Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ۹۵ درصد از آب‎های زیرزمینی گلستان در حال استحصال است در حالی که براساس استانداردهای جهانی در  هر کشور یا هر منطقه‎ای که بیش از ۴۰ درصد از منابع آب‎های زیرزمینی برداشت شود وارد تنش شدید خشکسالی خواهد شد، اتفاقی که در حال حاضر برای گلستان رخ داده  و به گفته کارشناسان این استان شمالی جزو پنج استان خشک کشور معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌هاست که زنگ خطر خشکسالی، خشک‌شدن تالاب‎ها و پدیده ریزگرد در گلستان به صدا درآمده است با این وجود شاهد اقدام عملی و مناسبی در خصوص افزایش بهره‌وری آب و حفظ این مایه با ارزش حیات نیستیم.

کاهش بارش‎ها و خشکسالی تأثیرات منفی بر محیط زیست وارد می‎کند، خسارت گونه‎های جانوری، خسارت به جوامع گیاهی، افزایش فرسایش آبی و بادی، افزایش گرد و غبار و بروز پدیده ریزگردها و ده‌ها مشکل دیگر بخش کوچکی از تأثیرات‌ منفی خشکسالی بر محیط زیست هستند که خود این‌امر نیز زمینه‌ساز مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی در جامعه خواهد بود.

* خیرآبادی: امسال وقوع حریق زودهنگام در جنگل‎ها و مراتع گلستان شاهد بودیم

در همین رابطه معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست گلستان آب را یکی از مؤلفه‎های اصلی در محیط زیست عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ میانگین وضعیت بارش کاهش و از طرفی دمای هوا در حال افزایش است این امر بیانگر شرایط خوبی در کشور و استان ما نیست و روز به روز با مشکل خشکسالی، افزایش دما و کاهش بارندگی مواجه هستیم.

وحید خیرآبادی با بیان اینکه در بحث جنگل‎ها و مراتع امسال حریق زودهنگام را شاهد بودیم، افزود: اولین حریق در فروردین سال جاری رخ داد و چند روز گذشته نیز  پارک ملی گلستان دچار حریق شد که البته با کمک اهالی روستاهای اطراف و محیط‎بانان موفق به مهار حریق شدیم.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی اگر یک لحظه غفلت کنیم بخش اعظمی از جنگل‎ها و مراتع از بین خواهد رفت.

*کاهش شدید آبگیری تالاب‎های گلستان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به وضعیت تالاب‎های استان گفت: وضعیت آبگیری تالاب‎ها به خصوص تالاب آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان شرایط مناسبی نداشته و تالاب آلاگل نسبت به وضعیت حداکثری امسال شاید ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد آبگیری داشته باشد.

خیرآبادی بیان کرد: در شرایط نرمال مساحت تالاب آلاگل ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است اما در حال حاضر به زیر یک هکتار کاهش یافته است در واقع اثرات خشک شدن تالاب‎ها به وضوح در زندگی مردم و محیط زیست مشاهده می‎شود.

* لطفی: استفاده از آبخوان‎ها یکی از راهکارهای مناسب برای حفظ منابع آبی در گلستان است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان  مهمترین کار در شرایط کنونی خشکسالی و بحران آب را مدیریت مصرف عنوان کرد و گفت: اگر مدیریت مصرف در تمام بخش‎ها به درستی انجام شود بسیاری از مشکلات در حوزه آب رفع خواهد شد.

عبدالرحیم لطفی تصریح کرد: متأسفانه با وجود کم آبی بسیاری از کشاورزان مشغول کشت شالی در تابستان هستند و باید در این رابطه برنامه جدی در دست کار باشد.

وی استفاده از آبخوان‎ها را یکی از راهکارها برای حفظ منابع آبی و مواجه با خشکسالی عنوان کرد و گفت: آبخوان «گرگان‌دشت» یکی از بهترین مکان‎هایی است که می‎توان سیلاب‎ها و جریان‎هایی که به صورت سیلاب به استان وارد و خارج می‎شود را جمع‌آوری کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه در مخازن سدها تبخیر وجود دارد، افزود: امکان اجرای پروژه‎های آبخیزداری و آبخوان‎داری در تمام مسیر رودخانه‎ها وجود دارد بسیاری از کشورها از این روش استفاده می‎کنند و در بحث مدیریت منابع آب نیز موفق هستند البته در سطح کلان پروژه آبخیزداری در استان انجام می‎شود اما ظرفیت استان بیش از این است.

* بسیاری از مسیرهای رودخانه‎های استان به دلیل برداشت‎های غیرمجاز در حال تخریب هستند

وی خاطرنشان کرد: آبخیزداری در ۶۵۰ هزار هکتار از وسعت استان انجام شده است در واقع باید در حوزه آبخوان‎داری هم کارهایی انجام شود اگر تخصیص منابع کافی باشد با سرعت بیشتری این پروژه‎ها انجام خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بزرگترین تغذیه کننده آبخوان‎ها را رودخانه‎ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از مسیرهای رودخانه‎های استان به دلیل برداشت‎های غیرمجاز در حال تخریب هستند و باید چند دستگاه متولی که مجوز برداشت از رودخانه را صادر می‎کنند بیشتر در بحث برداشت‎ها نظارت داشته باشند.

بخش اعظمی از کشور ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است بنابراین مدیریت منابع آبی باید یکی از اولویت‎های اصلی مسوولان قرار گیرد با این وجود هر زمان شاهد ترسالی و سال نرمال بارش در کشور و استان هستیم بدون رعایت الگوی مصرف برداشت‎های بی‌رویه از سفره‎های زیرزمینی در بخش‎های مختلف به خصوص کشاورزی انجام می‎شود در واقع در این سال‎ها گویا هیچ‌گونه برنامه‎ای برای سال‎های خشک وجود ندارد بنابراین در سال‎های خشک موجی از مشکلات به بخش‎های مختلف زندگی مردم روانه می‎شود مدیریت منابع آب در زمان ریزش نزولات آسمانی می‎تواند کمک بسیاری به حفظ منابع آبی داشته باشد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: خشکسالی محیط زیست گلستان ابگیری تالابها ریزگرد آبخوان گرگان دشت رعایت الگوی مصرف معاون اداره محیط زیست مدیر کل منابع طبیعی عنوان کرد و گفت رودخانه ها برداشت ها منابع آبی محیط زیست تالاب ها منابع آب جنگل ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید

ایسنا/گیلان معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: صدها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر در تالاب بین‌المللی انزلی آشیانه‌سازی و تخم گذاری کردند.

تورج صادقی امروز ۱۳ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه صدها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر در تالاب بین‌المللی انزلی آشیانه‌سازی و تخم‌گذاری کردند، اظهار کرد: برخی از پرندگان آبزی مانند پرستوهای دریایی تیره و کشیم بزرگ در غرب تالاب انزلی که از امنیت بیشتری برخوردار هستند، آشیانه سازی و تخم گذاری کردند و در روزهای آتی به همراه جوجه‌های خود از لانه خارج می‌شوند.

وی وضعیت مطلوب زیستگاهی، امنیت حاکم و تغذیه مناسب در تالاب بین‌المللی انزلی را سبب جوجه‌آوری بسیاری از پرندگان آبزی و کنارآبزی در این تالاب بین‌المللی دانست و از مردم و گردشگران خواست در این فصل که پرندگان مشغول لانه‌سازی و تخم‌گذاری هستند از ترددهای غیرضروری در نزدیکی کلونی‌های این پرندگان خودداری کنند.

 معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: دوستداران طبیعت و مردم در صورت مشاهده افراد متخلف، مراتب را به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

صادقی با اشاره به لانه‌سازی و آشیانه‌سازی پرنده کشیم بزرگ در تالاب انزلی، خاطرنشان کرد: کشیم بزرگ با نام علمی Podiceps major نام یک گونه از تیره کشیم است، این پرنده بودن در آب را به هر جای دیگر ترجیح می‌دهد و لانه خود را روی آب می‌سازد و هنگام فرار، به جای پرواز کردن، به زیر آب شیرجه می‌رود؛ کشیم بزرگ گیس‌پرهایی دارد که به سبب آن، گاه مرغابی شانه‌به‌سر نامیده می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟