Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، چندی پیش کمیسیون ماده ۲۴ مکرر قانون معادن استان مرکزی با وجود مخالفت منابع طبیعی و دادگستری مجوز اکتشاف و بهره برداری مس از پهنه معدنی وسیع ۴۸۰۰ هکتاری در محدوده شهرستان‌های شازند، اراک و خمین را مصوب و صادر کرد.

با توجه به اینکه این پهنه وسیع زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون بادامچه و گون است صدور این مجوز اعتراض‌های مردمی و نهاد‌های قانونی را در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله معترضعین فعالان حوزه محیط زیست بودند که با توجه به پیامد‌های زیست محیطی زیستگاه گونه‌های گیاهی و تخریب گسترده این نوع بهره برداری را مخرب و رویه صدور مجوز بهره برداری از این پهنه را ناصحیح و دور زدن قانون توصیف کردند.

پاسخ منابع طبیعی  درباره اجازه تخصیص معدن منفی بوه و هست

عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم در خصوص فعالیت معدن مس در پهنه ۴۸۰۰ هکتاری منطقه بین اراک، خمین و شازند گفت: از ابتدا و طبق قانون پاسخ منابع طبیعی به استعلام انجام‌شده درباره اجازه تخصیص معدن در این منطقه منفی بود.

محمدی افزود:، اما در جلسه کمیسیون ماده ۲۴ مکرر قانون معادن متشکل است از استاندار، رئیس سازمان صنعت معدن تجارت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، خانه معدن، نظام‌مهندسی معدن، منابع طبیعی و دادگستری با وجود مخالفت منابع طبیعی و دادگستری اجازه فعالیت معدن مصوب شد.

پس از تصویب موضوع در کمیسیون با توجه به منع صریح قانون، منابع طبیعی وارد عمل شد و دستور توقف این صورتجلسه را از دادستان گرفت و نگذاشت اجرایی شود، همچنین شکایتی برای ابطال آن انجام گرفت که قاضی به آن ورود کرده و با برگزاری اولین جلسه بررسی پرونده حرف ما را پذیرفت و هم اکنون در حال طی مراحل کارشناسی است.

اعتراض فعالان محیط زیست به صدور مجوز معدن

چند روز پیش یکی از سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان مرکزی طی نامه‌ای با اشاره به صدور مجوز معدن مس در حوالی اراک و شازند و در پهنه ۴۸۰۰ هکتاری زیستگاه ارزشمند گونه‌های گون و بادامچه این کار را نقض حقوق عامه و تخریب عرصه‌های بکر طبیعی با دور زدن قانون توسط برخی مدیران استان عنوان کرده بود.

این نامه خطاب به دستگاه قضائی با ارائه توضیحاتی خواستار پیگیری توقف عملیات اکتشاف و ابطال صدور مجوز پهنه معدنی معدن مس شازند شده بود.

فعالیت معدن فعلا متوقف شده اما حکم قطعی را دادگاه می دهد

قربانی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی اراک از صدور دستور توقف عملیات اکتشاف این پهنه معدنی در راستای حفظ حقوق عامه خبر داد.

قربانی افزود: این دستور مصوبه مورخه ۲۰ اردیبهشت امسال است که از سوی هیئت حل اختلاف ماده ۲۴ مکرر قانون معادن برای انجام اکتشاف در مساحتی برابر با ۴۸۰۰ هکتار در محدوده شهرستان‌های اراک و شازند، در همان زمان صورت گرفته است.

او اضافه کرد: از طرفی اداره منابع طبیعی دادخواستی به خواسته دستور موقت مبنی بر منع اجرای مصوبه مذکور (مصوبه کمیسیون ماده ۲۴ مکرر که به معدن اجازه فعالیت می‌دهد) و ابطال آن تقدیم دادگاه عمومی حقوقی اراک کرده که در حال رسیدگی است.

دادستان اراک بیان کرد: دستور منع اجرای مصوبه مورد اشاره موقتی و قابل عدول در راستای حفظ حقوق عامه و ایجاد فرصت برای اداره منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان دستگاه‌های متولی و ذینفع بوده و این دستور دائمی نبوده و قابل عدول نیز هست.

او ادامه داد: با پیگیری منابع طبیعی و طرح دعوا در مرجع ذیصلاح در موقعیت فعلی، تکلیف از این مرجع ساقط شده و حکم قطعی دادگاه در این خصوص موضوع را تعیین تکلیف خواهد کرد.

با توجه به موضع مهم محیط زیست و  و طرح دعوا از جانب مرجع قانونی باید دید بالاخره رای دادگاه چگونه صادر می شود.

انتهای پیام / ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معادن استان مرکزی شهرستان اراک منابع طبیعی استان مرکزی پهنه معدنی صدور مجوز محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۲۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: حیدر فتح‌زاده در نشستی با معاونان شورای نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد:  بخش اعظمی از سهم ارزش افزوده استان مربوط به بخش معدن بوده و بر اساس آمارگیری سال گذشته حدود ۱۳.۷ درصد سهم ارزش افزوده معدن کل کشور در آذربایجان شرقی است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۸ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان در بخش معدن استان سرمایه گذاری شده و میزان اشتغال این بخش هفت هزار و ۸۲۷ نفر است.

وی وضعیت نرخ مشارکت و نرخ بیکاری استان را مطلوب دانست و افزود: ۴۲ درصد ارزش افزوده استان مربوط به صنعت و معدن، ۹ درصد در بخش کشاورزی و مابقی ارزش افزوده استان در بخش خدمات است.

فتح زاده افزود: اصلی‌ترین قابلیت فراروی توسعه استان، تعدد و توانمندی بخش خصوصی استان است که توانسته بخش اعظم فرصت‌ها و منابع توسعه در استان از جمله اراضی حاصلخیز، معادن، بازار خدمات، مرز و ... را در مسیر فرآوری و مولدسازی قرار دهد و با هدایت سرمایه‌گذاری‌های گسترده و ایجاد کارگاه‌ها و کارخانه‌های متنوع، بستر مطلوبی برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی فراهم سازند.

وی گفت: بر اساس آخرین برآوردهای مرکز آمار ایران این استان با ۴ میلیون و ۷۵ هزار نفر جمعیت دارای ۲۳ شهرستان، ۷۲ شهر، ۱۴۲ دهستان و ۵۲ بخش است. تبریز به عنوان پرجمعیت ترین شهر آذربایجان شرقی، ۴۱ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

فتح‌زاده تصریح کرد: آذربایجان شرقی ۲۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آذربایجان و ارمنستان دارد و سهم ارزش افزوده این استان از کل کشور ۳.۶ درصد است.

دیگر خبرها

  • بررسی علت مرگ کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت
  • اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند در خوسف