Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:17:41 GMT

تسلط جبهه آزادیبخش تیگرای بر شهر مکله اتیوپی

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۶۷۹۲

تسلط جبهه آزادیبخش تیگرای بر شهر مکله اتیوپی

به گزارش ایرنا، سخنگوی این جبهه امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد: نیروهای دولت اتیوپی از مکله پایتخت منطقه تیگرای عقب نشینی کرده‌اند و نیروهای جبهه مردمی آزادیبخش تیگرای در حال پاکسازی شهر و تعقیب نیروهای دولت اتیوپی هستند. 

« جیتاچو رضا » افزود: درگیری‌های جدی در مکله عصر سه‌شنبه به پایان رسید و این شهر اکنون بطور کامل در کنترل نیروهای جبهه مردمی آزادیبخش تیگرای قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: نیروهای ما همچنان در حال انجام عملیات پیشروی فشرده به سمت جنوب و شرق هستند.

رویترز اضافه کرد: سخنگوی نخست وزیری، سخنگوی نظامی و رئیس گروه ضربت اضطراری دولت تیگرای به درخواست ها در خصوص این اظهار نظر پاسخ ندادند.

درگیری در منطقه تیگرای از نوامبر سال گذشته آغاز شد زمانی که نخست وزیر اتیوپی نیروهایی را برای بیرون کردن مخالفان به این منطقه اعزام کرد. با وجود تصور احمد برای پیروزی زودهنگام در این درگیری، جنگ ادامه پیدا کرد و بحران انسانی بر جای گذاشت که بر اساس اعلام سازمان ملل ۳۵۰ هزار نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

شورشیان در استان تیگرای که خود را با نام نیروهای دفاعی تیگرای می‌شناسند، هفته گذشته همزمان با برگزاری انتخابات سراسری در اتیوپی یک حمله بزرگ را آغاز کردند.

یک مقام دولت موقت در منطقه تیگرای روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت موقت منصوب شده  از جانب آبی احمد با نزدیک شدن شورشیان از هر طرف تصمیم به ترک مواضع خود در شهر مکله پایتخت تیگرای گرفتند.

دولت مرکزی اتیوپی به دنبال ورود شورشیان به مکله، به صورت یکطرفه اعلام آتش بس کرده است.

مقامات سازمان ملل هشدار می‌دهند که بحران تیگرای وارد مرحله تازه‌ای از تنش‌ها شده و ۳۵۰ هزار نفر در معرض خطر قحطی قرار گرفته‌اند. درگیری‌ها دلیل اساسی ناامنی حاد غذایی در این منطقه است.

بر اساس گزارش سازمان ملل فرار اهالی تیگرای و آواره شدن از خانه‌هایشان همچنان ادمه دارد و این در شرایطی است که جوامع بین‌الملل خواستار پایان دادن به درگیری‌ها شده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، دو طرف درگیری را به ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت و طولانی کردن درگیری‌ها متهم می‌کند و این در حالی است که سازمان های حقوق بشری همچنین در تلاش برای کمک‌رسانی به مردمان آسیب دیده بر اثر درگیری‌ها هستند.

«کاترین سوزی» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اتیوپی می‌گوید منطقه تیگرای با جمعیت ۱.۸ میلیون نفر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به راحتی قابل دسترسی نیست.

منطقه تیگرای در شمالی‌ترین منطقه کشور اتیوپی واقع شده‌ است. 

برچسب‌ها قاره آفریقا سازمان ملل متحد اتیوپی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا سازمان ملل متحد اتیوپی قاره آفریقا سازمان ملل متحد اتیوپی منطقه تیگرای سازمان ملل درگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله اعلام کرد: کمک های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیست به مثابه چراغ سبز برای حمله به رفح و تشویق دشمن برای توسعه دامنه جنگ در منطقه است.

وی افزود: صحنه های سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا، چهره واقعی آمریکا را نشان داد و ادعاهای پوشالی آنها را درباره آزادی بیان در برابر دیدگان جهانیان آشکار کرد.

قاووق گفت: ما به جامعه جهانی همسو با دشمن و نیز کشورهای سازشکار عرب در منطقه توجهی نداریم بلکه بر جبهه های مقاومت در لبنان، عراق و یمن امید داریم.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان بیان کرد: تداوم نبرد در جبهه های جنگ پس از دویست روز از کریات تا ایلات و دریای سرخ، تایید بر توان جبهه های مقاومت و ناتوانی دشمن اسرائیلی و آمریکا در شکستن اراده مقاومت در منطقه است.

قاووق تاکید کرد: رسیدن پهپادهای انتحاری مقاومت به عمق عکا، بیت هلل و عرب العرامشه و دیگر مناطق تاکیدی بر توان این پهپادها برای پشت سرگذاشتن همه سامانه های دفاع هوایی اسرائیلی است.

وی افزود: پهپادهای انتحاری مقاومت به میزان ۹۶ درصد از سامانه دفاع هوایی اشغالگران عبور کرد و خواسته مقاومت محقق شد. مقاومت توان رسیدن به هر جایی را دارد و این موفقیتی راهبردی برای مقاومت در این نبرد است.

قاووق اعلام کرد: تهدیدات زیاد اسرائیل نشانه قدرت آن نیست بلکه نشانه هراس و سرخوردگی آن است. دشمن قبل از اینکه بخواهد جنگ تمام عیاری علیه لبنان انجام دهد هزاران بار محاسبه خواهد کرد. تحرکات میانجی گرایانه و پیام های های بین المللی در راستای نجات غزه و کمک به لبنان نیست بلکه برای نجات و کمک به دشمن جنایتکار اسرائیلی است.

کد خبر 6090021

دیگر خبرها

  • درگیری بزرگ در لیگ یونان: نتوانستند مربی را کنترل کنند! (+عکس)
  • جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد تهران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • نیروهای فلسطینی، عناصر اشغالگر را در «طولکرم» هدف قرار دادند