Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@02:24:45 GMT

‌نوجوانان خوش‌بین کم‌تر دخانیات مصرف می‌کنند

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۴۳۴۰

‌نوجوانان خوش‌بین کم‌تر دخانیات مصرف می‌کنند

بررسی‌های یک مطالعه حاکی از آن است که دانش آموزان خوش‌بین کمتر از بدبین‌ها سیگاری و قلیانی هستند. بنابراین خوش‌بینی یکی از فاکتورهای مؤثر در مصرف دخانیات در نوجوانان است.

به گزارش ایسنا، مصرف دخانیات در سراسر جهان، بار عظیمی را بر نظام سلامت و اقتصاد تحمیل می کند و به‌ویژه استعمال دخانیات در نوجوانان مسئله‌ای جدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاکتورهای متعددی بر شروع مصرف دخانیات در نوجوانان مؤثر هستند. از طرفی مطالعات مختلف خوش‌بینی را به‌عنوان یکی از عوامل روان‌شناختی مؤثر در رفتارهای سلامتی نشان داده‌اند؛ اما مطالعات اندکی رابطه خوش‌بینی را با مصرف دخانیات بررسی کرده‌اند.

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انجام یک مطالعه ارتباط میزان خوش‌بینی با مراحل مصرف سیگار را در نوجوانان دبیرستانی شهرستان سنقر بررسی کردند.

این مطالعه به روش مقطعی در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در شهر سنقر استان کرمانشاه انجام شد. تعداد ۱۱۰۴ دانش‌آموز دبیرستانی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌بندی وارد مطالعه شدند و پرسشنامه‌ای شامل مشخصات دموگرافیک، وضعیت مصرف سیگار وپرسشنامه خوش‌بینی کودکان مارتین سلیگمن توسط دانش آموزان موردمطالعه تکمیل شد.

نتایج این بررسی نشان داد که بین خوش‌بینی با مراحل مصرف سیگار و قلیان رابطه منفی وجود دارد. به این معنی که دانش آموزان خوش‌بین کمتر از بدبین‌ها سیگاری و قلیانی هستند. بنابراین خوش‌بینی یکی از فاکتورهای مؤثر در مصرف دخانیات در نوجوانان است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی رابطه مراحل مصرف سیگار با خوش بینی در دانش آموزان دبیرستانی سنقر» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و اصغر محمدپوراصل، محمد اصغری جعفرآبادی، حیدر ندریان، علی فخاری دهخوارقانی و اسماعیل حشمتیان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سيگار قلیان دخانيات نوجوان خوشبینی دخانیات در نوجوانان مصرف دخانیات دانش آموزان مصرف سیگار خوش بینی خوش بین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۴۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران

سرهنگ کارگاه مهدی افشاری گفت: ماموران انتظامی پلیس امنیت اقتصادی تهران در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حین گشت زنی و کنترل تردد خودرو‌های عبوری در سطح شهر به طور همزمان دو دستگاه خودروی سواری را که در حال تخلیه دخانیات در محدوده شهر صالح آباد به داخل انباری بودند شناسایی کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو‌ها ۸۰۰۰ بسته تنباکو در مجموع ۵۱۶ کیلوگرم تنباکو فاقد هرگونه مجوز قانونی و قاچاق کشف شد.

 این مقام انتظامی ارزش کالا‌های قاچاق کشف شده را در ارزیابی کارشناسان ۱۰ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: در این زمینه دو نفر دستگیر و دو دستگاه خودرو توقیف که با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران در پایان تاکید کرد: پلیس در راستای اجرای وظایف خود و مبارزه با قاچاق کالا با تمام توان با قاچاقچیان مقابله می‌کند.

منبع: پلیس امنیت اقتصادی

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • آیا غذاهای فوق‌ فراوری‌ شده برای سلامت زیانبار هستند؟
  • امتحانات نهایی را تبدیل به بت نکنیم / روش‌های مناسب مطالعه صحیح
  • بیمه تکمیلی بازنشستگان با شاغلین همتراز می شود
  • آیا گوشی‌های هوشمند سلامت جسمی شما را به خطر می‌اندازد؟
  • آموزش و پرورش طرح نماد را با جدیت بیشتری دنبال کند
  • مصرف روزانه پیاز چه خواصی دارد؟
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان