Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر فاطمه خمسه در سومین جلسه هماهنگی و پیگیری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری استان قزوین با اعلام این موضوع که ۳۳۲ هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده اظهار کرد: این میزان اراضی کشاورزی تجهیز شده به سامانه نوین آبیاری در قالب ۱۴ طرح در سطح استان اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص سهم هر یک از شهرستان‌های استان در اجرای طرح‌های اجرا شده سامانه نوین آبیاری افزود: از این میزان طرح اجرا شده، سهم شهرستان قزوین ۱۸۸ هکتار، آبیک ۶ هکتار، تاکستان ۳۵ هکتار، البرز ۳۹,۵ هکتار و بوئین زهرا ۶۴.۲ هکتار می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول برای اجرای طرح‌های سامانه نوین آبیاری بیش از ۱۱۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری در دست اجرا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۱۵۶ طرح در سطحی بالغ بر ۳ هزار و ۴۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در دست اجرا است و به طور متوسط حدود ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم ظرف چند ماه آینده به مرور شاهد به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه سهمیه سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده برای استان قزوین در سال جاری ۵ هزار هکتار است، تصریح کرد: در صورت اجرا و تجهیز این ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری، مساحت کل اراضی باغی و زراعی استان که به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، به بیش از ۶۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت که این امر اتفاق بزرگی خواهد بود.

خمسه با بیان اینکه با توجه به کاهش بارندگی در سال زراعی جاری و تداوم معضل خشکسالی کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره‌وری بیشتر از آب موجود اهتمام ویژه به اجرای سامانه‌های آبیاری نوین داشته باشند، یادآور شد: کشاورزان از فرصتی که دولت در زمینه کمک‌های بلاعوض برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین با هدف پایداری تولید و افزایش بهره‌وری آب فراهم کرده است، استفاده کنند و هرچه زودتر نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی خود به این سامانه‌ها اقدام نمایند.

کد خبر 5246782

منبع: مهر

کلیدواژه: فاطمه خمسه وزارت جهاد کشاورزی قزوین ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر آمار کرونا انتخابات 1400 قوه قضاییه گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل هفته قوه قضاییه ایلام شیوع کرونا واکسن کرونا کنکور سراسری سامانه های نوین آبیاری سامانه نوین آبیاری اراضی کشاورزی کشاورزی استان استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۱۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر اداره جهادکشاورزی اسدآباد از افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در سال‌جاری در این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته میزان سطح زیرکشت کلزای این شهرستان حدود ۱۴۸ هکتار بوده که این میزان در سال زراعی جاری به ۳۷۰ هکتار افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعهد کشت کلزا شهرستان اسدآباد در سال‌جاری حدود ۷۰۰ هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان تعهد بیش از ۵۰ درصد تعهد محقق شده و ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان انجام شد.

مرادی، یکی از جمله مشکلات کشاورزان کلزاکار را سرمازدگی برشمرد و یادآور شد: امسال سرمازدگی سطح زیرکشت کلزا در این شهرستان موجب شد تا از ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان حدود ۲۰ هکتار آن دچار بدسبزی و سرمازدگی و شوک شود که با این اتفاق در حال حاضر سطح زیرکشت موجود حدود ۳۵۰ هکتار است.

وی از پیش‌بینی برداشت ۸۷۵ تا ۱۰۰۰ تن کلزا از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا میانگین ۲.۵ تا ۳ تن محصول قابل برداشت خواهد بود.

مرادی، تعداد کلزاکاران این شهرستان را ۱۲۸ نفر برشمرد و مطرح کرد: محصول کلزای شهرستان به کارخانه روغن نهاوند ارسال می‌شود، ضمن اینکه از سال گذشته در شهرستان بهار نیز یک سیلو برای تحویل و خرید تضمینی کلزاکاران اسدآبادی اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد