Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، محمدحسن طالبیان در پیامی درگذشت سیدعبدالعظیم امیر شاه‌کرمی عضو هیات‌علمی داشگاه امیرکبیر و متخصص ژئوتکنیک، سازه و هیدرولیک، از اساتید و متخصصان حوزه میراث‌فرهنگی را به خانواده آن مرحوم، جامعه علمی و دانشجویانش و میراث‌فرهنگی کشور تسلیت گفت و  از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبیان در این پیام اظهار داشت: با نهایت تاسف و ناباوری بار دیگر جامعه میراث‌فرهنگی کشور در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی و میراث‌فرهنگی سخت کوش، جستجوگر و دلسوز خود نشست. خبر در گذشت استاد شاه‌کرمی در حالی که جامعه میراث‌فرهنگی هنوز در سوگ عزیزان سفر کرده خود طی سال گذشته و سال جاری بود ضایعه تاثر برانگیز دیگری است که فقدان‌شان هرگز جبران نخواهد شد.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: استاد سیدعبدالعظیم امیر شاه‌کرمی از اساتید صاحب نام دانشگاه امیرکبیر و از جمله نیک مردانی بود که  همواره در حوزه میراث‌فرهنگی حضوری فعال و جدی داشت و به دلیل تبحر در رشته‌سازه و ژئوتکنیک با مدل‌سازی ریاضی درپی این بود تا مشخص کند سازه‌های تاریخی همچون سی و سه پل، منارجنبان، تخت جمشید، برج طغرل و... بر اساس چه فرمول‌های ریاضی و مهندسی ساخته شده‌اند و پس از روشن کردن این موضوع آن‌ها را به صورت مدل‌های تعریف شده ریاضی و هندسی درآورد.

طاابیان خاطر نشان کرد:  شادروان شاه‌کرمی تاکید داشت که «ایرانیان در قرن‌های گذشته از دانش زیادی در ساختن ابنیه و سازه‌های معماری برخوردار بودند که بسیاری  از آن‌ها هنوز رمزگشایی نشده و ناشناخته است.»

 وی از جمله متخصصانی بود که تحلیل و بررسی در سایت‌ها و بناهای تاریخی همچون قلعه فلک‌افلاک، بیستون، پاسارگاد، تخت جمشید، منارجنبان، پل‌های اصفهان و سازه‌های آبی، تاق بستان و ... همچنین عضویت در کمیته‌های راهبردی میراث‌فرهنگی و مشاوره در دیگر حوزه‌های میراث‌فرهنگی را در کارنامه پرافتخار خود دارد.

سید عبدالعظیم امیرشاه‌کرمی بامداد سه شنبه (۸تیر ۱۴۰۰) به دلیل ابتلا به کرونا، در بیمارستان نیکان تهران درگذشت.

برچسب‌ها بیستون تخت جمشید محمدحسن طالبیان پاسارگاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیستون تخت جمشید محمدحسن طالبیان بیستون تخت جمشید محمدحسن طالبیان پاسارگاد میراث فرهنگی شاه کرمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۱۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم


علیرضا عسکری مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.
او افزود: هم اکنون تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.
عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.
او گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • داورزنی: وطن پرستی ویژگی اصلی استاد اسکویی بود
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم