمبیا نوشتند که مضمون آن این است: «ما، اساتید و کارکنان دانشگاه پرینستون، همبستگی و حمایت خود را با دانشجویان دانشگاه کلمبیا و کالج بارنارد تأیید می‌کنیم که همچنان به درخواست دانشگاه به مخالفت با نسل‌کشی اسرائیل در غزه و اشغال مستمر کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی ادامه می‌دهند.» در این نامه آمده است: «سرزمین فلسطین. ما به طور کامل از حقوق همه اعضای جامعه دانشگاه، از جمله دانشجویان، برای شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز در کلمبیا، پرینستون و در تمام محوطه‌های دانشگاه حمایت می‌کنیم.»

 تزریق پول به MIT

در ایالات متحده، کالج‌ها باید هدایا و قرارداد‌ها با منابع خارجی را گزارش کنند، اما شواهد حاکی از این است که این روند با اخلال‌هایی مواجه بوده است و کالج‌ها گاهی اوقات با هدایت پول از مسیر بنیاد‌های جداگانه‌ای که از طرف آنها کار می‌کنند، از گزارش‌دهی طفره می‌روند. براساس گزارش گاردین، حدود ۱۰۰ کالج ایالات متحده هدایا یا قرارداد‌هایی را از رژیم صهیونیستی به مبلغ ۳۷۵ میلیون دلار در دو دهه گذشته گزارش کرده‌اند. با این حال، داده‌ها حاوی اطلاعات کمی در مورد اینکه پول از کجا می‌آید، یا چگونگی استفاده از آن است. برخی دانشجویان دانشگاه MIT اسامی چندین پژوهشگر را منتشر کرده‌اند که از وزارت جنگ صهیونیست‌ها برای پروژه‌هایی پول می‌گیرند که به گفته دانشجویان می‌تواند به ناوبری هواپیما‌های بدون سرنشین و حفاظت موشکی کمک کند. در مجموع، دانشجویان طرفدار فلسطین می‌گویند، MIT طی یک دهه گذشته، بیش از ۱۱ میلیون دلار از وزارتخانه یاد شده، پول دریافت کرده است. 

 نگرانی جدی از سرکوب وحشیانه

سازمان ملل از دستگیری‌ها در دانشگاه‌های امریکا ابراز نگرانی کرد. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک هم در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به برخورد پلیس امریکا با دانشجویان حامی فلسطین و مردم غزه نوشت: «ما سرکوب وحشیانه و خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز گسترده حامی فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده را به‌شدت محکوم می‌کنیم. خشونت پلیس ایالات متحده و استفاده بیش از حد از زور در تجمعات مسالمت آمیز و هدف قرار دادن دانشجویانی که از پایان دادن به جنگ و نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کنند، یک نگرانی جدی است.»

منبع: روزنامه جوان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پروفسور‌های ضداسرائیل
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • وزیر علوم وارد یاسوج شد
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • ماجرای اهدای دکترای افتخاری به رئیسی و انتقادی که گاف از آب درآمد!