Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر بسیاری از سفارش‌های کشورها برای واکسن‌های روسی کرونا از زمان‌بندی عقب مانده‌اند و مقامات این کشورها که به کمک روسیه برای مقابله با شیوع کرونا اعتماد کرده بودند، به طور علنی لب به شکایت گشوده‌اند.

کشور گوآتمالا در آمریکای مرکزی تا به حال فقط ۱۵۰۰۰۰ دوز از ۸ میلیون واکسن اسپوتنیک V وعده‌داده شده روسیه را که برای آن ۸۰ میلیون دلار پرداخته بود، دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون گواتمالا از روسیه خواسته است پیش‌پرداختش را پس بدهد. آرژانتین، مکزیک و فیلیپین نیز تاخیر در دریافت واکسن از روسیه را گزارش می‌دهند.

از طرف دیگر روسیه خودش با موج عفونت کرونا روبرو است و گفته است فعلا سفارش‌دهندگان واکسن باید به انتظار بمانند.

واکسن روسی به عنوان راه نجاتی برای کشورهای فقیرتر که در دستیابی به واکسن دچار مشکل بودند، مطرح شده بود. در حالی که کشورهای غربی به احتکار دوزهای واکسن تولید شده بوسیله شرکت‌هایی مانند فایزر و مدرنا می‌پرداختند، به نظر می‌رسید با پر کردن این خلا می‌توان پیروز میدان باشد.

تا به حال ۶۷ کشور واکسن روسی اسپوتنیک V را تایید کرده‌آند. روسیله قول رساندن ۸۹۶ میلیون دوز واکسن را به کشورهای دیگر را داده است.

اما تا به حال حتی نتوانسته است یک دهم این مقدار را به دست خریداران برساند. روسیه تا ماه مه (اردیبهشت) فقط ۱۵ میلیون دوز واکسن صادر کرده است.

تفاوت واکسن روسی با واکسن‌های دیگر

اسپوتنیک V اندکی با واکسن‌های دو دوزی دیگر متفاوت است، چرا که از دو ناقل ویروسی اندکی متفاوت در دوزهای اول و دومش استفاده می‌کند، بنابراین دوز اول و دوم آن قابل جایگزینی نیستند.

مکزیک، آرژانتین و فیلیپین در دریافت دوز دوم واکسن با تاخیر مواجه شده‌اند.

کشورهای آفریقایی نیز که روسیه وعده ارسال واکسن به آنها داده بود، نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

الجزایر در ماه ژانویه طرح‌هایش برای توزیع ۵۰۰۰۰۰ دوز رایگان واکسن را اعلام کرد، اما تا به حال فقط توانسته است ۵۰۰۰۰ دوز واکسن توزیع کند.

تونس، الجزایر و گینه سه کشور آفریقایی که بزرگترین بازارهای واکسن اسپوتنیک V هستند، تا به حال در مجموع فقط ۱۰۰۰۰۰ دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

مشکلات تولید واکسن اسپوتنیک V

از آنجایی که واکسن اسپوتنیک V از اجزای متفاوتی در دو دوزش استفاده می‌کند، تولید آن به خصوص مشکل است.

ویکرام پونیا، بنیانگذار شرکت داروسازی روسی «فارماسینتز» می‌گوید: «مشکل این است که شما مجبور هستنید دو کارخانه متفاوت یا دست کم دو بخش جداگانه برای تولید دو دوز این واکسن داشته باشید.»

به گفته سخنگوی وزات تجارت روسیه، این کشور  تا روز سه‌شنبه (۱۵ تیر) ۳۶.۷ میلیون دوز واکسن تولید کرده است. اما به گفته این سخنگو فقط در ماه ژوئیه (تیر) ممکن است میزان تولید واکسن به بالای ۳۷ میلیون دوز برسد که ۳۰ میلیون آن در روسیه و ۵ تا ۶ میلیون آن در کشورهای خارجی تولید خواهد شد.

اما میزان تولید هنوز بسیار کمتر صدها میلیون دوز واکسنی است که شرکت‌های فایزر و آسترازنکا در هر ماه تولید می‌کنند.

واکسیناسیون داخلی اولویت دارد

کارزار واکسیناسیون روسیه برای ماه‌ها بسیار آهسته انجام می‌شده است و تا روز سه‌شنبه فقط ۱۱ درصد جمعیتش به طور کامل واکسینه شده‌اند.

اما افزایش اخیر موارد کرونا ناشی از شیوع واریانت دلتا که باعث شده است که روسیه کارزار بحث‌برانگیز واکسیناسیون اجباری را به کار ببرد، باعث افزایش شدید تقاضا برای واکسن شده است.

روسیه اکنون برای تامین نیازهای داخلی هم دچار مشکل شده است. کمبودهای محلی واکسن در مسکو، سنت‌پترزبورگ و جاهای دیگر روسیه گزارش شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی روسیه این هفته گفت:«اولویت مطلق مصرف داخلی، واکسیناسیون روس‌ها است. تامین تقاضای خارجی در حال حاضر ممکن نیست؛ همه این تعهدات بعدا اجرا خواهند شد.»

بیشتر بخوانید:

ناکامی اولین کشور سازنده واکسن کرونا در ایمن‌سازی مردم پوتین می‌گوید واکسن کرونای اسپوتنیک V ساخت روسیه دریافت کرده بود کد خبر 611387 برچسب‌ها واکسن اسپوتنیک كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: واکسن اسپوتنیک كروناويروس میلیون دوز واکسن واکسن اسپوتنیک V تا به حال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۹۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات

به گزارش همشهری‌آنلاین، طبق این گزارش؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: «بر اساس اطلاعاتی که وب سایت روسی “وستی” منتشر کرده است، روش جدید استخراج این فلز گرانبها توسط دانشمندان دو دانشگاه فدرال در کراسنویارسک و یاکوتسک و با همکاری دانشمندان شاخه سیبری آکادمی علوم روسیه ابداع شده است».

در رابطه با این موضوع، ناتالیا الجبریستوا، استادیار گروه فرآوری مواد معدنی در موسسه سیبری آکادمی علوم روسیه، گفت: «باکتری‌هایی که در استخراج طلا به آن‌ها تکیه می‌کنند، با محیط حوضچه‌های زباله سازگار هستند و در زباله‌های فرآوری فلزات ذخیره می‌شوند».

وی افزود: استفاده از این گونه میکروارگانیسم‌ها به طور قابل توجهی برای محیط زیست ایمن‌تر از استفاده از روش‌های شیمیایی سنتی است، علاوه بر این، روش جدید به طور قابل توجهی ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه خود است و تولید یک تن مواد غلیظ با استفاده از میکروارگانیسم‌ها به سه برابر برق کمتر نیاز دارد.

اطلاعات موجود حاکی از آن است که باکتری‌هایی که دانشمندان در روش جدید ابداعی خود اتخاذ کرده‌اند در ذخایر طلا در منطقه کراسنویارسک کشف شده‌اند و پس از پردازش اولیه سنگ معدن، این باکتری‌ها به استخراج طلا و بقایای فلز آنتیموان کمک می‌کنند.

کد خبر 848364 منبع: شفقنا برچسب‌ها خبر مهم روسیه

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • ۱۰ انیمشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات