Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالقاسمی با اشاره به بی اثر بودن معاهدات بین المللی در عدم استفاده از سلاح های شیمیایی در تهاجمات نظامی کشورها گفت: ; کمپانی های غربی از صدام برای بکارگیری سلاح های شیمیایی حمایت می کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حسن ابوالقاسمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی با اشاره به بی اثر بودن معاهده های بین المللی در جلوگیری از استفاده از سلاح های شیمیایی و عوض شدن جای ظالم و مظلوم در این معاهدات گفت: باید آمادگی لازم در زمینه تهاجم سلاح های کشتار جمعی شیمیایی در کشور داشته باشیم تا در آینده بتوانیم در این زمینه از خود دفاع کنیم و مورد تهاجم این سلاح ها قرار نگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه ایران بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی بعد از جنگ جهانی محسوب می شود، افزود: سلاح های کشتار جمعی یکی از ابعاد تهدیدات است و باید بگوییم استفاده از ابزارهای شیمیایی در بعد نظامی برای محیط زیست نیز تهدیدات زیادی را به وجود می آورد.

 

وی گفت: تهدیدات استفاده از مواد شیمیایی برای کشورهایی که از آمادگی زیرساخت لازم برخوردار نیستند تهدیدات شیمیایی گسترده ای را ایجاد می کند.

 

وی با اشاره به موضوع کرونا و شیوع این ویروس در دنیا یادآور شد: در شیوع این ویروس می بینیم که چه اتفاقاتی در کشورها رخ داد و چه کشورهایی توانستند کنترل لازم بر این بیماری را به دست بگیرند. در موضوع کرونا کشورهای شرقی به خوبی توانستند مدیریت کنترل این ویروس را به دست بگیرند، همان طور که می بینیم در چین کشتار زیادی اتفاق نیفتاد اما کشورهای غربی نتوانستند مدیریت خوبی را در این زمینه اعمال کنند.

 

ابوالقاسمی ادامه داد: در عوامل شیمیایی و پرتوزا نیز به گونه ای است که باید این آمادگی از قبل وجود داشته باشد و راه های مختلفی را در این زمینه امتحان کرده باشیم. مدعیانی که احساس آمادگی در زمینه کرونا داشتند، خسارت 500 تا 600 هزار را نفر دیدند در حالی که در کشورهای غربی این خسارات بسیار کمتر بود، این موضوع نشان دهنده اقتدار در حوزه بهداشت است و مدلی که در این حوزه انتخاب شده و در کشور پیاده می شود. امروز می توانیم قضاوت کنیم چه مدلی برای اقتدار بهداشتی در کشور بهتر است.

 

وی با اشاره به استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ تحمیلی تصریح کرد: برخی ادعا می کنند که صدام مجبور بود از سلاح های شیمیایی استفاده کند، این امر اتهامی واهی است زیرا اسناد نشان می دهد قبل از جنگ تحمیلی نیز صدام از سلاح های شیمیایی در کردستان عراق استفاده کرده است. در آغاز جنگ نیز بیش از سه ماه از جنگ نگذشته بود که عراق از این سلاح ها در دی ماه 59 استفاده کرد. صدام در شروع جنگ آمادگی استفاده از سلاح های شیمیایی را داشت، این موضوع در 242 بار بمباران شیمیایی و شش هزار بمب شیمیایی در حملات دشمن صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: در دوره اول استفاده از سلاح های شیمیایی از ابتدای جنگ تا خرداد 61 صورت گرفت و در دوره دوم از خرداد 61 تا سال 65 و در دوره سوم از سال 66 تا پایان جنگ این حملات ادامه داشت.

 

وی با اشاره به وسعت مجروحان و آسیب دیدگان از بمباران شیمیایی در حلبچه و اشنویه خاطرنشان کرد: اگر باران در آن شب نبود خسارات ناشی از بمباران شیمیایی سنگین تر از واقعه سردشت بود. آن شب دو هزار نفر از هموطنان مجروح شیمیایی شدند و به دلیل بارش باران این بمباران به فاجعه ملی تبدیل نشد و بعد از بمباران اشنویه رژیم بعث محکوم شد اما بعد از آن صدام کوتاه نیامد و این امر نشان می دهد عامل بازدارنده برای ممانعت از بکارگیری سلاح های هسته ای توسط صدام وجود نداشت.

 

وی یادآور شد: رژیم صدام توسط ده ها کمپانی غربی مورد حمایت قرار داشت تا سلاح های شیمیایی را به نحو موثرتر و تکامل یافته تر استفاده کند. استفاده از سلاح های شیمیایی توسط رییس جمهور ایالات متحده چندین بار خاطرنشان شد و این امر نشان داد که هیچ عامل بازدارنده ای برای عدم استفاده از این سلاح توسط صدام وجود ندارد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در مورد حملات شیمیایی دشمن یادآور شد: در این حملات فقط استفاده از گاز خردل نبود و استفاده از گازهای اعصاب نیز توسط دشمن به کار گرفته می شد و شهرهای هویزه، پیرانشهر، سردشت، حلبچه، اشنویه و خرمشهر خاطراتی را در استفاده از این سلاح ها به یاد دارند.

 

وی در مورد بار اقتصادی استفاده از این سلاح ها یادآور شد: بار اقتصادی استفاده از این سلاح ها و هزینه بیماری کم نیست و نزدیک به 567 میلیون و 610 هزار تومان هزینه سیستم پزشکی و غیر پزشکی هر فرد برای جانبازان سلاح های شیمیایی است که البته این رقم در آن زمان برآورد شده است.

 

وی گفت: ارزش زندگی از دست رفته بر اثر استفاده از گاز خردل و سلاح های شیمیایی از 24 میلیارد تا 626 میلیون دلار برآورد شده است.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: سازمان منع سلاح شیمیایی سلاح شیمیایی استفاده از سلاح های شیمیایی استفاده از این سلاح سلاح ها یادآور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۰۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حضور و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار بخش کشاورزی موجب تحول و جهش تولید در این بخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سید علی احمدزاده عصر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و اعضای صندوق توسعه بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر حمایت جدی از توسعه بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: استعدادهای حوزه کشاورزی باید با انجام مطالعات شناسایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بیشترین نقش‌آفرینی را در این بخش داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های بخش کشاورزی باید توسعه یابند و فعال‌تر شوند، افزود: حمایت از این صندوق از طریق اختصاص اعتبارات با هدف حمایت از تمام کشاورزان و سهامداران استان مدنظر باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود ۱۶۱ تعاونی و تشکل بخش کشاورزی، گفت: در راستای مردمی‌سازی دولت و تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم زمینه مشارکت کشاورزانی که عضو این صندوق هستند برای جهش در بخش کشاورزی فراهم شود.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی و سایر بخش‌های حوزه کشاورزی فرصت مناسبی برای مشارکت مردم است و بخش کشاورزی زمینه ساز حضور مردم در این بخش باشد.

احمدزاده خاطرنشان کرد: وجود آب فراوان، زمین‌های مستعد و اراضی کشاورزی باید توسعه اشتغال و تحول در این بخش را فراهم کند.

کد خبر 747964

دیگر خبرها

  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • ظرفیت های مردمی در اجرای طرح نماد بکارگیری شود
  • رئیس‌جمهور: تفاوت معناداری در نگاه ایران و کشورهای غربی به قاره آفریقا وجود دارد / لزوم توسعه روابط ایران و آفریقا
  • حرف‌های سیدجواد هاشمی درباره رپ کردنش
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • باقری: انتظار حل موضوع فلسطین حین اشغالگری واقع‌بینانه نیست
  • دستگاه قضا؛ نماد اعتمادمردم به نظام اسلامی
  • حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند