Web Analytics Made Easy - Statcounter

لوسیف در مقاله‌ای با عنوان «اقتصاد ایران در سایه تحریم‌ها چگونه توانست بقامندی خود را حفظ کند؟» با تحلیل نظام تحریم‌های علیه ایران، آن را با نظام تحریم‌های غرب علیه روسیه تطبیق می‌دهد و تجربه ایران را تجربه‌ای درس‌آموز و همراه با موفقیت می‌داند.

خبرگزاری میزان - با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

دیمیتری افریمنکو
افریمنکو، که متولد ۲۴ ژوئیه ۱۹۶۷ در مسکوست، در سال ۱۹۸۹ از گروه تاریخ دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل شد. مقطع بعدی را در سال ۲۰۰۰ در دانشگاه کارلسروهه آلمان گذراند و در سال ۲۰۰۷ نیز دکترای علوم ساسی خود را دریافت کرد.   در سال‌های ۲۰۰۰_۲۰۰۱ با بنیاد کنراد (آلمان) و مؤسسه مطالعات پیشرفته علوم، فناوری و جامعه اتریش همکاری داشته است. او همچنین سرپرست مؤسسه اطلاعات علمی در علوم اجتماعی روسیه است.
افریمنکو بر این نظر است که ایران باید در سیاست خارجی روسیه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد؛ زیرا مجموعه‌ای از منافع و تهدیدات مشترک پیش روی در کشور وجود دارد که زمینه تعمیق همکاری‌ها را ایجاد کرده است.   او بیان می‌دارد که آینده بشار اسد تا حد زیادی از این واقعیت متأثر است که ایران در هرگونه پیکربندی به عنوان «شریک» در نظر گرفته شود. از نظر وی، ایران کشور مهمی در سیاست خارجی روسیه و یکی از اعضای مجموعه کشور‌های ذی‌نفع در خزر است و می‌تواند در شبکه اوراسیایی حمل ونقل نقش مهمی ایفا کند؛ از این‌رو، حتی بیش از همکاری دو طرف دو سوریه، این دو کشور منافع مشترکی داشته‌اند و خواهند داشت.
 آلکساندر لوسیف
لوسیف، که متولد ۲۹ دسامبر ۱۹۷۰ در مسکوست، از دانشگاه مسکو در رشته مهندسی هوا و فضا و دینامیک پرواز فارغ‌التحصیل شده و همچنین دارای تحصیلات عالیه در رشته خدمات بانکداری از مدرسه عالی اقتصاد مسکوست.   لوسیف سال‌ها تجربه در بازار‌های مالی داخلی و بین‌المللی را کسب کرده و نمونه‌ای از کارشناسان خبره در زمینه سرمایه‌گذاری و نیز متخصص در مدل‌های ریاضی و مدیریت بازار سهام است. او در سال ۲۰۱۴ در زمره یکی از دوازده مدیر موفق روسیه در رتبه‌بندی مجله فوریس قرار گرفت.
لوسیف در مقاله‌ای در شورای سیاست خارجی و دفاعی، ابعاد مختلف ورود روسیه به بحران سوریه را ارزیابی می‌کند. او می‌نویسد «روسیه در حالی وارد معادله بحران سوریه شده که جایگاه سوریه در معادلات انرژی با اهمیت است.   پیش از بحران و در قالب همکاری استراتژیک کشور‌های عرب با ترکیه و اتحادیه اروپا، سوریه در مسیر احتمالی خط لوله انتقال گاز به اروپا قرار گرفته بود و جایگاهی محوری در طرح‌های موجود در این خصوص داشت؛ اما تناقضات به سرعت نمایان شد.   عربستان و قطر از یک‌سو، و ایران و عراق از سوی دیگر، و قطر و ایران نیز همین اختلافات و تناقضات را در میدان‌های گازی مشترک بین خود شاهد بودند. این اختلافات با نزاع شیعه و سنی نیز همراه شد.   از این‌رو، بشار اسد ترجیح داد که با محور شیعی یعنی ایران و عراق به توافق برسد. در شرایطکنونی که اروپا یک سوم انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کند. تحریم مسکو یادآور فشار‌ها و آسیب‌های اقتصادی است که در نتیجه تحریم، بر ایران اعمال شد. قطر در سال ۲۰۱۲، قراردادی را با اوکراین برای صادرات گاز امضا کرد.   دوحه امیدوار است با پیروزی جریان‌های سنی در سوریه بتواند بازار گاز اروپا را به دست بگیرد و جانشین روسیه شود. روسیه باید بیشترین بهره را از شرایط سوریه ببرد. توسعه توأم با حضور در عرصه صنعتی و نظامی سوریه ضروری است.   مسکو باید تجهیزات و صنایع نظامی خود را در سوریه آزمایش کند. اگرچه این دیدگاه کمی بدبینانه است. جهان همه روزه شاهد گزارش‌های اینچنینی است. توسعه صادرات راهکاردیگری است که روسیه می‌تواند در قبال سوریه در پیش بگیرد».   به طور ضمنی، نویسنده پیشنهاد می‌کند باتوجه به اینکه سوریه در مسیر رقابت انرژی قرار گرفته و هرگونه تغییر و تحولی در این کشور می‌تواند بر درآمد‌ها و منافع اقتصادی روسیه تأثیر مستقیم بگذارد، مسکو باید حضور خود را در سوریه تحکیم بخشد در این راستا، تنها متحد قابل اتکای روسیه در عرصه سوریه، ایران خواهد بود.
لوسیف در مقاله دیگری با عنوان «اقتصاد ایران در سایه تحریم‌ها چگونه توانست بقامندی خود را حفظ کند؟» با تحلیل نظام تحریم‌های علیه ایران، آن را با نظام تحریم‌های غرب علیه روسیه تطبیق می‌دهد و تجربه ایران را تجربه‌ای درس‌آموز و همراه با موفقیت می‌داند.   از نظر لوسیف، همچنان که نباید با نگرش فروتخمینی به تأثیرگذاری تحریم‌ها نگاه کرد، با مطالعه تجربه ایران می‌توان به این مسئله توجه داشت که تحریم‌ها تاریخ انقضا دارند و بر اثر پایداری هوشمندانه می‌تواند به مقاصد خود دست یافت.   او پنج نکته اصلی را در پاسخ به سوال اصلی مقاله که همانا بهره‌برداری از تجربیات جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی است بیان کرده است.   انتهای پیام/  برچسب ها: روسیه تحریم ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روسیه تحریم ایران نظام تحریم سیاست خارجی خارجی روسیه تجربه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۹۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟

به گزارش خبرآنلاین در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن دوشنبه به دست خبرگزاری رویترز رسید، آمده است ناظران تحریم‌های سازمان ملل «به این نتیجه رسیدند بقایای به دست آمده از موشکی که ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکیف اوکراین فرود آمد، از موشک سری «هوآسونگ-۱۱» (Hwasong-۱۱) کره‌شمالی ناشی می‌شود و این نقض تحریم تسلیحاتی کره‌شمالی است.»

هیئت‌های روسیه و کره‌شمالی در سازمان ملل در نیویورک به درخواست ناظران تحریم‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

به نقل از ایسنا کره‌شمالی که به طور رسمی به‌عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های سازمان ملل به دلیل موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود قرار گرفته و این اقدامات در طول سال‌ها تقویت شده است. روابط نظامی پیونگ‌یانگ-مسکو هم بعد از جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از پیش تقویت شده اما طرفین جزئیات همکاری‌های خود را علنی نکرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سه ناظر تحریم‌ها اوایل ماه جاری برای بازرسی بقایای یافت شده به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی دال بر ساخت این موشک در روسیه پیدا نکردند. آنها نمی‌توانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که موشک از کجا پرتاب شده و همچنین نمی‌دانستند چه طرفی آن را پرتاب کرده است.

با این حال آنها بعدا در گزارش ۲۵ آوریل به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت مدعی شدند: «اطلاعات در مورد مسیر ارائه شده توسط مقامات اوکراینی، نشان می‌دهد که این موشک از داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است. و اگر این موشک در کنترل نیروهای روسیه بوده باشد، اصابت در چنین نقطه‌ای احتمالا نشان‌دهنده این است که از سوی طرف‌های مرتبط با فدراسیون روسیه تهیه شده است. این می‌تواند نقض تحریم تسلیحاتی علیه کره‌شمالی باشد که سال ۲۰۰۶ معرفی شد.»

ایالات متحده و متحدانش، کره‌شمالی را به انتقال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند، با این حالی مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کنند. مسکو و پیونگ‌یانگ با اینکه سال گذشته متعهد شدند روابط نظامی خود را تعمیق کنند، هر دو این اتهامات را رد کرده‌اند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در فوریه، ایالات متحده روسیه را به پرتاب موشک‌های بالستیک ارائه شده توسط کره‌شمالی علیه اوکراین در حداقل ۹ مورد متهم کرد. ناظران سازمان ملل همچنین گفتند که موشک‌های بالستیک سری هوآسونگ-۱۱ اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط پیونگ‌یانگ آزمایش شد.

روسیه ماه گذشته تمدید سالانه فعالیت ناظران تحریم‌های سازمان ملل را وتو کرد. این گروه به عنوان هیاتی متشکل از کارشناسان شناخته می‌شود که به مدت ۱۵ سال بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور نظارت داشته‌اند. ماموریت هیات کارشناسان فعلی امروز (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد.

چند روز پس از حمله ۲ ژانویه، دفتر دادستانی منطقه خارکیف قطعاتی از موشک را در اختیار رسانه ها قرار داد و مدعی شد که این موشک با مدل‌های روسی متفاوت است و «ممکن است این موشکی باشد که کره‌شمالی تهیه کرده باشد.»

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901253

دیگر خبرها

  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • مربی سابق تیم ملی والیبال در روسیه جام گرفت
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟