Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نخستین سفر رسمی «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به تاجیکستان با امضای 4 سند همکاری پایان یافت.

پس از مراسم استقبال رسمی جباراف از سوی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، دیدار خصوصی آنها برگزار شد که برخلاف برنامه پیش بینی شده  حدود دو ساعت اما این دیدار بیش از 6 ساعت طول کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش های غیر رسمی، رحمان و جباراف به همراه تیم های کارشناسی خود به صورت عمده در خصوص مسائل مرزی بحث و گفت و گو کردند.

در مورد جزئیات این موضوع خبری به رسانه ها درز نکرده و روسای جمهور دو کشور نیز در نشست مطبوعاتی خود ترجیح دادند به این موضوع نپردازند.

پس از دیدار خصوصی سران تاجیکستان و قرقیزستان، مذاکرات هیئت های رسمی دو کشور صورت گرفت و در پایان آن مراسم امضای اسناد همکاری انجام شد.

علاوه بر بیانیه مشترک که از سوی رحمان و جباراف به امضا رسید، همچنین دو طرف  «موافقتنامه همکاری در زمینه حقوق بازنشستگی و بیمه اجتماعی بین سازمان بیمه اجتماعی و حقوق بازنشستگی وابسته به دولت تاجیکستان و وزارت بهداشت و توسعه اجتماعی قرقیزستان»، «تفاهم نامه همکاری بین سازمان خدمات دولتی تاجیکستان و خدمات پرسنل دولتی قرقیزستان»، «تفاهم نامه همکاری در زمینه سیاست جوانان بین کمیته جوانان و ورزش وابسته به دولت تاجیکستان و وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان قرقیزستان» و «یادداشت تفاهم همکاری بین خبرگزاری دولتی «خاور» تاجیکستان و «خبر» قرقیزستان» را انعقاد کردند.

سپس رحمان و جباراف در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافته و در مورد نتایج دیدار و مذاکرات هیئت های دو کشور اظهار نظر کردند.

در ابتدا، رئیس جمهور تاجیکستان با بیان اینکه توسعه روابط دوستانه با همسایگان در منطقه از اولویت های سیاست خارجی تاجیکستان می باشد، تصریح کرد: ما امروز با رئیس جمهور محترم قرقیزستان به صورت خصوصی و در چارچوب مذاکرات هیئت های رسمی موضعات روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که در مرحله کنونی رشد همکاری ها باید به هدف اصلی تبدیل شود. بر این باور هستیم که 2 کشور از سازوکارهای لازم برای توسعه تعاملات میان خود و از جمله گفت‌وگوی سیاسی برخوردار می باشند.

رحمان گفت که دو طرف در مورد برگزاری منظم رایزنی های بین نهادهای دو کشور در زمینه های مختلف، دایر کردن نشست کمیسیون مشترک بین دولتی با هدف بررسی جامع مسائل همکاری های دو جانبه، تحکیم همکاری های بین مناطق تاجیکستان و قرقیزستان به توافق رسیدند.

رئیس جمهور تاجیکستان تاکید کرد که تجارت میان دو کشور مواجه روند منفی بوده و تصمیم گرفته شد تا اقدامات جدیدی برای اصلاح وضعیت اتخاذ شود.

وضعیت مرز یک از بحث های محوری دیدار

رحمان تعیین و علامت گذاری مرز مشترک را از مهم ترین محورهای مذاکرات دوجانبه خواند و اظهار داشت: ما تلاش های خود را با روحیه سازندگی روی حل این مسئله و در نظر گرفتن منافع متقابل تمرکز خواهیم داد. ما همچنین موضوع امضای موافقتنامه مرزی بین دو کشور در مرحله بعدی را مورد بررسی قرار دادیم که بر اساس این سند 520 کیلومتر خط مرزی تعیین خواهد شد. علاوه بر آن در خصوص 32 کیلومتر دیگر از خطر مرز مشترک نیز توافق حاصل شده است.

وی با بیان اینکه روند مذاکرات مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان در سال 2002 آغاز شده است، گفت: طی این مدت 180 نشست کمیسیون مشترک و گروه های کاری در رابطه به تعیین خط مرز دو کشور برگزار شده است. تدوین حقوقی این نتایج را مهم می دانیم تا بتوان در حل مسئله پیچیده تعیین خط مرز حرکت رو به رشد داشت. ما با جناب جباراف در مورد حادثه دلخراشی که در پایان ماه آوریل سال جاری در مرز دو کشور رخ داد، به طور مفصل صحبت کردیم. با کمال تأسف از هر دو طرف تعدادی کشته و زخمی و مردم متحمل خسارات مادی و معنوی شدند و به تجربه حسن همجواری بین مردم دو طرف آسیب جدی وارد شد. بنابراین قبل از هر چیزی باید به فکر آن باشیم که چگونه می‌توان اعتماد بین ساکنان مناطق مرزی را برگرداند.

رئیس جمهور تاجیکستان همچنین گفت که طی مذاکرات خود با همتای قرقیزش موضوع استفاده از منابع آب رودخانه های فرامرزی در مناطق مرزی دو کشور را مورد بحث قرار داده است. در این راستا پیشنهاد شد تا فعالیت کارگروه های مشترک در زمینه بهره برداری از منابع آب از سر گرفته شود.

رحمان گفت که دو طرف همچنین در رابطه به سایر موضوعات مورد علاقه متقابل گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به اعتقاد وی، مذاکرات امروز بین تاجیکستان و قرقیزستان نشان داد که از راه گفت‌وگو و جستجوی راه حل های قابل قبول و در نظر گرفتن منافع ملی یکدیگر می توان به تدریج به حل همه مسائل دست یافت.

«بیشکک» جانبدار روابط حسنه با تاجیکستان است

سادیر جباراف نیز با قدردانی از همتای تاجیک خود جهت دعوت انجام سفر رسمی به این کشور، گفت که «بیشکک» به توسعه روابط با تاجیکستان اهمیت زیادی قائل می‌باشد.

وی همکاری با تاجیکستان را یکی از اولویت های سیاست خارجی کشور خواند و تصریح کرد: ما همیشه اظهار داشته ایم که توسعه همه جانبه روابط قرقیزستان و تاجیکستان، تعمیق همکاری های چند وجهی و همچنین تقویت روابط همسایگی خوب و مشارکت دارای حقوق یکسان با تاجیکستان منطبق با اولویت های بلند مدت سیاست خارجی قرقیزستان می باشد. این موضوع با توجه به وقوع درگیری ناخواسته اخیر که به هر دو طرف لطمه وارد کرد، از اهمیت بالایی برخوردار است. من معتقدم که ما از خرد لازم برخورداریم تا بتوانیم این وضعیت را به سود دو ملت حل کنیم.

رئیس جمهور قرقیزستان اظهار داشت که هماهنگی و حل و فصل مسائل مربوط به تعیین خط مرز دولتی بین قرقیزستان و تاجیکستان و امضای توافق نامه مربوطه افق های جدیدی را برای همکاری های دوجانبه در همه زمینه ها باز خواهد کرد.

جباراف تحکیم اعتماد میان مردم دو کشور و به ویژه در مناطق مرزی را مهم خواند و بر اهمیت ادامه اقدامات جهت تامین ثبات و امنیت در این مناطق و جلوگیری از هر گونه اقدامات مخرب با هدف ایجاد نفرت قومی و افزایش تنش در بین ساکنان نواحی مرزی تاکید کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت که کشورش به منظور جلوگیری از درگیری های احتمالی، پیشنهاد ایجاد «کمیسیون صلح» متشکل از بزرگان مناطق مرزی دو کشور را مطرح کرده است.

وی همچنین در جهت تشدید همکاری های بین مناطق دو کشور، اجرای عملی توافق نامه روابط برادرخواندگی و برنامه همکاری های بین استان «باتکن» قرقیزستان و «سغد» تاجیکستان را ضروری عنوان کرد.

جباراف در بخش پایانی صحبت های خود گفت که دو طرف مصمم بر آنند تا با تلاش‌های مشترک، همکاری های دو جانبه در همه زمینه های مورد علاقه را به نفع رفاه و پیشرفت ملت قرقیزستان و تاجیکستان گسترش دهند.

وی ابراز اطمینان کرد که نتایج مذاکرات امروز انگیزه های جدید و قابل توجهی برای توسعه روابط برادرانه میان قرقیزستان و تاجیکستان و همچنین تعیین زمینه های اصلی همکاری های مشترک سودمند را فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهوری قرقیزستان از استقبال گرم و مهمان نوازی طرف تاجیک تشکر و قدردانی کرد و از «امامعلی رحمان» دعوت کرد تا به طور رسمی از قرقیزستان بازدید به عمل آورد.

عصر روز گذشته سفر رسمی جباراف به تاجیکستان پایان یافت و در فرودگاه بین المللی «دوشنبه» مورد بدرقه «قاهر رسول زاده» نخست وزیر و سایر مقامات رسمی تاجیک قرار گرفت.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: امامعلی رحمان سادیر جباراف دیدر مسائل مرزی 4 سند قرقیزستان و تاجیکستان تاجیکستان و قرقیزستان رئیس جمهور تاجیکستان نامه همکاری مناطق مرزی دو کشور دو طرف خط مرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۹۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازبکستان به عنوان سومی جام ملت‌های فوتسال آسیا رسید

 تیم ملی فوتسال ازبکستان با پیروزی برابر تاجیکستان به عنوان سوم جام ملت‌های آسیا رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدار رده‌بندی جام ملت‌های فوتسال آسیا امروز یکشنبه بین تیم‌های ازبکستان و تاجیکستان برگزار شد که در پایان ازبک‌ها توانستند در ضربات پنالتی حریف خود را شکست داده و عنوان سوم را از آن خود کنند.

این دیدار در وقت‌های معمول با نتیجه ۵ بر ۵ به تساوی رسیده بود.

پیش از این تیم افغانستان توانست قرقیزستان را شکست داده و جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.

دیدار فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ از ساعت ۱۴:۳۰ بین تیم‌های ایران و تایلندِ میزبان برگزار می‌شود.

کد خبر 748804

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است
  • نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • قهرمانی دختران فوتبال ایران در تورنمنت کافا
  • ازبکستان به عنوان سومی جام ملت‌های فوتسال آسیا رسید
  • ملاقات دختران فوتبالیست با سفیر ایران؛ تورنمنت کافا به ایستگاه پایانی رسید