Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیف زاده مستشاد دادگاه انقلاب بیرجند و سرپرست سابق شورا‌های حل اختلاف بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت:  تقریبا نیمی از دعاوی در شهرستان بیرجند از طریق شورا‌های حل اختلاف حل می‌شوند و شورا‌ها در جهت سیاست‌های قوه قضائیه و استفاده از نهاد‌های مدنی صلح و سازش با هدف کاهش مراجعات مردم به محاکم و حل و فصل اختلافات که ماهیت قضایی ندارند یا از ماهیت کمتری برخوردار هستند، عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: توسعه روش‌های جایگزین مراجعه افراد به محاکم از طریق ارتقا نظام میانجی گری و تمرکز بر صلح و سازش در تمام اختلاف‌ها از اهداف و عملکرد‌های شورای حل اختلاف است.

سیف زاده ادامه داد: تشکیلات کلانی در قوه قضائیه تهران و به دنبال آن تشکیلات استانی تحت عنوان ستاد ملی صبر با هدف ارتقا صلح و سازش، نهادینه سازی عدالت ترمیمی، میانجی گری بین طرفین دعوا از طریق یاران صلح و دیگر رویکرد‌ها پیش بینی شده است.

مستشاد دادگاه انقلاب بیرجند و سرپرست سابق شورا‌های حل اختلاف بیرجند تصریح کرد: این ستاد افرادی تحت عنوان یاران صلح به تفکیک سفیر صلح از میان مشاهیر مورد اطمینان درسطح کشوری، طلایه داران در سطح منطقه‌ای و استانی و همچنین همیاران صلح در سطح محله‌ای و مساجد برای حل تمامی دعاوی و جرایم قابل گذشت تعیین کرده است.

نبود دفاتر شورای حل اختلاف در روستاها

سیف زاده عنوان کرد: قبلا دفاتری تحت عنوان شورای حل اختلاف در روستا‌ها داشتیم، اما  این دفاتر تعطیل شدند و افراد در روستا‌ها برای حل اختلافات خود می‌توانند به ریش سفیدان و معتمدان روستا و یا اگر پرونده‌ای دارند به همیاران صلح و طلایه داران صلح مراجعه کنند.

مستشاد دادگاه انقلاب بیرجند و سرپرست سابق شورا‌های حل اختلاف بیرجند اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها یک سری شرایط عمومی در قوانین برای انتخاب افراد در شورا‌های حل اختلاف تعیین شده است که به طور مثال فرد باید دارای مدرک کارشناسی و یک نفر در جمع اعضاء شورا دارای مدرک حقوق یا حوزه باشد.

او افزود: افرادی که بتوانند قوه قضائیه را در جهت اهداف شان برای حل اختلاف همراهی کنند و هر فرد شایسته‌ای که حتی شغل دیگری هم دارد به جز افرادی که از طریق قانون منع شده اند، می‌توانند جزئی از اعضاء شورا باشند.

سیف زاده در پایان بیان کرد: درحال حاضر هر شعبه حل اختلاف از سه نفر تشکیل می‌شود و پیش بینی اعضای علی البدل برای شورا‌ها شده است، اما در قوانین کنونی تعداد اعضای هر شعبه به دو نفر در حال کاهش است.

انتهای پیام / ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای حل اختلاف قوه قضاییه شورا های حل اختلاف شورای حل اختلاف سیف زاده شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۲۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای برتر استان بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها، که آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و محمد هادی رستمیان معاون عمرانی استانداری بوشهر نیز حضور داشتند شوراهای برتر استان بوشهر، اعضای شوراهای شهر و روستا در استان بوشهر که ۶ دوره عضو شورا بودند، تقدیر شد

در این آئین از وحید نیک روش رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر، احمدی رئیس شورای اسلامی شهرستان دیر، صداقت رئیس شورای اسلامی روستای هلپه‌ای از دشتستان و حیدری رئیس شورای اسلامی بخش امام حسن از دیلم به عنوان شوراهای برتر استان بوشهر تجلیل شد.

همچنین از سید علی اکبر فاطمی از شورای اسلامی شهر کاکی، هوشیار از شورای اسلامی شهر بنک، کنگونی اصل از شورای اسلامی تنبک به دلیل اینکه از ابتدای شروع به کار شوراها تاکنون عضو شورا بودند، تجلیل به عمل آمد.

همچنین از محمد هادی رستمیان معاون عمرانی استانداری بوشهر، مجید محمودی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری بوشهر و امیری نژاد به عنوان نمایندگان دولت در سطح استان بوشهر به مناسبت تعامل و همدلی با شوراهای شهر و روستاها نیز تجلیل شد.

کد خبر 6088585

دیگر خبرها

  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • ۱.۵ میلیون متر مربع از معابر ارومیه آسفالت‌ریزی می‌شود
  • یک‌ونیم میلیون مترمربع از معابر ارومیه آسفالت‌ریزی می‌شود
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی
  • شوراهای برتر استان بوشهر تجلیل شدند
  • آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲