Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-02@02:28:37 GMT

شهرنشيني براي همه چيز آدابی دارد

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۶۶۸۳

شهرنشيني براي همه چيز آدابی دارد

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - ابتدا که کتاب را دیدم از طراحی جلد ساده اما دلنشینش خوشم آمد و جمله‌ای که بر روی جلد نوشته بود توجهم را جلب کرد: «بدون این کتاب راحت‌تر زندگی خواهید کرد»!

نگاهی به فهرست آن کردم و مطالب و موضوعات مطرح شده در آن برایم جالب‌تر شد، گزیده‌ای از فهرست کتاب به این شرح است:

همه چیز در مورد عطر ؛ همه چیز در مورد قهوه ؛ درباره سرویس بهداشتی ؛ آرایش مو بر اساس فرم صورت ؛ لباس پوشیدن ؛ استفاده از تلفن و تلفن همراه ؛ آسانسور ؛ راه پله و خیابان ؛ ارتباط و اولین برخورد ؛ آداب سلام و دست دادن ؛ آداب میزبانی و مهمانی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

برای هر کدام از عناوین فوق توضیحات مبسوطی ارائه شده است و انصافا به نکات جالب توجه و کاربردی اشاره شده است، مثلا از فرق انواع قهوه به لحاظ نوع آماده سازی و مواد آن گرفته تا انواع ساعت مچی ، لباس، عینک و ... یا اداب سخن گفتن با موبایل یا موقع غذا خوردن و ...


شاید در نگاه اول به نظر ساده بیاید ویا با خودمان فکر کنیم که ما هم این مطالب را می‌دانیم ولی با خواندن کتاب پی می‌بریم که نکات ریز و ظریفی وجود دارد که رعایت همان موارد است که تمایز و فرق آدمها را از هم رقم می‌زند.

بهزاد زهرایی (نویسنده کتاب) در مقدمه آن اشاره کرده است : «سال‌ها پیش قرار بودمالب این کتاب با حضور استاد فقید و نازنینم، دکتر اکبر عالمی دستمایه‌ی برنامه ای تلویزیونی شود ؛ اما به هزار و یک دلیل نشد. نام کتاب را ایشان پیشنهاد داد که آخرین یادگار استاد برای من بود [...] مطالب این کتاب را در شرکت های خصوصی و مدارس مقاطع مختلف تحصیلی تدریس کرده‌ام و همیشه از توجه مخاطبین به وجد آمده و بیش از آن، استقبال نوجوانان و جوانان مرا بسیار متحیر کرده است؛ به نظر می‌رسد این آداب که در شاخه علوم انسانی تقسیم بندی می‌شوند، در نهاد ما انسانها ریشه دارد.»

یکی از بخش‌های جالب کتاب فصل «مهمانی» است، نکات ریز و درشتی در آن ذکر شده است که واقعا در ارتباطات شخصی تاثیرگذار است، مثلا : « در زمان نشستن، شما تابع میزبان هستید، اگر تعارف کردند که جای خاصی بنشینید حتما رعایت کنید؛ به خصوص در سر میز غذا.» یا «اگر در بین مهمان ها پزشک و یا بانکدار وجود داشت، در مورد بیماری و نسخه و وام‌ها از انها سوال نکنید» یا «میزبان نباید از پذیرایی و غذای خود تعریف کند. اشاره ای به قیمت اقلام نشود» یا « وقتی روی صندلی یا مبل می‌نشینید ، برازنده بنشینید، ناگهان روی صندلی نیافتید.» و ...

بهر روی خواندن کتاب «شهرنشيني براي همه چيز آدابي دارد» تجربه آموزنده و لذت‌بخشی است که نگاه و زاویه دیدمان نسبت به بسیار از مناسبات ارتباطات اجتماعی را روشن‌تر می‌سازد و به عنوان یک شخص که ارتباطات انسانی بخش مهمی از زندگیش است مفید جالب توجه خواهد بود.

نویسنده در پشت جلد کتاب اذعان داشته است: «پس از مطالعه‌ی این کتاب در خواهید یافت که چرا ظاهر و رفتار یا سبک زندگی برخی افراد مسحور کننده و به نحو خوبی دلنشین به نظر می‌رسد؛ آنها این راز را می‌دانند که شهرنشینی برای همه چیز آدابی دارد» من هم با او کاملا موافقم و باید آموخت.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۶۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی جالب؛ دست سفت احمدی‌نژاد با احمد جنتی در مراسم ختم

احمدی نژاد در مراسم ختم همسر دبیر شورای نگهبان با ژست خاص در کنار احمد جنتی را ببینبد. منبع: پارسینه

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • عکسی جالب از صفحه اول شناسنامه آیت الله مطهری
  • فیلم/ هدیه وزیر ارتباطات برای معلمان
  • عکس های جالب از شب پره
  • ببینید | حرکت جالب سید حسن خمینی در یک دیدار دیپلماتیک
  • عکسی جالب؛ دست سفت احمدی‌نژاد با احمد جنتی در مراسم ختم
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • طراحی جالب نسل اولیه توستر نان (عکس)
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود