Web Analytics Made Easy - Statcounter

۷۲ درصد از کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان امسال، بومی‌سازی می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، تا پایان امسال، از ۲۷۵ میلیون دلار کاتالیست مورد نیاز صنعت پتروشیمی در کشور، ۲۰۰میلیون دلار بومی‌سازی می‌شود که به معنای خودکفایی در تامین ۷۲ درصد از کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی است.   هم‌اکنون با بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم در صنعت پتروشیمی، ظرفیت تولید این صنعت به ۹۰ میلیون تن در سال رسیده و این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما صنعت پتروشیمی علاوه تجهیزات و خوراک، به دلیل پیچیده‌بودن فرآیند‌های تولیدی، نیازمند کاتالیست‌های متنوعی است.   کاتالیست، ماده‌ای است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی فعال‌سازی، افزایش می‌دهد، اما خود در واکنش شرکت نمی‌کند.

هم‌اکنون در مجموع ۴۰ دسته کاتالیست در صنایع پتروشیمی ایران مصرف که از این میزان تا ابتدای  ۹۹ حدود یک سوم از این کاتالیست‌های مصرفی، داخلی‌سازی شده بود.

اما این رقم با توجه به اقدامات انجام شده تا پایان ۱۴۰۰ به حدود ۷۲ درصد می‌رسد. کمتر از ۳۰ درصد باقیمانده نیز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد، اما با توجه به اینکه تعداد آن‌ها زیاد و مقدار مصرفشان کم است و همچنین فروش آن انحصاری نیست، تولید آن اقتصادی نیست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پیش از این نیز گفته بود که در بخش کاتالیست‌ها ۹۵ نوع کاتالیست با ارزش ۲۷۵ میلیون دلار در این صنعت مصرف می‌شود که ۲۰ کاتالیست بومی‌ شده و ۱۶ کاتالیست دیگر تا پایان سال در کشور تولید می‌شود و ۲۰۰ میلیون دلار از این نیاز در داخل کشور تامین خواهد شد.

در این مسیر، سال گذشته کاتالیست متانول به صورت کامل داخلی‌سازی، تولید و تحویل شد. در کاتالیست متانول کل مواد اولیه داخلی بوده و تنها ۲ درصد مواد وارداتی است. در واقع در تولید کاتالیست‌ها تلاش شده تا از مواد داخلی استفاده شود تا وابستگی به خارج در تامین کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی به حداقل برسد.

داخلی‌سازی کاتالیست‌ها از آن جهت اهمیت دارد که ارزش کل کاتالیست‌های مصرفی در صنعت پتروشیمی ایران ۲۷۰ میلیون دلار در سال است.

این رقم البته با احتساب ارزش فلزات گرانبهای بکار رفته در این کاتالیست‌ها است. از این میزان یک سوم قیمت فلز گرانبها است و دو سوم ارزش کاتالیست است.

از همین رو با داخلی‌سازی ۷۲ درصد از کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی، صرفه‌جویی ارزی بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار در سال محقق می‌شود.

همچنین سال گذشته، واحد بزرگ ساخت کاتالیست در لرستان با ظرفیت هزار و ۵۰۰ تن در سال راه‌اندازی شده است.

صنعت پتروشیمی جزو معدود صنایعی در کشور است که توانسته اهداف برنامه ششم توسعه را به طور کامل محقق کند.

همچنین با توجه به توجه به ساخت دخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور و از سوی دیگر، صادرات این محصولات که در شرایط تحریم تا حدی کاهش درآمد‌های نفتی را جبران کرد، مصداق عینی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. برچسب ها: بومی سازی ، کانالیست ها ، صنعت پتروشیمی ، تولید داخل

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: بومی سازی صنعت پتروشیمی تولید داخل میلیون دلار داخلی سازی بومی سازی تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۴۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اهمیت توسعه صنایع دریامحور، گفت: از جمله صنایع فعال این حوزه در قشم صنعت لنج‌سازی است که سودآوری بالایی به همراه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، عادل پیغامی امروز در نشست ویژه با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس کشور که در سالن مرکز بین‌المللی رشد برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر 12 واحد لنج‌سازی با ظرفیت تولید 50 فروند در سال در این جزیره فعال هستند و محصولاتشان به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی افزود: محصولات تولیدی در صنایع لنج‌سازی قشم عمدتا به کشورهای آفریقایی، حوزه خلیج فارس و هند صادر می‌شود و سودآوری بسیار خوبی نیز به همراه دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: صنعت دریاپایه مشتمل بر 24 فعالیت است و جزیره قشم به تنهایی توانایی بهره‌برداری از همه آیتم‌های این صنعت را دارد

پیغامی با بیان اینکه مهمترین مزیت اقتصادی این منطقه فعالیت‌های اقتصادی دریاپایه است، گفت: مهمترین وجه فعالیت‌های دریاپایه به حوزه لجستیک، فعالیت‌های شیلاتی و شناورسازی مربوط می‌شود و امروز قشم با توان بالای پرورش ماهی و میگو، لارو میگو، بچه ماهی و ماهی در قفس به مهمترین قطب شیلاتی کشور تبدیل شده است.

وی با تأکید بر توسعه صنعت بانکرینگ در قشم، خاطرنشان کرد: بانکرینگ صنعت دریاپایه بسیار ارزشمندی در حوزه ارزآوری است که در قشم، در حال حاضر فقط بخش سوخت‌رسانی آن تکمیل شده، در حالی‌که 60 درصد نفت دنیا از مسیر خلیج فارس تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: با تکمیل زنجیره بانکرینگ اعم از امکانات تعمیرات شناورها، فروش مواد غذایی، خدمات هتلینگ، خدمات درمانی، فروش آب معدنی و اینترنت اشیاء می‌توان بخش مهمی از درآمد بالای این صنعت را از آن خود کنیم.

در این نشست که با هدف همکاری‌های علمی و مطالعاتی برگزار شد، شماری از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس از جمله سردار سیدیحیی رحیم‌صفوی سئوالاتی در مورد مزیت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره قشم، میزان صادرات این منطقه در سال گذشته، برنامه‌های آتی سازمان در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و امکان مشارکت دانشگاهیان در پیشبرد اهداف کلان منطقه آزاد مطرح کردند.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟