Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@06:54:18 GMT

شیرین سازی آب خزر سریعترین راه حل تشنگی گلستان است

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۶۶۴۶

شیرین سازی آب خزر سریعترین راه حل تشنگی گلستان است

رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اقتصاد مردم استان گلستان بر پایه کشاورزی است و کارخانجات صنعتی زیادی در استان نداریم به همین دلیل خشکسالی های اخیر بیش از مناطق دیگر بر وضعیت معیشت مردم استان اثر گذاشته است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا با تاکید بر ضرورت توجه مسئولhن به اقتصاد کشاورزان استان افزود: کشاورزانی که نتوانند از محصول اول خود درآمد کافی داشته باشند توان مالی برای کشت محصول دوم را نخواهند داشت و دچار سردرگمی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: محصولاتی که در استان کشت می شود، مثل شالی و دانه های روغنی نیاز به آب زیادی دارد و این مساله خشکسالی را تشدید می کند ولی متاسفانه دستگاههای متولی اهمال کاری کردند و نتوانستند شرایط را برای کشت محصولات کم آب آماده کنند.

چغندرقند جایگزین مناسب برای کشت شالی

سنگدوینی با بیان این مطلب که در سال جاری در بیش پنج هزار هکتار از اراضی استان چغندرقند کشت شده است افزود: این محصول نسبت به شالی آب بسیار کمتری طلب می کند و کشت آن به صورت پاییزه است و در بهار برداشت می شود.

وی با بیان این مطلب که محصولات جایگزین باید برای کشاورز مقرون به صرفه باشد تا مورد استقبال قرار بگیرد افزود: چغندرقند در هر هکتار ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای کشاورزان درآمدزایی دارد.

وی تصریح کرد: با کارخانه قند و شکر جوین خراسان رضوی صحبت شده و اگر این کارخانه در استان احداث شود علاوه بر اشتغالزایی موجب تنوع کشت و افزایش سطح کشت چغندرقند در استان خواهد شد.

کشت گلخانه ای راهی برای افزایش کارایی مصرف آب

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در کاشت گلخانه ای هم مصرف آب بسیار کمتر است و هم با افزایش چند برابری محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی بالایی دارد.

وی ادامه داد: علی رغم استعداد بالای استان ما به لحاظ کشاورزی، کشت گلخانه ای در سطح وسیع وجود ندارد و لازم است جهاد کشاورزی و وزارت صمت استراتژی تغییر روش کشت را در استان سرعت دهند.

سنگدوینی با بیان این مطلب که شیرین کردن آب دریا روشی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است افزود: با شیرین کردن آب دریای خزر، آب شرب و کشاورزی شهرهای غرب و روستاهای شمال استان تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: شیرین کردن آب دریای خزر در حال حاضر سریع ترین راه برای رفع مشکل کم آبی در استان است و با توجه به کاهش منابع زیرزمینی این روش ارجحیت دارد.

سنگدوینی استفاده از ظرفیت سدها را راه حلی برای رفع کم آبی دانست و افزود: سد نرماب مینودشت به زودی آبگیری می شود ولی برای کانال های انتقال آب کشاورزی و آب شرب آن هنوز اقدامی نشده است و عملاً امکان آن وجود ندارد که به زودی از آب آن بهره گرفت.

وی افزود: برای احداث سد میرداماد ۱۴ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و در خوشبینانه ترین حالت حداقل چهار سال دیگر به بهره برداری می رسد و باید با استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی ساخت آن را تسریع کرد.

کد خبر 5246474

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع نمایندگان استان گلستان آب شیرین کن گرگان ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر آمار کرونا گرگان شیوع کرونا انتخابات 1400 ایلام واکسن کرونا مواد مخدر اردبیل کنکور سراسری قوه قضاییه هفته قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۶۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، محسن یازرلو با اشاره به لزوم برنامه ریزی های لازم برای حمل و نقل روان و هماهنگ محصولات کشاورزی، اظهارداشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با بکارگیری بیش از 5 هزارناوگان باری عملیاتی و انجام برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم، تمام توان خود را برای تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی استان به کار گرفته است.

به گفته وی، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمانی، برنامه‌ریزی برای حمل و نقل بوده که در این میان حمل به موقع و تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یازرلو با اشاره به آغاز فصل برداشت و همزمانی برداشت برخی از محصولات کشاورزی، ادامه داد: با هماهنگی و پیش بینی های صورت گرفته، در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی وجود ندارد و در صورت ضرورت، از ظرفیت ناوگان دیگر استان‌ها برای حمل بار این منطقه اقدام خواهد شد.

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: نرخ حمل و نقل براساس عرضه و تقاضا و توافق اضلاع حمل بوده و تشکل های صنفی نرخ پایه را تنظیم کرده اند.

یازرلو تاکید کرد: کشاورزان برای حمل  محصولات کشاورزی و بار خود از طریق شرکت های حمل و نقل مجاز برای تامین ناوگان اقدام کرده و با هدف جلوگیری از سرقت محموله از میادین و مجاری غیرمجاز نسبت به تامین کامیون اقدام نکنند

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • اختصاص ۱۱۵۰هکتار از مزارع قزوین به کشت چغندرقند
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد
  • سریعترین شناگر ایران رکورد ماده ۱۰۰ متر آزاد را شکست