Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@18:05:52 GMT

زرد شدن ناخن های دست و پا علامت چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۸۹۵۸

زرد شدن ناخن های دست و پا علامت چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، ناخن ها در رابطه با سلامت کل بدن چیزهای زیادی را نشان می دهند، و تغییر رنگ آنها ، معمولا می تواند به این معنی باشد که ناخن تحت تاثیر قارچ یا باکتری قرار گرفته است علاوه بر این به دلیل استفاده از لاک ناخن و یا ابتلا به واکنش آلرژیک ایجاد می شود گاهی اوقات ناخن های زرد ممکن است علائمی از بیماری جدی را نشان دهد، مثل شرایط مزمن ریوی، داخلی، مانع لنفاوی و حتی روماتیسم مفصلی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بخش را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد علل ایجاد ناخن های زرد و درمان آن کسب کنید.

سندروم ناخن زرد چیست؟

اگرچه زردی ناخن به عنوان یک مساله آرایشی شناخته می شود اما سندرم ناخن زرد، در واقع یک اختلال پیچیده ، بالقوه دردناک است که بیش از 50 سال است بر سیستم های چند گانه بدن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

سندرم ناخن زرد، با کم تر از 400 مورد منتشر شده در ادبیات پزشکی، بسیار نادر در نظر گرفته می شود و در حدود کم تر از 1 میلیون نفر رخ می دهد.

این بیماری در سراسر جهان مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و هر چند غیرعادی است، می تواند بر کودکان و نوزادان اثر بگذارد.

علائم سندرم ناخن زرد:

سندرم ناخن زرد معمولا بعد از ارزیابی کامل علایم یک فرد ، تشخیص داده می شود. علائم های آشکار این بیماری نادر عبارتند از:

تغییرات ناخن:

اخن انگشت دست یا پا می تواند زرد و کلفت شود و منحنی بسیار محکمی داشته باشد. رشد ناخن ها اغلب متوقف می شود و ممکن است جدا شود و بیفتند.

پلورال افوژن:

پلورال افوژن تجمع مایع بین غشا است که ریه و حفره های سینه را در بر می گیرد. پلورال افوژن اغلب موجب درد قفسه سینه، سرفه، و تنگی نفس می شود.

عفونت های تنفسی مزمن:

این بیماری می تواند نشانه عفونت های سینوسی، سرفه، برونشیت، یا ذات الریه باشد.

خیز لنفاوی در بازوها و پاها:

خیز لنفاوی تجمع مایع غدد لنفاوی است که معمولا در سراسر بدن حرکت و به مبارزه با عفونت کمک کند در صورت انسداد، می تواند باعث ورم، سنگینی، سفتی و مشکلاتی شود که عضو آسیب دیده را حرکت می دهند. در سندرم ناخن زرد، خیز لنفاوی معمولا بر یک یا دو پا تاثیر می گذارد.

تشخیص سندرم ناخن زرد معمولا در صورتی انجام می شود که فرد علایم ناخن و تشخیص بیماری را با خیز لنفاوی و یک مشکل تنفسی داشته باشد.

علل و عوامل خطر زرد شدن ناخن :

علت سندرم زردی ناخن هنوز مشخص نیست .در برخی موارد، سندرم ناخن زرد ممکن است در دو یا چند نفر در یک خانواده رخ دهد. این مساله به یک پیوند ژنتیکی اشاره دارد، اگرچه ثابت نشده است.

زردی ناخن به علت کمبود ویتامین و مواد معدنی ایجاد می شود اما گاهی افرادی که سرطان، شرایط سیستم ایمنی، دیابت، پسوریاس، بیماری های تیروئید و روماتیسم مفصلی دارند، ممکن است ریسک بالاتری از سندرم ناخن زرد را داشته باشند. بعضی از داروها که برای درمان التهاب مفاصل مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است در سندرم ناخن زرد نقش داشته باشند، اما ثابت نشده است.

اختلال لنفاوی یا نشت از دلایل سندرم ناخن زرد هستند.این به این معنی است که یک نقص یا ناهنجاری در سیستم لنفاوی وجود دارد که مایع لنفاوی را منتقل می کند و سموم و مواد زائد را از بدن دفع می کند. با این حال علت اختلال لنفاوی ، مشخص نیست.

قرار گرفتن در معرض تیتانیم یکی دیگر از دلایل احتمالی سندرم ناخن زرد است. تیتانیم را می توان در بسیاری از موارد، از جمله کرم ضد آفتاب، لوازم آرایشی، دارو، غذاها، مواد کاشت و پرکردن دندان یافت.

استعمال سیگار: سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد ناخن های زرد شود. راه حل ایده آل برای سلامت ناخن ها و سلامت عمومی بدن ترک سیگار است.

استفاده زیاد از لاک ناخن: اگر به طور مداوم از لاک ناخن استفاده کنید اکسیژن کافی به ناخن ها نمی رسد و باعث تغییر رنگ طبیعی ناخن می شود به همین دلیل از زدن مداوم لاک ناخن، خود داری کنید.

علل رایج دیگر که منجر به زرد شدن ناخن ها می شوند شامل: کمبود آهن و روی آسیب راه های هوایی بیماری کبد (زردی ) بیماری های ریوی و کمبود اکسیژن بیماری های کلیه پسوریازیس عفونت ریه کمبود انواع ویتامین ها بیماری های تیرویید دیابت درمان سندروم ناخن زرد :

درمان های متنوعی برای سندرم ناخن زرد تجویز می شود، زیرا همه آنها یک علت ندارند. درمان ممکن است بسته به سوابق پزشکی و علایم فردی به طور گسترده متفاوت باشد. برخی از گزینه های درمان عبارتند از:

ویتامین ایی با یک داروی ضد قارچ مانند فلوکونازول ترکیب می شود: طبق بررسی ها درمان ویتامین ایی موثرترین عامل برای حل علایم مرتبط با ناخن است.

آنتی بیوتیک برای عفونت های تنفسی: افرادی که مبتلا به برونشیت مزمن، عفونت سینوس و یا سرفه هستند ممکن است مصرف آنتی بیوتیک برایشان مفید باشد.

جراحی برای درمان ﭘﻠﻮرال اﻓﻴﻮژن این کار ممکن است شامل تخلیه مایع اضافی برای تسکین علایم باشد.

باند های ویژه و لباس های فشرده الاستیک: این ابزارها می تواند در تسکین ادم لنفاوی در پاها مفید باشد. علاوه بر این تمرین و ماساژ مفید manual lymph drainage است.

پیش گیری از زرد شدن ناخن ها:

می توانید با رعایت بهداشت ناخن، از تغییر رنگ آن جلوگیری کنید. سالن های آرایشی و استخرها می توانند موجب شیوع عفونت های قارچی و بیماری به مشتریان شوند. یک ناخن کار خوب باید از یک سرویس مانیکور تمیز یا جدید برای هر فرد استفاده کند. از لاک پاکن بیش از یک بار در هفته بر روی ناخن های خود استفاده نکنید همچنین از لاک پاکن ها بدون استون استفاده کنید زیرا مشکل کمتری دارد.

تمیز کردن ناخن ها به طور مرتب و سوهان زدن آنها یک بار یا دو بار در هفته. همیشه جوراب های تمیز بپوشید تا پاهای خود را مرتب در معرض هوای تازه قرار دهید و از عفونت های ناخن پا جلوگیری کنید.

پربیننده ترین تشخیص کلسترول بالا از روی چشم ها آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۴/۸) آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۴/۷) احتمال تزریق واکسن پاستور به افراد زیر ١٨سال احتمال بروز موج پنجم کرونا در کشور

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ناخن لاک ناخن ناخن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟