Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چند شروع فعالیت‌های تئاتری و هنرمندان این عرصه در سال ۱۴۰۰ تا نیمه بهار به صبر و گذار زمان نیازمند داشت، اما با آغاز تابستان آخرین سال قرن، شاهد رونق گرفتن هرچه بیشتر اجراهای عمومی و حضور بیش ‌از پیش مخاطبان در سالن‌های نمایشی هم‌زمان با اطمینان حاصل کردن از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اصل فاصله‌گذاری اجتماعی جهت پاسخ‌دهی به نیاز روحی و روانی‌شان با محصولات هنری بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا بار دیگر سالن‌ها و تماشاخانه‌های حاضر در پایتخت روزهای پرجنب‌وجوشی را در حوزه اجرای عمومی و میزبانی از مخاطبان پشت سر بگذارند.

 از سوی دیگر با شروع فصل تابستان همواره شاهد آغاز فعالیت‌های مدیران اجرایی، مسئولان و دست‌اندرکاران عرصه هنرهای نمایشی برای میزبانی از رویدادها و جشنواره‌های تئاتری کشور هستیم. ‌رویدادهایی که اغلب آن‌ها در نیمه دوم سال برگزار می‌شوند.

همچنین با توجه به سپری‌شدن هفته‌های پایانی کار دولت دوازدهم بخشی دیگر از فعالیت مدیران و دست‌اندرکاران عرصه‌های گوناگون ازجمله حوزه فرهنگ و هنر به سرانجام رساندن کارهای باقیمانده و وعده ‌داده‌ شده تا پایان دوره ‌مدیریت‌شان است.

همه این‌ها دست‌به‌دست همدیگر داده تا عرصه تئاتر کشور با آغاز تابستان ۱۴۰۰ شاهد رویدادها و اتفاقات مختلف و متعددی باشد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها در طی همین سه روز آغازین هفته می‌توان به حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از مترجمان و نمایشنامه‌نویسان، امضای تفاهم نامه معاونت هنری و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تودیع مدیر روابط‌ عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، برگزیده شدن مترجم نمایشنامه اهل قبور از سوی موسسه مترجمان ادبی آمریکا، آغاز پخش تتراکرومات در تلویزیون تئاتر ایران، تغییر در ترکیب بازیگران اسطرلاب و حمایت ایرج راد از فشار کار هنرمندان تئاتر در دوران کرونا اشاره کرد.

حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از مترجمان و نمایشنامه‌نویسان

دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی (انتشارات نمایش) با همراهی کردن نویسندگان در فرایند تولید تکوینی نمایشنامه، از متون تولیدی اعضای کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر در پروژه‌ای با عنوان «۱۴۰۰» حمایت می‌کند.

انتشارات نمایش به منظور ایجاد روحیه و انگیزه و حمایت قانونمند از کسب و کار حرفه‌ای نمایشنامه‌نویسان عضو کانون در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و همچنین ایجاد فرصت برای آفرینش متون نمایشی ایرانی ارزشمند؛ در تفاهمی با هیئت مدیره‌ کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران، با ارائه کمک هزینه نگارش و نشر آثار تا سقف ۳۵ اثرجدید اعضای این کانون را که در فرایند این پروژه تولید می‌شوند را مورد حمایت خود قرار می‌دهد.

این فرایند با ارائه‌ طرح و نگارش تدریجی نمایشنامه، از ۲۵ خرداد ماه سال جاری آغاز شده است و با انتشار آثار در مهرماه همین سال پایان خواهد یافت.

این فرآیند طی اعلام فراخوان و شرایط مندرج در شیوه‌نامه‌ پیوست آن صورت می‌گیرد و تنها مختص اعضای کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران است. فراخوان و شیوه‌نامه‌ شرکت در این پروژه از طریق هیئت مدیره این کانون در دسترس اعضا قرار گرفته است.

امضای تفاهم نامه معاونت هنری و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

سیدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی‌اوسط هاشمی؛ رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تفاهم نامه همکاری در زمینه آموزش هنر امضا کردند.

توسعه کمی و کیفی فرهنگ کار، مهارت‌آموزی و کارآفرینی مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه کسب شایستگی‌های پایه فنی مورد نیاز بازار کار، حرفه‌ها و مشاغل حوزه مربوطه، کمک به شناسایی استعدادهای هنری و ایجاد فرصت‌های آموزش غیر رسمی در حوزه فرهنگ و هنر کشور، معرفی هنرهای بومی و محلی و استفاده از ظرفیت هنرهای اصیل در آموزش‌های آزاد فرهنگی و هنری، توسعه زیر ساخت‌های آموزش الکترونیک و آموزش‌های مجازی از اهداف این تفاهم نامه است.

همکاری به منظور شناسایی، استانداردسازی، برنامه‌ریزی، اشاعه، اجرا و نظارت بر آموزش‌های فرهنگی و هنری، تمرکز بر همکاری مشترک آموزشی در رشته‌های مختلف آموزش‌های آزاد هنری در شاخه‌های: موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنرهای سنتی، خوشنویسی، مد و لباس و ...، تدوین و به‌روزرسانی استانداردهای آموزشی و تعامل در بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان هنری و فرهنگی از موارد این تفاهم نامه است.

هسته اولیه تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هسته آموزشی است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امضای تفاهم نامه گفت: هسته اولیه تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هسته آموزشی است. هنرستان‌ها با بیش از یک قرن سابقه، بخش مهمی از جریان آموزش هستند و اهمیت آموزش در قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب سال ۱۳۶۵ هم آمده است.

حسینی درباره روند هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: از سال ۱۲۸۱ تا ۱۳۶۸ هشت هنرستان در کشور راه‌اندازی شد و پس از آن تا سال ۷۶ ، ۱۸هنرستان دیگر اضافه شد و از سال ۷۶ تا ۸۴ تعداد ۱۳ هنرستانِ دیگر در کشور راه‌اندازی شد و در دولت دوازدهم از سال ۹۶ تا مهرماه امسال با راه‌اندازی ۱۷ هنرستان دیگر، تعداد هنرستان‌ها به ۵۶ می‌رسد و تا مهرماه امسال، هیچ استانی بدون هنرستان هنرهای زیبا نخواهد بود.

هنر می‌تواند در توسعه اقتصادی نقشی جدی داشته باشد

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در زمینه مهارت‌آموزی هنری هم تفاهم نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در زمینه آموزش‌های مهارتی و کاردانش منعقد شد. در زمینه آموزش غیررسمی هنر نیز ۶۴۰۰ آموزشگاه آزاد هنری با مجوز دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری فعالیت می‌کنند که در چهار سالِ اخیر ۳۱ درصد افزایش داشته است.

هنر به عنوان ظرفیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند در توسعه اقتصادی هم نقش داشته باشد چون عرصه هنر درون‌زا و برونگراست و مبتنی بر خلاقیت نیروی انسانی است. با توجه به نقش و ظرفیت هنر در توسعه اقتصادی، سند توسعه هنر در سال گذشته تدوین شد و به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شد.

تودیع مدیر روابط‌ عمومی اداره کل هنرهای نمایشی

پنجم تیرماه قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زحمات محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به سبب اتمام دوران کاری و قراردی وی قدردانی کرد. در این مراسم که با حضور قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، تعدادی از مدیران اداره کل و همکاران روابط عمومی برگزار شد از مدیر روابط عمومی این اداره کل به واسطه سه سال حضور در این مسئولیت تقدیر شد.

در این مراسم قادر آشنا ضمن تشکر از فعالیت‌های سه ساله مدیر روابط‌ عمومی اداره کل هنرهای نمایشی خطاب به محسن حسن‌زاده گفت: مسئولیت روابط‌ عمومی کار سنگینی است و نیاز به تلاش تمام وقت دارد. من از سال ۱۳۹۲‌ وی را می‌شناسم و از آن زمان هم ارتباط مستمری داشتیم و در دوره مدیریت اخیر هم با دغدغه و پیگیری بیشتری کار در حوزه روابط‌ عمومی پیگیری می‌شد.

برگزیده شدن مترجم نمایشنامه «اهل قبور» حسین کیانی از سوی موسسه مترجمان ادبی آمریکا

فاطمه مدنی سربارانی مترجم هرمزگانی با ترجمه نمایشنامه «اهل قبور» به قلم حسین کیانی به عنوان نفر برگزیده موسسه مترجمان ادبی آمریکا در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد.

 مدنی سربارانی در میان برگزیدگان سال موسسه مترجمان ادبی آمریکا (۲۰۲۱ ALTA Travel Fellowship) قرار گرفت. این فهرست برندگان بورسیه‌ای هستند که از طرف موسسه مترجمان ادبی آمریکا (AMERICAN LITERARY TRANSLATORS ASSOCIATION) به مترجمان جوان برگزیده اهدا می‌شود.

 مدنی که کارشناسی ارشد خود را در رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه تهران به پایان رسانده و دکترای تئاتر آمریکای لاتین از دانشگاه ایالتی آریزونا است پیش از این ترجمه‌ نمایشنامه‌ دیوارها و آنتیگونه‌ خشمگین اثر گریسلدا گامبارو توسط نشر افراز منتشر شده است.

نمایش اهل قبور برای نخسین بار تیر ماه ۱۳۸۸ به کارگردانی حسین کیانی در سالن چهاسو مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته بود

آغاز پخش «تتراکرومات» در تلویزیون تئاتر ایران

نمایش تتراکرومات در ادامه برنامه پخش نمایش‌های جدید در تلویزیون تئاتر ایران، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

تتراکرومات به نویسندگی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدجواد صرامی سال ۱۳۹۹ در شهر اصفهان در سالن فرشچیان به مدت زمان یک ساعت روی صحنه رفته است.

به گفته کارگردان، تتراکرومات، نمایشی متشکل از۸ بازیگر برگزیده و ۴ بازیگرحرفه‌ای است. وی واژه تتراکرومات را به معنی یک نوع اختلال در چشم می‌خواند و می‌گوید: چشم انسان‌ها از این نظر به سه دسته دی‌کرومات، تیری کرومات و تتراکرومات تقسیم می‌شود. دی‌کرومات‌ها افرادی هستند که کوررنگی دارند و تیری کرومات‌ها رنگ‌ها را به صورت ثابت می‌بینند.تتراکرومات ریزترین رنگ‌ها را حتی در شب می بینند. فرض ما از چشمان مکبث در این نمایش بر تتراکرومات بودن اوست که در انتها ایمان می‌آوریم کسی که چنین شگفتی در چشمانش وجود دارد، نمی‌تواند خونخوار باشد.

نمایش تتراکرومات بر اساس مکبث ویلیام شکسپیر و با نگاهی کاملا متفاوت با آن شکل گرفته است. مکانی دارد با سه برداشت؛ یکی کاخ مکبث، یکی آزمایشگاهی خاص برای اثبات تتراکرومات بودن مکبث و دیگری مکانی برای نمایش تنش‌های درونی مکبث و لیدی مکبث پس از کشتن پادشاه! نگاه این نمایش نو و به دور از هر گونه برداشتی است که تا امروز از مکبث شکسپیر دیده‌ایم. نمایش پر از قاب‌هایی است از جدال رنگ، جدال نور، جدال وسوسه‌ها، جدال با کودکی، جدال با سکوت، جدال با عشق، جدال با مردانگی، جدال با زنانگی، جدال با عشق و حسرت؛ و در پایان آن چیزی نیست جز مرگ!

 پخش تتراکرومات به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد صرامی پیش از این روی صحنه رفته است و از ساعت ۱۸ روز  ششم تیرماه در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران آغاز شده است.

جلیل عالی پور، محمد علی رادمهر، بنفشه خوش‌گوهر، عاطفه غلامپور، پدرام پرتو، پگاه اسدی، نوید سرمدی، سارا اشتیاقی، امیر لاچیانی، حسین پناهی، رونیکا آذری و سپهر صادقی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

تغییر در ترکیب بازیگران «اسطرلاب»

اجراهای نمایش اسطرلاب در حالی از روز سوم تیر در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد که گروه بازیگران نمایش شاهد یک تغییر بود. براین اساس میثم غنی‌زاده که پیش از این در اجراهای مرکز تئاتر مولوی در نمایش به ایفای نقش می پرداخت، بار دیگر به جمع بازیگران بازگشت.

این نمایش در دو شب نخست اجرا شاهد استقبال تماشاگران بوده و تمامی بلیت‌های ظرفیت مجاز در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر توسط تماشاگران خریداری شد.

این نمایش، ماجرای خانواده‌ای درگیر بر سر میراث خانوادگی را روایت می‌کند. عموی جمع قرار بوده بمیرد و نباشد اما هست و همین وضعیت بر روابط شخصیت‌ها تاثیر گذاشته و سرنوشت همه را تغییر می‌دهد.

مهدی سقا، میثم غنی‌زاده، مژده قربانی، زهرا بهروزمنش و الناز اسمعیل‌زادگان بازیگران این نمایش هستند.

نمایش اسطرلاب غیر از شنبه‌ها، هر روز ساعت ۲۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

رسالت هنرمندان دفاع مقدس بازتاب حقیقت و زیبایی هنر است

آئین افتتاحیه نمایش خاطرات خانه‌ای که… در محل تماشاخانه سرو و با حضور حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر و از پیشکسوتان تئاتر مقاومت، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، ابوالفضل همراه بازیگر و غلامرضا کویتی‌پور از هنرمندان دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم از تلاش‌ها و زحمات امیر ارتش فرج‌الله برات‌پور و عباس رمضانی دو تن از فرماندهان و خلبانان دفاع مقدس توسط گروه نمایش خاطرات خانه‌ای که … قدردانی شد.

غلامرضا کویتی‌پور بعد از تماشای نمایش خاطرات خانه‌ای که … ضمن قدردانی از عوامل نمایش رسالت هنر را بیان حقایق و ترسیم مقاومت‌های مردم ایران در زمان جنگ دانست.

هنرمندانی که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند رسالت و زیبایی هنر را در مسیر بیان حقایق استفاده می‌کنند ولی در حق‌شان کم لطفی شده و امکانات خوبی در اختیار آنها قرار نمی‌دهند.

حمایت ایرج راد از فشار کاری هنرمندان تئاتر در دوران کرونا

ایرج راد رییس هیأت مدیره خانه تئاتر با بیان آنکه هنر همواره تاثیرگذار بوده و جذابیت‌های خود را داشته، اندیشه‌ساز و تفکر برانگیز است و مخاطبش را به راه تازه رهنمون می‌کند که اتفاقا در ایام کرونا بسیار موثر است.گفت: تئاتری‌ها جانشان را برای بقای صحنه به خطر انداختند.

هنر همواره تاثیرگذار بوده و جذابیت‌های خود را داشته است، هنر اندیشه‌ساز و تفکر برانگیز است و مخاطبش را به راه تازه رهنمون می‌کند که اتفاقا در ایام کرونا بسیار موثر است. با این حال حفظ سلامت مردم و مخاطبان باید در کنار فعالیت دوباره نمایشگاه‌ها همیشه در نظر گرفته شود.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران افزود: در موقعیتی هستیم که برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، فضا و فرصتی برای گردهمایی هنر، هنرمندان و مخاطبان را فراهم و تماشای آثار هنری، نیرو و حس تازگی را به اهالی‌اش منتقل می‌کند.

برچسب‌ها حسین مسافر آستانه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حمید نیلی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدمجتبی حسینی قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حسین مسافر آستانه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حسین مسافر آستانه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حمید نیلی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدمجتبی حسینی قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمومی اداره کل هنرهای نمایشی تلویزیون تئاتر ایران نمایشنامه نویسان فنی و حرفه ای امور هنری تفاهم نامه خانه تئاتر مدیر روابط قادر آشنا دفاع مقدس اهل قبور خانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با کسب مهارت ها و دانش جدید از طریق آموزش، کارگران می توانند صلاحیت های خود را افزایش دهند و شانس پیشرفت شغلی خود را در سازمان خود یا در بازار کار افزایش دهند. - اخبار اقتصادی -

علی حسین شهریور، معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: آموزش مهارت ها به طور کلی هم برای موفقیت فردی و هم برای موفقیت واحدهای تولیدی و خدماتی ضروری است، چراکه کارگران را قادر می سازد تا رقابتی باقی بمانند، بهترین عملکرد خود را داشته باشند و به موفقیت کلی کسب و کار کمک کنند

وی افزود: مهارت افزایی کارگران دلایل مهمتری هم دارد که از جمله آن می‌توان به بهبود عملکرد شغلی اشاره کرد؛ آموزش مهارت ها به کارگران کمک می‌کند تا دانش و توانایی های لازم را برای انجام کارشان به طور موثرتر و کارآمدتر توسعه دهند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیشرفت شغلی را از دیگر دلایل ضرورت مهارت‌‌افزایی دانست و گفت: با کسب مهارت ها و دانش جدید از طریق آموزش، کارگران می توانند صلاحیت های خود را افزایش دهند و شانس پیشرفت شغلی خود را در سازمان خود یا در بازار کار افزایش دهند.

شهریور با بیان اینکه "مهارت افزایی کارگران به افزایش بهره‌وری می‌انجامد"، اذعان داشت: آموزش می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری شود، زیرا کارگران در نقش‌های خود مهارت بیشتری پیدا می‌کنند و برای مقابله با چالش‌هایی که در کار روزمره با آن‌ها مواجه هستند، مجهزتر می‌شوند.

وی ادامه داد: انطباق پذیری نیز به‌دنبال افزایش مهارت حاصل می‌شود؛ آموزش مهارت ها به کارگران کمک می کند تا با آخرین روندهای صنعت، فناوری ها و بهترین شیوه ها به روز بمانند و به آنها اجازه می دهد با محیط های کاری در حال تغییر و الزامات شغلی در حال تحول سازگار شوند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، روحیه و مشارکت کارکنان را از نتایج مهارت افزایی دانست و گفت: سرمایه گذاری در آموزش مهارت ها به کارکنان نشان می دهد که سازمان آنها برای توسعه و رشد آنها ارزش قائل است، که می تواند روحیه، مشارکت و رضایت شغلی کلی را افزایش دهد.

وی افزود: از دیگر دلایل مهم مهارت افزایی حفظ استعدادها در نیروی کار است؛ ارائه آموزش مهارت ها می تواند با نشان دادن تعهد به توسعه کارکنان و ایجاد فرصت هایی برای پیشرفت در سازمان، به حفظ استعدادهای برتر کمک کند.

 شهریور در پاسخ به اینکه "آموزش مهارت به کارگران با چه چالش های روبروست؟"، اظهار داشت: کمبود زمان و منابع، مقاومت در برابر تغییر،  شکاف های مهارتی و دسترسی به فرصت های آموزشی از مهمترین موانع مهارت آموزی و آموزش کارگران است.

وی افزود: کارفرمایان ممکن است برای تخصیص زمان و منابع کافی برای برنامه های آموزشی، به ویژه در صنایعی که سرعت بالایی دارند، که زمان در آنها اهمیت دارد، با مشکل مواجه شوند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تشریح  فاکتور مقاومت در برابر تغییر گفت: برخی از کارگران ممکن است در برابر یادگیری مهارت ها یا فناوری های جدید مقاومت نشان دهند، به خصوص اگر با وظایف شغلی فعلی خود احساس راحتی کنند.

وی ادامه داد: همچنین شناسایی مهارت های خاصی که کارگران باید توسعه دهند می تواند یک چالش باشد، به خصوص اگر ارتباط بین کارفرمایان و کارگران وجود نداشته باشد.

شهریور با اشاره اینکه  دسترسی به فرصت های آموزشی می‌تواند یک چالش در مسیر مهارت افزایی کارگران باشد، گفت: برخی از کارگران ممکن است به دلیل محدودیت های جغرافیایی، محدودیت های مالی یا سایر موانع به برنامه های آموزشی دسترسی نداشته باشند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پاسخ به‌اینکه  "راهبردهای ارائه آموزش مهارت‌های مؤثر به کارگران کدامند؟"، گفت: توسعه آموزش و توانمندسازی کارگران نیازمند داشتن برنامه و راهبرد از سوی کارفرمایان است که برخی از آنها شامل انجام نیازسنجی آموزشی، برنامه های آموزشی، ارائه حمایت مستمر، استفاده از فناوری و تشویق فرهنگ یادگیری مستمر است.

شهریور با بیان اینکه "شکاف‌های مهارتی خاص و نیازهای آموزشی نیروی کار از طریق نظرسنجی، مصاحبه و ارزیابی عملکرد شناسایی شود"، گفت: باید برنامه های آموزشی سفارشی تدوین شود که نیازهای خاص نیروی کار را با در نظر گرفتن سبک ها و ترجیحات مختلف یادگیری برآورده کند.

وی افزود: برای حمایت از کارگران در حین آموزش مهارت‌های جدید و به کارگیری آن‌ها در نقش‌های خود، راهنمایی، مربیگری و منابع ارائه شود.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در توضیح استفاده از فناوری به‌عنوان یک راهبرد ارائه آموزش مهارت‌های مؤثر به کارگران گفت: از پلتفرم‌های آنلاین، جلسات آموزشی مجازی و سایر ابزارهای دیجیتال برای ارائه فرصت‌های آموزشی انعطاف‌پذیر و در دسترس برای کارگران استفاده گردد.

شهریور خاطرنشان کرد: باید فرهنگی را پرورش داد که برای یادگیری ارزش قائل است و کارکنان را تشویق می کند تا به طور مستمر مهارت ها و دانش خود را بهبود بخشند.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان تنها متولی مهارت افزایی و سنجش مهارت و صلاحیت شغلی و حرفه‌ای کارگران، ابتکارات و برنامه های متنوعی برای ارائه آموزش و سنجش مهارت کارگران و شاغلین بنگاههای اقتصادی دارد‌؛ در این سازمان، بیش از 11500 استاندارد شایستگی حرف و مشاغل مختلف تدوین شده که آموزش و سنجش آنها در 657 مرکز دولتی و بیش از 22 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد ارائه‌ می شود.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه "با راه اندازی بیش از 4040 مرکز آموزش جوار کارگاهی و بین کارگاهی فرصت های ارزشمندی برای مهارت افزایی کارگران فراهم شده است"، گفت: کارفرمایان در تعامل و ارتباط با سازمان می توانند از از ظرفیت‌های گسترده آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • دیدار مدیران کل امور اتباع و فنی و حرفه‌ای استان قزوین
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟