Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استان تاریخی همدان دارای صنایع دستی متعددی است که سهم مهمی از اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده و با ساخت بازارچه‌های دائمی، تحول بزرگی در این زمینه ایجاد می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  همدان ، صنایع دستی میراث ماندگار نیاکان و نمادی از فرهنگ و تمدن ملت‌های مختلف است که خلاقیت بشر را به نمایش می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میراث ماندگاری که ذوق و هنر ایرانی در عمق هزاره‌ها و سده‌ها را به تماشا گذاشته و برشی از زندگی گذشتگان و نوع نگاه آنها به طبیعت را معرفی می‌کند.

استان همدان با پیشینه تاریخی 3 هزار ساله دارای صنایع دستی متعددی است که برخی از آن‌ها مختص به این خطه‌ بوده یا نسبت به سایر استان‌ها، فراوانی بیشتری دارند.

از 267 رشته شناخته شده در کشور 85 مورد در استان همدان فعال است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان سفال لالجین، چرم و مبل و منبت را نام برد.

قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، قاب سازی، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی از دیگر صنایع دستی مهم همدان هستند.

البته رشته‌های دیگری چون حلبی سازی، جاجیم بافی، گره چینی، پشم ریسی، گبه بافی، گلیم بافی و نازک کاری چوب هم در همدان فعال بوده که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده و امروز محصولات ماشینی جای آن را گرفته‌اند.

نفس‌های تنگ "صنایع دستی" کشور در انتظار چار‌ه‌جویی دولت ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت صنایع‌دستی استان کردستان در صادرات40 هزار هنرمند صنایع دستی در استان همدان فعالیت می‌کنند

هر چند صنایع دستی به عنوان کالایی تزئینی یا مصرفی، جایگاه خوبی در زندگی مردم باز کرده، اما کاهش سفرها و ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان بر اثر همه گیری ویروس «کرونا» ضربه مهلکی به این صنعت پردرآمد زد.

ضربه‌ای که کمر هنرمندان و فعالان بخش گردشگری و صنایع دستی را شکست و در نبود حمایت‌های دولتی، بسیاری از آنها، خانه نشین شدند.

با این حال فعالان صنایع دستی همدان نگذاشتند چراغ کارگاه‌ها خاموش شده و چرخه تولید متوقف شود. به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری همدان در یک سال گذشته 39میلیون دلار صنایع دستی از استان صادر شده که عمده آن سفال و سرامیک لالجین بوده است.

علی مالمیر مقصد صنایع دستی همدان را عراق، آذربایجان، امارات، غنا و هلند معرفی کرده و می‌گوید: برای آموزش، تولید، بازاریابی و فروش صنایع دستی، کارگاه‌های آموزشی خوبی برگزار شده است.

وی می‌افزاید: برگزاری این کارگاه‌ها به اشتغال‌زایی افراد جویای کار کمک کرده و بیش از 400 میلیون تومان برای آموزش 713 نفر هزینه شده است.

مالمیر بیان می‌کند: بر اساس آمار سامانه ملی رصد در سال گذشته، 2 هزار و 787 نفر به مجموع شاغلان صنایع‌دستی استان اضافه شده که در قالب 835 کارگاه مشغول به کار شده‌اند.

مالمیر اعلام می‌کند: برای حمایت از صاحبان رشته‌های هنری هم 6 میلیارد و 429 میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی، یک میلیارد و 424 میلیون تومان تسهیلات کرونا، 3 میلیارد و 727 میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی و 120 میلیون تومان به هنرمندان استان پرداخت شده است.

 جهش تولید با ساخت 3 بازارچه صنایع دستی در همدان 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان هم می‌گوید: مقدار صادرات صنایع دستی از استان همدان در سال 98 و تا پیش از ورود «کرونا ویروس» 140 میلیارد دلار و در یک سال گذشته 39 میلیون دلار بوده است.

هاشم مظاهری می‌افزاید: از این رقم 28 میلیون و 500 هزار دلار مربوط به سفال و سرامیک، 6 میلیون دلار مربوط به مبل و منبت و بقیه مربوط به چرم(سالامبور) و سایر محصولات بوده است.

مظاهری اعلام می‌کند: 28 هزار و 800 کارگاه صنایع دستی در استان همدان وجود دارد که بیش از 45 هزار هنرمند در آنها مشغول به کار بوده و بیش از 70 واحد هم با بکارگیری افراد جویای کار در منزل برای نزدیک به 600 نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان با تأکید بر ضرورت حمایت از هنرمندان می‌گوید: ضمن احیای رشته‌های منسوخ شده و آموزش رشته‌های هنری به علاقه‌مندان، گام‌های خوبی برای ساخت بازارچه‌های دائمی صنایع دستی برداشته شده است.

مظاهری با بیان اینکه بهره‌برداری از این بازارچه‌ها تحول بزرگی در استان ایجاد می‌کند، می‌افزاید: شهرهای همدان و ملایر و روستای «کاج» در شهرستان درگزین برای ساخت نمایشگاه صنایع دستی انتخاب شده‌اند.

وی اعلام می‌کند: نمایشگاه همدان در محوطه بیرونی تپه هگمتانه ساخته می‎شود و مقدمات کار انجام شده، اما برای ساخت کامل این مجموعه 40 واحدی 3 تا 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مظاهری می‌افزاید: در ملایر به عنوان"پایتخت جهانی مبل و منبت" هم بازارچه صنایع دستی با مشارکت یک سرمایه‌گذار در فضایی 39 هزار متر مربعی و 7 طبقه ساخته می‌شود.

وی بیان می‌کند: بازارچه دیگری هم با بیش از 300 واحد فروشگاهی در روستای زیبای "کاج" شهرستان درگزین که به هنر قاب سازی شهره است با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی ساخته می‌شود.

انتهای پیام/744/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی میلیون تومان استان همدان میلیون دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۷۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور

استاندار فارس گفت: در سال گذشته از استان فارس بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صنایع‌دستی به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری استان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: طی نشست برگزار شده با ۱۸ نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی استان فارس با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان فارس مقرر شد تا ۶۴ پروژه کلان استان پیگیری و تا تحقق کامل آنها اجرایی شود.

وی افزود: در تدوین این ۶۴ پروژه کلان، نگاه به تمام پروژه های استانی معطوف و همه استان دیده شده است.

استاندار فارس همچنین با اشاره به برگزاری نشست خود با سرمایه‌گذاران استان فارسی مقیم تهران تصریح کرد: در این جلسه موضوع تامین منابع مالی برای پیشبرد پروژه‌های اجرایی استان بحث و گفت‌وگو شد.

ایمانیه همچنین در ادامه سخنان خود به حوزه گردشگری استان پرداخت و گفت: رتبه نخست ستاد اجرایی خدمات سفر کشور به استان فارس تعلق گرفت.

وی با اشاره به رتبه های برتر کسب شده استان فارس در حوزه گردشگری ادامه داد: فارس در ایام نوروز ۱۴۰۳ رتبه نخست اسکان را کسب کرد، همچنین رتبه نخست ثبت آثار جهانی و تاریخی و ملی، رتبه نخست اربعین به فارس، رتبه نخست بهره‌گیری از فرصت‌های جام جهانی وزارت ورزش و جوانان به فارس، رتبه نخست شهرها و روستاهای جهانی ثبت شده در حوزه صنایع دستی، رتبه نخست پرداخت تسهیلات کم‌بهره به حوزه صنایع دستی، رتبه نخست برپایی چادرهای عشایری، رتبه سوم کشوری در تعداد مراکز درمانی و پذیرش بیماران بین‌المللی و رتبه دوم کشوری شیراز از نظر تعداد پذیرش بیماران بین المللی تعلق گرفت.

ایمانیه با بیان اینکه استان فارس ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد، اظهار داشت: در استان فارس ۷۷ کارونسرا، ۱۴۶۵ اثر ثبت ملی ،۱۲ اثر جهانی ،۳۱۰۰ بنای گردشگری و ابنیه تاریخی اعم از ثبت ملی، جهانی و تاریخی دارد و ۶۹ هتل در سطح استان فعال است که ۲۰ هتل دیگر نیز در حال ساخت است،همچنین ۹۱ هتل آپارتمان فعال، ۱۸۵ بوم‌گردی دارای مجوز و ۱۳۴ مهمان‌پذیر آماده استقبال از گردشگران است.

استاندار فارس اضافه کرد: در سال گذشته ارائه ۷۰۰ کارت به راهنمایان صلاحیت‌دار و ۸۵ مجوز کار به آژانس‌های خدمات مسافرت هواپیمایی در عرصه ارائه خدمات سلامت به گردشگران صورت گرفت، همچنین ۲۸ واحد بیمارستانی فعال پذیرش بیماران بین‌الملل را بر عهده دارند که بیشترین مراجعه بیماران از کشورهای عمان، عراق و افغانستان بوده است.

وی همچنین به انعقاد شش تفاهم‌نامه با تمرکز بر کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و چین اشاره کرد.

استاندار فارس تاکید کرد: در سال گذشته از استان فارس بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صنایع دستی به خارج از کشور صادر شده است اما معتقدیم افق صنایع دستی باید بالاتر از این میزان باشد.

ایمانیه همچنین از افتتاح دفتر حمایت از سرمایه‌گذاران در شهر شیراز خبر داد و تصریح کرد: سومین دفتر به صورت رسمی در کشور در شهر شیراز افتتاح می‌شود و دو دفتر دیگر در تهران و مشهد فعال هستند.

کد خبر 749305

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران